Annons

SwedSec återkallar rådgivares licens

Rådgivaren har felaktigt beviljat krediter till ett mycket stort belopp. 

I 55 fall har rådgivaren beviljat eller lagt upp tillfälliga krediter utan säkerhet. I flera fall har kreditbeloppet uppgått till miljoner. Gemensamt för krediterna var att kunderna inte uppfyllt kraven för att kunna få en kredit beviljad. Rådgivaren har således i ett stort antal fall felaktigt beviljat krediter på sammanlagt ett mycket stort belopp. I några av fallen har rådgivaren dessutom noterat att pengar från arv, bodelning eller försäljning inväntas, vilket inte varit korrekt. 

SwedSecs disciplinnämnd konstaterar att agerandet utsatt företaget för kredit- och motpartsrisker samt risker avseende hur företaget följer centrala externa regler om hanteringen av kreditrisker. Genom agerandet har rådgivaren allvarligt brutit mot företagets grundläggande regler för kreditgivning och det krav på att hålla sig till sanningen som måste ställas på en licenshavare. Enligt nämnden är rådgivaren uppenbart olämplig att ha licens och hans licens återkallas därför.

Disciplinnämndens hela beslut i anonymiserad form finns att läsa här >>

För ytterligare information kontakta: 
Katarina Lidén, VD SwedSec Licensiering AB 
08-56 26 07 15 eller katarina@swedsec.se

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från Unit4Annons

Rätt tid att modernisera affärssystemen

Den digitaliseringsutveckling som pågått i flera år har fått en extra skjuts på grund av Coronapandemin, i och med att vi tvingats till ett ändrat beteende kring var och hur vi arbetar, hur vi reser och hur vi umgås. Vad betyder det för verksamheters systemstöd? 

– Idag är det otroligt viktigt att företag moderniserar sig, att man som styrelse/ledningsgrupp vågar investera i framtiden och inte bara tittar på hur man ska spara in på kostnader. De företag som följer med i den starka digitaliseringstrenden, nyttjar det momentum som uppstått och som inser att en investering i ett modernt affärssystem leder till ökad konkurrenskraft är framtidens vinnare på marknaden, säger Finn Følling, Sales Director på Unit4.

50% av alla företag sitter fast i föråldrade system 

Mer än hälften av alla företag sitter idag med äldre affärssystem som inte hänger med i företagets utveckling och inte kan integreras med nya tekniska lösningar. Men över 60% av dem har siktet inställt på ett Cloud ERP enligt vår senaste rapport. För de som redan har ett Cloud ERP är fördelarna tydliga – lägre kostnader, högre flexibilitet och skalbarhet, bättre resultat och ökad produktivitet.

– Den senaste tiden har det varit avgörande för alla att snabbt anpassa sig och hitta nya lösningar, situationen har stärkt många företag och fört samman medarbetare. Att då som företag investera i nya projekt och systemstöd, stärker gemenskapen i ett långsiktigt perspektiv och kommer både spara pengar samt leda till fler affärer på sikt, menar Finn Følling.

Så varför väntar så många verksamheter med att implementera en lösning som erbjuder så många fördelar? De vanliga skälen angavs vara:

• Komplexitet i förändringsprojektet 37%

• Kostnader 34%

• Säkerhet 32%

Och har de en poäng? Till viss del ja. Migreringar är komplexa och måste planeras och styras med strama tyglar men i slutändan är kostnaden för att migrera till molnet alltid lägre än att stanna med status quo. För att läsa om alla barriärer, läs hela rapporten ‘What COVID-19 can teach us about crises and cloud-based ERP’ här.

Fördelarna överväger

Ett modernt affärssystem ger dessutom synergieffekter även på intäktssidan och kan leda till nya affärer. Cloud ERP låter din verksamhet växa i en digital ekonomi, byta riktning och utvecklas. För många leverantörer och kunder kommer det framöver att vara nödvändigt att använda sig av moderna system för att samarbetet ska fungera. Och det har oftast ett mycket mer användarvänligt gränssnitt.

– En av de stora fördelarna med att investera i ett modernt affärssystem är ökad konkurrenskraft, dels på marknaden, dels som arbetsgivare. Det ger företaget ett försprång till den nya generationens stjärnor som är uppvuxna med digitala lösningar och som förväntar sig moderna, användarvänliga system hos sin arbetsgivare. Vänta inte med att investera, gör det nu så att du är redo när allt återgår till det nya normala. säger Finn.

Tio steg för att välja rätt ERP Lösning  

Om Unit4

Unit4 arbetar för människor och bygger världens smartaste affärssystem. Med hjälp av AI, maskininlärning och den senaste digitala tekniken kan våra kunder få ut mer av sin affärskritiska data än någonsin tidigare. Våra affärssystem och branschinriktade lösningar ger organisationer värde snabbt, som tjänsteföretag, sektorn för högre utbildning och forskning, offentlig sektor samt ideella organisationer. 

Mer från Unit4

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Unit4 och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?