Annons

Fortsatta prisuppgångar på bostadsmarknaden

Den senaste månaden ökade priserna på bostadsrätter med +1% och villapriserna med +2%. Prisutvecklingen på årsbasis är nu +3% på bostadsrätter och +7% för villor, enligt de senaste mätningarna från Svensk Mäklarstatistik.

Bostadsrätter

I centrala Stockholm och Malmö ökade priserna med +1% i juli och i centrala Göteborg ökade de med +2%. För storstadsområdena blev det en större variation med oförändrade priser i Stockholm, +2% i Göteborg och +4% i Malmö. Stormalmös siffra beror på ett ovanligt högt antal sålda smålägenheter i Lund som påverkat hela storstadsområdet.

Årstakterna varierar mellan 0% till +5% där den senare siffran gäller centrala Stockholm, säger Per-Arne Sandegren, analyschef på Svensk Mäklarstatistik.

Villor

I Stor-Stockholm ökade priserna med +2% i juli medan de i Stor-Göteborg och Stor-Malmö ökade med +1%. Årstakterna i storstadsområdena varierar mellan +5% och +7%, säger Per-Arne Sandegren. 

Marknaden

Det råder fortsatt hög aktivitet på bostadsmarknaden, särskilt med tanke på att det är mitt i sommaren. Antal sålda bostadsrätter under juli uppgick till drygt 8.200 vilket är 27% fler än juli 2019. Det såldes nästan 4.100 villor vilket är en ökning med 8% mot förra året.

Den höga aktiviteten gäller också fritidshus. Under juli registrerade vi 821 fritidshusförsäljningar mot 700 samma månad förra året vilket är 17% fler, avslutar Per-Arne Sandegren.

Prisstatistik BOSTADSRÄTTER, juli 2020

BOSTADSRÄTTER 1 mån 3 mån 12 mån Medelpris (kr/kvm)
Riket + 1% - 1% + 3% 37 872
Centrala Stockholm + 1% - 1% + 5% 93 193
Stor-Stockholm ± 0% - 4% + 2% 56 032
Centrala Göteborg + 2% + 2% + 3% 65 172
Stor-Göteborg + 1% ± 0% + 4% 46 311
Centrala Malmö + 1% - 1% + 1% 33 041
Stor-Malmö + 4% + 3% ± 0% 33 603

Statistiken baseras på försäljningen av 28 231 bostadsrätter under maj 2020 - juli 2020. Tremånaderssiffran är en jämförelse med februari 2020 - april 2020, tolvmånaderssiffran med maj 2019 - juli 2019 och i enmånadssiffran jämförs april 2020 - juni 2020 med aktuell period. Medelpriset baseras enbart på den senaste månadens försäljningar.

Prisstatistik VILLOR, juli 2020

VILLOR 1 mån 3 mån 12 mån Medelpris
Riket + 2% + 5% + 7% 3 042 000
Stor-Stockholm + 2% + 3% + 6% 5 555 000
Stor-Göteborg + 1% + 3% + 5% 4 654 000
Stor-Malmö + 1% + 4% + 7% 4 482 000

Statistiken baseras på försäljningen av 15 649 villor under maj 2020 - juli 2020. Tremånaderssiffran är en jämförelse med februari 2020 - april 2020, tolvmånaderssiffran med maj 2019 - juli 2019 och i enmånadssiffran jämförs april 2020 - juni 2020 med aktuell period. Medelpriset baseras enbart på den senaste månadens försäljningar. Rikssiffrorna för villor och bostadsrätter beräknas som ett vägt genomsnitt för de underliggande storstadsområdena och övriga riket.

Prisutvecklingen för villor baseras på K/T-talet (Köpesumman/Taxeringsvärdet). Medelpriset baseras på den senaste månadens försäljningar.

Prisstatistik Fritidshus

FRITIDSHUS 12 mån Medelpris
Riket + 9% 1 892 000

Statistiken baseras på försäljningen av 6 195 fritidshus mellan augusti 2019 och juli 2020. Utvecklingen jämförs med föregående 12-månadersperiod.

Nästa pressmeddelande publiceras den 8 september 2020 kl 06:00

Fakta om Svensk Mäklarstatistik AB

Svensk Mäklarstatistik redovisar varje månad den enda aktuella och heltäckande prisstatistiken för bostadsrätter, villor och fritidshus i Sverige. Statistiken är framtagen av SCB - Statistiska Centralbyrån, på uppdrag av Svensk Mäklarstatistik och baseras på över 95 procent av de bostadsaffärer som genomförs via fastighetsmäklare. Prisinformation hämtas då köpekontrakten skrivs och behöver därför inte invänta lagfartshanteringen som tar 3-4 månader. Vi kan därför publicera det faktiska marknadsläget och de prisförändringar som sker varje månad utan den eftersläpning som myndigheter och andra aktörer dras med.

Svensk Mäklarstatistik AB ägs av branschorganisationen Mäklarsamfundet.

På www.maklarstatistik.se är det möjligt att följa utvecklingen på riks-, län- och kommunnivå.

Det går också att följa oss på Twitter: @maklarstatistik

För ytterligare kommentarer vänligen kontakta:

Per-Arne Sandegren, Analyschef Svensk Mäklarstatistik AB 08-588 00 452 eller

Hans Flink, Försäljningschef Svensk Mäklarstatistik AB 08-588 00 451

Björn Wellhagen, VD Mäklarsamfundet, 0708-99 58 65

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från FraktkompanietAnnons

Fraktkompaniet vill vara en förändrande kraft

Sverige har under många år varit ett av världens mest framstående länder vad gäller klimatsatsningar, men även för oss finns det mycket kvar att göra. Transportsektorn är en av de branscher som oftast får kritik, trots att det finns aktörer som arbetar hårt med exempelvis klimatkompensering och andra hållbarhetsinitiativ. 

– Vi ställer krav på hela kedjan, från leverantörer och partners till själva transporterna. Vårt aktiva miljöarbete gör att vi vågar påstå att vi är ett av de bättre alternativen för de som vill frakta varor och gods på ett hållbart vis, säger grundaren av Fraktkompaniet, Anette Yngvesson.

Den svenska transportsektorn arbetar med två uttalade mål. Det rör sig om det uppsatta klimatmålet, där syftet är att uppnå netto-nollutsläpp av växthusetgaser till 2045, samt om det första etappmålet. Det senare innebär att utsläppen av koldioxid från inrikestransporter ska minska med minst 70 procent från 2010 till 2030. 

– Vi har kommit en bit på väg. Tack vare bland annat biodrivmedel och innovativ energiteknik har utsläppen minskat sedan 1990, trots ökad trafik. Ännu är vi dock inte i hamn, vilket är anledningen till att vi satsar allt mer på att uppmuntra kunder att klimatkompensera sina transporter. Det ger dessutom synergieffekter; arbetet här hemma påverkar aktörer i andra länder.

En omställning som tar tid

Anette betonar att det inte handlar om att försöka köpa sig fri från ansvar, utan berättar att Fraktkompaniets leverantörer kontinuerligt byter ut sina lastbilar, väljer Euro-6-motorer, förespråkar ökad frakt på räls och mycket mer. Den första ellastbilen är på väg in under hösten och tillsammans med moderbolaget NTEX för Fraktkompaniet en dialog med sina hyresvärdar för att se över både kontor och terminaler gällande CO2-utsläpp. Anette konstaterar dock att det är en omställning som både kommer att ta tid och kräva rejäla investeringar. 

– Transportsystemet är inte bara en nationell angelägenhet. Utveckling av fordon, drivmedel och tekniska standarder måste ske i en internationell kontext, men medan ny teknik är en förutsättning krävs också tillit, acceptans och förändrade beteenden. Tack vare NTEX kompletta internationella transportlösningar via både sjö och flyg har vi dock mycket goda förutsättningar att vara en förändrande kraft även internationellt.

Pengarna ska komma fram

Då Fraktkompaniet började arbeta med klimatkompenserade transporter 2010 var det få som gick i samma fotspår. Företaget valde därför att inleda ett samarbete med ZeroMission, en organisation som hjälper företag med klimatstrategier, klimatberäkningar och klimatkompensation.

– Vi vill åstadkomma planetnytta genom att ta fram projekt som är bra klimatval och där man vet att pengarna verkligen kommer fram. Av den anledningen avser vi också engagera oss i märkningssystemet https://hallbartransport.se för att tydliggöra för transportköpare vad de köper för tjänster.

Ställa krav på internationella transporter

Systemet vilar på tre pelare: ansvarstagande, trafiksäkerhet och klimat. Syftet är att uppmuntra både kunder och beslutsfattare till att ställa krav på sina internationella transporter, i synnerhet vid upphandlingar. Sannolikt kommer det att innebära en stor förändring för en sektor som traditionellt har varit en lågmarginalbransch. 

– Allt ska vara gratis i transportbranschen, men då blir man av med det som faktiskt är bra. Vi vill få transportköpare att våga ta betalt för vad transporten kostar på riktigt. Därför kommer vi också att jobba tätare med våra underleverantörer för att säkerställa att de uppfyller de krav vi har på oss från transportköparna och att de agerar i enlighet med vår miljöpolicy. Världen kommer att behöva ett annat beteende om vi ska lyckas – då är det ett hyggligt enkelt beslut att välja rätt leverantör av transporter, avslutar Anette.

FAKTA OM FRAKTKOMPANIET

Fraktkompaniet startades av en kvinnlig entreprenör i Göteborg 2006. Idag är vi drygt 100 medarbetare som servar kunder över hela landet. Vi är ett av den svenska transportbranschens mest expansiva företag. Våra kontor och logistiklager finns i Göteborg, Stockholm, Helsingborg, Malmö och Gislaved.  Fraktkompaniet ägs sedan November 2019 av NTEX. NTEX är en av Sveriges största privatägda speditörer med väg-, sjö- och flygtransporter. Huvudkontoret ligger i Göteborg och kontor finns även i Norge, Finland, Storbritannien, Tyskland, Polen, Estland, Lettland och Litauen. 

Läs mer om Fraktkompaniet  

 

Mer från Fraktkompaniet

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Fraktkompaniet och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?