Annons

JobAgent lanserar egenutvecklat self-assessment för att beskriva personlighet på 1 minut

JobAgent® lanserar ett egenutvecklat self-assessment för att hjälpa jobbsökare att beskriva sin personlighet på 1 minut. I plattformen får jobbsökare möjlighet att presentera sig själva genom annonser –  "TalentAds" där individen själv väljer vad som ska ingå och hur datan ska delas och låter därefter företagen hitta och ansöka till dom istället för tvärtom.

I plattformen finns bl.a. tester från världsledande Aon Assessment Solutions och nu lanseras även en egenutvecklad personlighetsindikator.

"Vår plattform handlar om att öka transparensen på arbetsmarknaden och låta jobbsökare bli uppsökta av rekryterare och rekryterande chefer. Då är det viktigt att vi står på jobbsökarens sida och utvecklar funktionalitet som det finns behov av. Vi insåg tidigt att vi behöver någonting som tar mindre än 1 minut att besvara men som fortfarande ger bra data till individen. Vi valde därför att utveckla JobAgent personality indicator som ett första steg för att få kandidater att beskriva sig själva och sin personlighet" - säger Mats Wernheim grundare & Head of Growth.

Kandidaten får se olika påståenden som bygger på personlighetsmodellen Big Five. Varje egenskap beskrivs utifrån tre olika nivåer och individen får själv välja vad hen känner igen sig i.
Därefter presenteras resultaten i form av en kort rapport som ägs av kandidaten.
Syftet är inte att ersätta längre psykometriska tester utan snarare att ge kandidaten ett snabbt och enkelt sätt att få inblick i sin personlighet.

"Vi kan redan nu se att detta uppskattas väldigt mycket och det är definitivt en av favoritfunktionerna för våra användare.
Det har också fungerat mycket bra som en språngbräda för att göra längre tester som också finns tillgängliga i plattformen. Datan är dessutom normalfördelad vilket innebär att vi har prickat rätt med hur vi beskriver dom olika egenskaperna. Det här är nog vad som kan beskrivas som en enkel innovation.
Vi började med att gå igenom all forskning vi kunde hitta kring Big Five. Därefter tog vi fram tre nivåer per egenskap och formulerade vardera nivå som ett påstående. Därefter fyllde vi på med mer data kring vardera val som kandidaten gör. Den här funktionen är därför enkel och går snabbt men ger samtidigt värde till individen. Inom kort kommer vi också öppna upp plattformen för rekryterare och även på den sidan av plattformen finns funktioner som går snabbt och är intuitiva men som samtidigt ger väldigt bra data" -
 säger Björn Elowson VD på JobAgent.

Björn Elowson

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se




Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?