Annons

DELÅRSRAPPORT 1 APRIL - 30 JUNI 2020

” Snabba åtgärder samt god kostnadskontroll parerar för intäktstapp.”  

Andra kvartalet – april till juni 2020

  • Nettoomsättningen minskade till 156,7 (238,0) Mkr, en minskning om -34,2 procent
    Covid-19 samt 8 färre anläggningar står för intäktsminskningen
  • EBITDA exklusive påverkan av IFRS 16 uppgick till 5,6 Mkr (15,9), vilket motsvarar en marginal om 3,5 % (6,7)
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -7,9 Mkr (-1,5)
  • Kvartalets resultat efter skatt uppgick till -22,0 (-10,4) Mkr.
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -1,38 (-0,66) kronor.

Delårsperioden 1 januari – 30 juni 2020

  • Nettoomsättningen minskade till 386,2 (490,7) Mkr, en minskning om -21,3 procent.
  • EBITDA exklusive IFRS uppgick till 36,1 Mkr (47,5), vilket motsvarar en marginal om 9,3 % (9,7)
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 8,4 (12,0) Mkr.
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till -18,9 (-10,3) Mkr.
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -1,19 (-0,65) kronor.

Kommentar från VD Anders Carlbark

Bättre resultat än tidigare kommunicerat genom snabb kostnadsreduktion och ett anpassat träningserbjudande

Årets andra kvartal är starkt påverkat av COVID-19 där vår ledstjärna har varit att agera ansvarsfullt och följa de rekommendationer respektive lands hälsomyndighet har instruerat oss. Våra medarbetare och medlemmars säkerhet har varit vår högsta prioritet i den givna situationen. För att kunna fortsätta erbjuda våra medlemmar träning har vi därför på kort tid anpassat vårt träningsutbud med en kraftigt ökad volym av utomhusträning samt möjlighet till guidad träning och inspiration genom våra digitala kanaler. Medlemmarnas respons har varit positivt och vi ser en återhämtning i nyförsäljning av medlemskap under slutet av kvartalet.

Vårt finansiella resultat är starkt påverkat av de konsekvenser Covid-19 medfört där nedstängda anläggningar och ett avvaktande kundintresse för att teckna nya medlemskap är två av huvudfaktorerna. Dock har vi med en stark underliggande kostnadskontroll och snabba proaktiva anpassningar till omständigheterna lyckats parera intäktstappet och skapa ett bättre resultat än vad vi tidigare kommunicerat.

Actic redovisar under det andra kvartalet en nettoomsättning om 157 Mkr, vilket är en minskning om 81 mkr (-34%), jämfört med föregående år. Av minskningen kan cirka 73 Mkr hänföras till Covid-19 effekter. Vi har haft anläggningar i Tyskland och Norge stängda under större delen av perioden och nyförsäljning och PT-försäljning har varit låg under pandemin.  Som ett led i att främja riskgrupper och våra seniora medlemmars hälsa och säkerhet har vi erbjudit dessa grupper att frysa sina medlemskap.  Detta har påverkat våra intäkter negativt i kvartalet med 15 Mkr. Åtta avvecklade anläggningar har därutöver bidragit med 8 Mkr i minskade intäkter.  

Vi har samtidigt sänkt våra personalkostnader och övriga externa kostnader i kvartalet med 70 Mkr (-37%), vilket är mer än vad vi kommunicerat att vi skall prestera i kvartalet. En del av kostnadsbesparingarna härrör sig till det besparingsprogram om 40–50 Mkr som kommunicerades för ett år sedan, men vi har utöver det arbetat hårt med att sänka kostnaderna och optimera timmar i kvartalet.  Av kostnadsbesparingen utgörs endast 16 Mkr av statliga stöd. Att vi lyckats parera intäktstappet med god kostnadskontroll gör att EBIT i kvartalet uppgår till -8 Mkr (-2 Mkr), där Covid-19 påverkat EBIT med cirka -25 Mkr, inklusive statliga stöd.

I dessa tider är finansieringen viktig och vid utgången av kvartalet har Actic 141 Mkr i likvida medel samt därutöver 77 Mkr i tillgängliga krediter. Vi har stärkt likviditeten genom ett ökat fokus på att hantera rörelsekapital samtidigt som kostnader och investeringar ligger på en lägre nivå.

Actic är väl positionerat för en återhämtning

Vår redan underliggande förbättrade effektivitet kombinerat med förmågan att under nya omständigheter snabbt reagera med kraftfulla åtgärder gör mig övertygad om att vi kommer gå stärkta ur den kris som nu råder. Covid-19 kommer öka hälsomedvetenheten ytterligare och Actic är väl positionerat för en återhämtning.  Vi noterar att trafiken till anläggningarna och medlemmarnas engagemang ökar och fokus för det andra halvåret kommer att vara att successivt återta det medlemstapp vi haft i det andra kvartalet.

Inför Q3 bedömer vi att vi kommer tappa omsättning med cirka 15-20 % jämfört med föregående år. Detta antagande bygger på att nyförsäljningen fortsätter att återhämta sig och att vi gradvis kan få igen en del av de medlemmar vi förlorat i innevarande kvartal.  Vi tror även att återhämtningen tar längre tid i mindre orter än i större städer, vilket vi tar höjd för i vår handlingsplan.  De kostnadssänkande aktiviteter vi genomfört innan och under pandemin gör att vi bedömer att vi kan parera intäktstappet med en lägre kostnadsnivå.  Avslutningsvis vill jag tacka alla medlemmar, samarbetspartners, leverantörer och alla medarbetare för ert engagemang i denna utmanande och speciella tid.
 

Anders Carlbark, VD

Upplysningar om delårsrapporten
Anders Carlbark, Verkställande direktör
E-post: anders.carlbark@actic.se
Telefon: +46 (0)729805394


Stephan Ebberyd, CFO
E-post: Stephan.ebberyd@actic.se
Telefon: +46 (0)70 630 23 89
 


Actic Group AB (publ), org.nr 556895-3409

Informationen i denna rapport är sådan som Actic Group AB, 556895-3409 är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden Informationen lämnades genom VD Anders Carkbarks försorg för offentliggörande den 24 juli 2020 kl. 07.45 (CET). Denna rapport liksom ytterligare information om Actic Group AB finns tillgänglig på www.acticgroup.com.






Följande bilagor finns för nedladdning:
Delårsrapport Q2-2020 Actic Group AB

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se







Innehåll från ScriveAnnons

Elektroniska signaturer får företagen att spara pengar

Scrive var en av pionjärerna i Europa med elektronisk signering.
Scrive var en av pionjärerna i Europa med elektronisk signering.

Nu finns ett nytt sätt för företagen att spara in kronor och ören. Driver utvecklingen gör ett svenskt tillväxtbolag med kunder i över 30 länder.

Kom igång säkert med Nordens ledare inom e-signering – läs mer om Scrive här

Vägen till lönsamhet går ofta genom en snårig väg av tidskrävande förhandlingar, effektiviseringar och eviga försök att strypa utgiftsposter.

Det är den krassa verkligheten för nästan alla företag i Sverige som till varje pris vill undvika blödande bokslut.

Men det finns många sätt att spara pengar – och ett av de enklaste sätten är att minska på administrationen genom att digitalisera avtalsprocessen.

– Genom elektroniska underskrifter sparar du pengar i antalet vunna affärer samtidigt som du undviker dolda kostnader i hantering. Varje månad hanterar vår tjänst drygt två miljoner signerade dokument. Hade avtalen istället skrivits ut på papper hade det slukat mycket resurser i alla led, säger Viktor Wrede, vd för Scrive.

Digitaliserad process sparade pengar

Ett av de vanliga missförstånden är att man tror att tjänsten ska vara dyr – när man egentligen kan spara pengar.

– När en av våra kunder inom bilindustrin gick över till en helt digitaliserad process sparade de in åtta heltidsanställningar. Det här handlade om personer som tidigare bara satt och hanterade fel i kontrakt, och som nu fick andra och mer relevanta arbetsuppgifter. 

Scrive var en av pionjärerna i Europa med elektronisk signering, en metod som blivit allt vanligare i många branscher de senaste åren.

– Med digitala underskriftsprocesser kan våra kunder reducera kostnader, tid och resurser på allt från skrivare, papper och postgång till lagring och generell administration. I stort sett alla våra kunder räknar hem sin investering i Scrive bara på detta, säger Viktor Wrede.

Marknaden allt mer konkurrensutsatt

E-signering har också visat sig kunna snabba upp anställnings- och kontraktsprocesser. En elektronisk signatur verkar ligga rätt i tiden under den digitala omställningsresan. Mycket handlar, enligt Viktor Wrede, om att ge en modern upplevelse för personen du ska anställa.

– I dag är det inte längre så många personer som har skrivare hemma. Vill du rekrytera någon på en konkurrensutsatt marknad kan det ibland hända att du behöver agera fort. 

Scrive, som grundades 2010 och numera har kunder i mer än 30 länder, är en av aktörerna som leder utvecklingen på en konkurrensutsatt e-signeringsmarknad. En förkortad signeringsprocess gör att allt fler företag får upp ögonen för deras digitala lösning.

– Man ska inte underskatta vinningen man får av minskad administration efter ett påskrivet avtal. Att efter ett avtal behöva scanna det eller stoppa in det i en pärm kostar tid, pengar och administration. Där finns det för alla bolag, oavsett storlek, kronor och ören att hämta – och det är pengar man sällan tänker på i första hand, avslutar Viktor Wrede.

Testa Scrive gratis i 30 dagar – läs mer här 

Mer från Scrive

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Scrive och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?