Annons

DELÅRSRAPPORT JANUARI - JUNI 2020 NORDAX BANK AB

Höjdpunkter januari - juni 2020

  • Den totala utlåningen uppgick till 26,7 mdkr (25,3 mdkr per 2019-12-31).
  • God tillväxt i nyutlåningen under första kvartalet men fallande nyutlåning i andra kvartalet då Nordax på grund av COVID-19 tagit en mer försiktig hållning till nyutlåning.
  • Nordax sparerbjudande fortsatte att attrahera många nya kunder vilket fick den totala inlåningen att växa till 24,2 mdkr (19,2 mdkr per 2019-12-31).
  • Totala kreditförluster om 235 MSEK under perioden, varav 39 MSEK utgör extra reserveringar relaterat till COVID-19.

Affärsutveckling privatlån

Nyutlåningen för privatlån utvecklades väl under första kvartalet, under andra kvartalet sjönk dock nyutlåningen i alla Nordax marknader, då Nordax på grund av COVID-19 pandemin tagit en mer försiktig hållning.

Affärsutveckling bolån

Under 2018 lanserade Nordax bolån i Sverige. Den huvudsakliga målgruppen är kunder med någon form av icke-traditionell anställningsform, det vill säga egenföretagare eller visstidsanställda som till exempel projektanställda, deltidsanställda eller vikarier. Genom grundlig kreditbedömning och personlig kundkontakt möjliggörs fler godkända ärenden för den här kundgruppen, vilken ofta nekas av storbankerna trots stabil ekonomi. Intresset för erbjudandet har varit stort och nyutlåningen fortsätter att utvecklas positivt. Under slutet av första kvartalet 2019 lanserade Nordax även bolån på den norska marknaden. Liksom i Sverige så är målgruppen i Norge non-standard segmentet, dvs kunder som faller utanför storbankernas snäva ramar.

Nyutlåningen har fortsatt utvecklas väl i både Sverige och Norge och totala bolåneportföljen uppgick till 2.3 mdkr vid 30 juni 2020.

Affärsutveckling kapitalfrigöringskrediter

Portföljen har fortsatt utvecklas starkt under första kvartalet med fortsatt stark nyutlåning. Marknaden för kapitalfrigöringskrediter har en fortsatt god utvecklingspotential och SHP har ett starkt varumärke inom kundgruppen och ser fortsatt starkt kundintresse.

Portföljutveckling

Den totala utlåningen uppgick till 26,7 mdkr (25,3 mdkr per 2019-12-31). Tillväxten påverkades negativt av valutakursförändringar under perioden.

Resultat januari-Juni 2020 (jämfört med januari-juni 2019) 

  • Rörelseresultatet för januari-juni 2020 uppgick till 319 MSEK (228). Ökning till följd av bättre räntenetto och minskade allmänna administrationskostnader.

  • Räntenettot för januari-juni 2020 uppgick till 877 MSEK (724). Räntenettot ökade på grund av en väx­ande utlåning.
  • Kreditförlusterna för januari-juni 2020 uppgick till -235 MSEK (-122), motsvarande 1,8 procent (1,3) av genomsnittlig utlåning. Kreditförlusterna påverkades av en extra avsättning om 39 MSEK för ökade förväntade kreditförluster under IFRS 9 med tanke på den förväntade försäm­ringen i makromiljön som ett resultat av COVID-19.
  • Rörelsekostnaderna för januari-juni 2020 uppgick till -352 MSEK (-416). Minskningen var i linje med bolagets förväntningar då kostnaderna i 2019 påverkades av om­fattande investeringar i verksamheten och att bolaget infört specifika sparåtgärder under andra kvartalet 2020.

För ytterligare information kontakta gärna:

Patrick McArthur, CFO, Nordax

Tel: +46 760 32 69 70

E-post: ir@nordax.se

Om Nordax

Nordax Bank är en ledande specialistbank i Nordeuropa som ägs av Nordic Capital Fund VIII och Sampo. Vi har idag cirka 195.000 privatkunder i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Tyskland. Vi är en specialistbank som genom ansvarsfull kreditgivning hjälper människor att göra genomtänkta val för ett liv de har råd med. Vi är ett flexibelt komplement till storbankerna. Istället för kvantitet har vi specialiserat oss på ett fåtal produkter som vi kan bäst – privatlån, bolån, hypotekspension och sparkonton. Sedan 2019 är Svensk Hypotekspension, som är specialister på kapitalfrigöringskrediter, ett helägt dotterbolag till Nordax. Nordax har drygt 320 anställda där i stort sett alla medarbetare arbetar från ett centralt kontor i Stockholm. Kreditbedömningsprocessen är en av Nordax spetskompetenser, den är grundlig, sund och datadriven. Nordax kunder är finansiellt stabila kunder. Per 30 juni 2020 uppgick utlåningen till allmänheten till 26,7 miljarder kronor och inlåningen till 24,2 miljarder kronor. Läs mer om Nordax på www.nordaxgroup.com.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från Werbe & PartnersAnnons

En innovativ approach till modern företagshälsovård

På grund av både resurs- och personalbrist är det ofta svårt för vårdgivarna att erbjuda en sammanhållen vårdupplevelse, där patienten får träffa sin egen läkare och vara trygg i vetskapen om att denne tar ansvar för hela vårdprocessen. Detta är märkbart inte minst inom företagshälsovården, vilket för ett år sedan lade grunden till Werber & Partners. 

– Vi saknade en aktör inom hälso- och sjukvård som kunde hjälpa våra medarbetare och som tog hela ansvaret, från tidbokning till uppföljning. Det ville vi ändra på, berättar handkirurgen Ola Collin, medgrundare till Werbe & Partners.

Sedan 2008 driver Ola flera hand- och fotkirurgiska kliniker och smärtkliniker tillsammans med sina kollegor. Med kliniker i både Göteborg, Stockholm, Malmö och Linköping och över 100 anställda hade verksamheten ett tydligt behov av heltäckande företagshälsovård. Tyvärr var alternativen få. 

– Efter att ha försökt föra resonemang med olika aktörer inom företagshälsovården kom vi fram till att en privat sjukvårdsförsäkring var det bästa valet, men det matchade ändå inte våra behov till 100 procent. Därför tog vi initiativ till Werbe & Partners. 

Både företag och privatpersoner

Ola berättar att Werbe & Partners vänder sig till både företag och privatpersoner inom allt som har med sjukvård att göra; det ska gå snabbt att upptäcka och utreda såväl som behandla ohälsa, vare sig den är fysisk och psykisk. 

– Ambitionen är naturligtvis att få medarbetarna att må bra. Det minskar sjukfrånvaro och sjuknärvaro, där den senare på många vis är det större problemet. Medarbetare som mår dåligt på arbetet riskerar att påverka sina kollegor och producerar därtill sämre. I förlängningen blir det en stor kostnad, som hade kunnat undvikas.

Omfattande kompetens och nätverk

Werbe & Partners huvudfokus är att skapa en upplevelse som påminner mer om den förutvarande hälsovården, där kund eller patient har en enda kontaktperson och vårdgivaren ansvarar för hela processen från tidbokning till uppföljning. Företaget har samlat stor sjukvårdskompetens inom organisationen och har därtill omfattande nätverk med olika specialister för att undvika att begränsas i den medicinska utredningen och behandlingen. Ola menar att företaget fungerar som en kombination av traditionell företagshälsovård och en privat sjukvårdsförsäkring. 

– Vi lyssnar till våra kunders behov och önskemål och utformar sedan ett erbjudande utifrån det. Det går till exempel lika bra att sätta upp olika abonnemang, där medarbetarna fritt kan söka stöd och vård, som att genomföra enskilda besök. Väljer man det första finns alternativet att någon av våra medarbetare åker ut till kunden för att ge rådgivning och utbilda till exempel ledningsgrupper eller personalchefer om hur de snabbt kan upptäcka ohälsa.

En win-win för alla

Framöver är målet att expandera verksamheten ytterligare; redan idag finns Werbe & Partners på ett flertal platser i anslutning till företagets andra kliniker, men Ola är övertygad om att det finns ett stort behov av heltäckande företagshälsovård. 

– Om medarbetarna mår bra mår företaget bra – det är en win-win för alla, avslutar han.

OM WERBE & PARTNERS

Vi hade länge saknat en aktör inom hälsovård där man kan få hjälp med allt – en aktör som tar hela ansvaret hela vägen. Där man träffar samma doktor och där man vet att de håller i allt. Vi vill kunna hjälpa privatpersoner och företag att snabbt upptäcka ohälsa och därefter direkt utreda och behandla. Allt för att minska risken för sjukfrånvaro, sjuknärvaro och sjukskrivning. Vi vill skapa ett långsiktigt och hållbart liv och arbetsliv för individer och företag.

Vill du veta mer är du välkommen att höra av dig till oss.

Werbe & Partners, en del av ATLEVA Specialistvård.

E-post: info@werbe.se

Tel: 031-388 59 60

www.werbe.se 

 

Mer från Werbe & Partners

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Werbe & Partners och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?