Annons

Prevas delårsrapport jan-juni 2020

Tilltro till framtiden, trots en orolig omvärld.

April-Juni 2020

Januari-Juni 2020

• Nettoomsättning 194,0 Mkr (201,7)

• Nettoomsättning 410,3 Mkr (406,4)

• Rörelseresultat EBIT 14,5 Mkr (8,7)

• Rörelseresultat EBIT 36,7 Mkr (19,9)

• Rörelsemarginal EBIT 7,5 % (4,3)

• Rörelsemarginal EBIT 8,9 % (4,9)

• Resultat efter skatt 11,3 Mkr (6,0)

• Resultat efter skatt 27,9 Mkr (13,7)

• Resultat per aktie 1,14 kr (0,58)

• Resultat per aktie 2,80 kr (1,33)














VD har ordet

Goda samarbeten ger framtidstro.

Resultat
Prevas resultat för andra kvartalet uppgick till 14,5 mkr, vilket är betydligt högre än motsvarande kvartal 2019 (8,7 mkr), men lägre jämfört med årets första kvartal. Omsättningen blev 194 mkr, vilket är något lägre än motsvarande kvartal 2019 (202 mkr). Rörelsemarginalen under andra kvartalet uppgick till 7,5 procent (4,3).

Analysen av det ekonomiska utfallet är svårare än vanligt då det påverkats av Covid-19-pandemin och även av olika stöttande åtgärder i form av offentliga medel. Vår bedömning är att vi har kvar vår underliggande starka trend sedan fem kvartal tillbaka. Vi har dock påverkats negativt av en dipp i marknaden, som mildrats något tack vare offentliga stödåtgärder. Åtgärderna innebär framförallt att vi kan säkra arbetstillfällen under en ”övervintringsperiod” och bädda för ökad leverans på andra sidan dippen. 

Stabilitet
Vi upplever en relativt bra stabilitet under kvartalet, trots rådande omständigheter. Vi har en fördelaktig branschfördelning där till exempel försvar och telekom är mycket stabila. Inom Life Science, vårt största segment, händer det mycket. Företag inom sjukvården som inte är Covid-19-inriktade har påverkats negativt av minskade aktiviteter, vilket lett till viss försiktighet bland dessa företag. Samtidigt så passar många andra företag inom Life Science på att trappa upp sina satsningar och ökar takten i sina befintliga projekt samt startar dessutom nya.

Utöver bra mix av branscher har vi fler stabilisatorer. Relationen med de allra flesta av våra kunder är mycket långa och täta. Det innebär att vi ofta har en god dialog om hur vi kan lösa gemensamma problem och utmaningar på ett bra sätt. Vi har även långa support- och underhållsavtal samt ökande andel leveranser i tjänsteform, ofta kallad Software as a Service (SaaS). Dessutom har vi många tillgångar, utöver den viktigaste som är våra medarbetare, som skapar konkurrenskraft och stabilitet i form av laboratorium, ramverk, instrument och certifikat.

Ett viktigt tecken på vilken ställning man har på marknaden och värdet man tillför är så klart priset kunderna betalar. Vår prisnivå har varit stabil under andra kvartalet med en något ökande trend. Detta beror bland annat på att de högprofilerande uppdragen är mer verksamhetskritiska för kunderna medan uppdragen med lite lägre priser är mer utsatta för marknadssvängningar.

Framtiden
Hur djup och hur lång blir nedgången på marknaden? Det är mycket svårt att avgöra med säkerhet men vi skönjer vissa tecken på ökad efterfrågan. Dessa positiva tecken får vägas mot att hela världen befinner sig i osäkerhet och att det svänger relativt snabbt. I skrivandets stund, och med stor osäkerhet som grund, är vår slutsats att det är mer sannolikt att marknaden utvecklas positivt än negativt, dock från en låg och instabil nivå. 

Vår bedömning är att behovet av teknik, digitalisering och automatisering i grunden är mycket stor och ökar. En tillfällig ekonomisk nedgång påverkar efterfrågan negativt men det skapar också behov av effektivisering och bygger upp för en ännu större efterfrågan framgent. 

Det gäller också att skapa sin framtid så under perioden har satsningar skett för att stärka vår marknadsposition. Ett exempel är lansering av en ny tjänst inom Life Science som fokuserar på regulatoriska frågor och som vi kallar för Prevas Friend. För att utveckla och sälja medicintekniska produkter finns lagkrav och regelverk som behöver uppfyllas för att produkten ska kunna CE-märkas och säljas. Prevas Friend hjälper företag och entreprenörer i den processen. Vi ger personlig rådgivning, som bokas direkt med experter, utan omväg. 

Tack
Kvartalet har varit extra krävande och många har plockat fram sin kämparglöd, gjort uppoffringar och visat sig från sin bästa sida. Allt från att fixa visir till vården till det dagliga slitet. Jag vill passa på att tacka alla kunder för goda relationer, alla partners för bra samarbeten, alla leverantörer, alla ägare, styrelsen och inte minst alla härliga medarbetare! Tack och hoppas alla får njuta av sommaren och semestern.

Johan Strid, CEO Prevas AB

Mer INFORMATION

Johan Strid, CEO
Tel: 021-360 19 00, Mobil: 0703 79 10 61, E-mail: johan.strid@prevas.se 

Andreas Lindahl, CFO
Tel: 021-360 19 34, Mobil: 070-547 08 25, E-mail: andreas.lindahl@prevas.se 
 

Denna information är sådan information som Prevas AB (publ) är skyldiga att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 15 juli 2020, kl. 08.30. Denna finansiella rapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisorer.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Prevas delårsrapport jan-juni 2020, i sin helhet

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från MagnussonAnnons

Engagemang och samarbete skapar tillgänglig och trygg juridisk rådgivning

Marknaden för investeringar och etableringar är stabil trots rådande pandemi. Men samtidigt ställs många företag inför helt nya juridiska utmaningar. Med en verksamhet som är kunnig, trygg och modern skapar Magnusson goda förutsättningar för sina klienter att uppnå förväntningar och krav.

Covid-19 har skapat en skakig världsbild och nya regler införs kontinuerligt för att lindra de ekonomiska konsekvenserna. För många företag kan den nya situationen vara svår att greppa och därför har Magnusson satt samman ett dedikerat team som hjälper klienterna med de nya utmaningar de ställs inför. 

– Trots rådande världsläge har Sverige ett stabilt investeringsklimat med en starkt IT- och Tech kultur. Under våren 2020 har vi hanterat flera internationella etableringar och i vissa fall omförhandlat avtalsklausuler för att ta höjd för den osäkra situationen. Vi har känt en vilja från alla parter att hitta lösningar så att etableringar, förvärv och investeringar kan fortskrida, säger Anders Bäckman, Head of Corporate and M&A.

Digitalisering som skapar mervärde

Bland annat görs nu signering och closing elektroniskt av många byråer. Det inte bara effektiviserar arbetet utan innebär även en ny kostnadsbild och minskad miljöpåverkan. Utöver elektronisk signering och closing blev även videokonferenser verklighet för de flesta, så även för Magnusson. 

– Vi gör effektivare möten nu vilket innebär att både våra klienter och vi som byrå slipper många kostnader, förknippade med det gamla arbetssättet med fysiska möten, säger Magdalena Berg, Head of Dispute Resolution.

Långsiktig och strategisk affärspartner

Med fokusområden inom M&A, tvistelösning, fastighets- och miljörätt, offentlig upphandling, bank & finans, försäkring, skatt och IP/IT har man en stabil och trygg bas. Utöver det läggs stor vikt vid att förstå kunden och dennes bransch för att kunna agera rådgivare på bästa sätt. 

– En grundförutsättning för att kunna skapa mervärde är att förstå klientens fundamentala affärsverksamhet. Vi jobbar långsiktigt och bygger relationer med våra klienter för att bli en långsiktig strategisk affärspartner för dem, säger Anders Bäckman.

Investerar i klient och medarbetare

Det som utmärker Magnusson är att det är högt i tak och att delägarkollektivet i stort är yngre än branschens snitt. Man vill vara med att utveckla branschen, låta kompetens växa internt och uppdatera det egna erbjudandet med hjälp av ny teknik och innovation. 

– Ett exempel är att vi varit med och utvecklat LEX247, en programvara för modern juridisk dokument- och tidshantering, som nu lanserats stort på marknaden, berättar Anders Bäckman.

Magdalena Berg flikar in med att öppenheten genomsyrar allt och att medarbetarna ses som den främsta tillgången. 

– De juridiska verktygen hjälper oss men det är kompetensen hos varje individ som gör vårt klienterbjudande unikt. Vi tillhandahåller professionell juridisk rådgivning på ett enkelt sätt och vi är måna om att vara exceptionellt duktiga på vårt klientarbete och att ta hand om våra medarbetare, avslutar Magdalena Berg. 

Om Magnusson

Magnusson är en internationell och topprankad affärsjuridisk advokatbyrå och är en av de ledande affärsjuridiska byråerna i Sverige med kontor i Stockholm och Göteborg.  Magnussons advokater är specialister inom utvalda fokusområden som M&A, tvistelösning, fastighets- och miljörätt, offentlig upphandling, bank & finans, försäkring, skatt och IP/IT.

Genom vår unika geografiska täckning i Norden och Baltikum och specialisering inom utvalda fokusområden har vi ett mycket starkt klienterbjudande. Vi är en byrå som också förstår vikten av att bry sig om våra medarbetares välmående och satsar på en sund företagskultur med högt i tak som kopplas till kreativitet, kvalitet och produktivitet.

www.magnussonlaw.com 

 

Mer från Magnusson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Magnusson och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?