Annons

Atea står väl rustat efter ett transformativt första halvår

Atea Sverige ökar sin omsättning under andra kvartalet jämfört med samma period föregående år. Totalt sett landar omsättningen på 4,45 miljarder kronor. Resultatet (EBIT) blev 112 miljoner att jämföra med 130 miljoner 2019. 

När Atea stänger andra kvartalet 2020 är det efter ett halvår som präglas av att svenska verksamheters digitala transformation accelererar. Särskilt tongivande är kundernas utökade behov av skalbara plattformar vilket dubblerat intäkterna från molntjänster jämfört med samma period 2019. Atea noterar även ett tilltagande fokus på arkitektur och säkerhet i och med den ökade sårbarhet som uppstår när allt fler arbetar hemifrån. Samtidigt konstaterar bolaget att marknaden är volatil till följd av vårens pandemi där en delvis begränsad tillgänglighet ute hos kund bland annat resulterat i minskade affärsvolymer på konsultsidan. 

- Den digitala transformationen vi länge pratat om, händer nu. Pandemin ställer nya krav och fortsätter vara utmanande för oss, våra kunder och hela samhället men skyndar även på transformationen. Under våren har vi stöttat kunderna i att ställa om till distansarbete, fjärrundervisning och möjliggjort digitala möten mellan äldre och deras anhöriga. Satsningen på äldreomsorg, som vi inledde 2019, fortsätter vara extremt viktig. Genom vår kombination av teknik och kompetens kan vi vara en möjliggörare för verksamheterna i byggandet av en mer flexibel och trygg äldrevård framåt, vilket är en fantastisk samhällsroll att ta, säger Carl-Johan Hultenheim, vd Atea Sverige. 

Stort fokus på hållbarhet
Andra kvartalet har bolaget fortsatt fokusera på olika aspekter av hållbarhet, bland annat miljö och klimat. Internt har Atea Sveriges medarbetare kunnat engagera sig i Atea Climate Challenge, en tävling med mål att lära sig mer om (och därigenom minska) sina klimatavtryck. Externt erhåller Atea för tredje året i rad guldstatus av EcoVadis för sitt CSR-arbete och får en exklusiv platinum-titel. Det globala erkännandet intensifieras av att hela Atea-koncernen under andra kvartalet antagit de hållbarhetsmål som sedan tidigare ingår i Atea Sveriges treårsplan. Utöver miljöaspekten har medarbetarhälsa stått i centrum. Atea var bland de första verksamheter som under våren ställde om till hemarbete. För att motverka stillasittandet som kommer med distansarbete och göra förändringen hållbar bestämde man sig tidigt för att investera ytterligare i träningsinitiativ. Som resultat tränade medarbetarna tillsammans i 16 987 timmar på bara en månad. 

- Vårt sätt att ta oss an ett annorlunda och utmanande första halvår har varit offensivt. Självklart i dialogen med kunderna där vi kan göra störst skillnad, men också genom att inte tappa fokus på hållbarhetsfrågor såsom medarbetarnas hälsa och klimatet. Våra medarbetares kompetensutveckling blir avgörande framåt och jag är stolt över att personligt ansvar varit lika centralt inom Atea som för samhället i stort, säger Carl-Johan Hultenheim. 

Kompetensutvecklingen som skett i bolaget visar sig bland annat genom att Atea som första svenska bolag tar emot Ciscos högsta certifiering för kunnande inom deras nätverk- och säkerhetslösningar: Master Network Specialization. Dessutom har antalet rollbaserade Microsoft-certifikat ökat kraftigt, vilket gör att Atea med god marginal fortsätter ha flest Microsoft-certifierade konsulter i Sverige. Atea erhåller också utmärkelsen APN Certification Distinction från AWS som bevis på att bolagets medarbetare nu innehar mer än 50 olika, aktiva AWS-certifikat.

Resultatet för hela Ateakoncernen
Ateakoncernen ökade omsättningen med 11,7 procent till 10,60 miljarder norska kronor under det andra kvartalet jämfört med samma period förra året. Resultatet (EBIT) blev 220 miljoner norska kronor, vilket är en ökning med 51,4 procent jämfört med andra kvartalet 2019.

För mer information kontakta:
Carl-Johan Hultenheim, vd Atea Sverige AB, +46 46 16 33 32 carl-johan.hultenheim@atea.se
Steinar Sønsteby, koncernchef Atea ASA, +47 930 55 655 steinar.sonsteby@atea.com

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från RegSmart Life ScienceAnnons

Stort behov av regulatorisk kunskap inom läkemedelsindustrin

Marie Gårdmark, Farm Dr, vd och grundare och Agneta Larhed, Farm Dr, senior konsult och grundare, RegSmart Life Science.
Marie Gårdmark, Farm Dr, vd och grundare och Agneta Larhed, Farm Dr, senior konsult och grundare, RegSmart Life Science.

En möjliggörare med gedigen regulatorisk grund från både myndighet och industri. Så beskriver RegSmart Life Science grundare, Marie Gårdmark och Agneta Larhed, bolaget som hjälper både företag och forskare med allt från produktutveckling till regulatoriska frågor. 

Det var redan på apotekarutbildningen vid Uppsala universitet som Marie Gårdmark och Agneta Larhed lärde känna varandra. I dag har Marie en bred bakgrund inom läkemedelsutveckling och regulatoriska frågeställningar och Agneta har stor erfarenhet inom formuleringsutveckling av läkemedel – en riktigt bra kombination enligt de själva: 

– Vi kommer båda från tjänster på Läkemedelsverket. Jag var chef för tillståndsverksamheten rörande läkemedel och Agneta var vetenskapligt ansvarig inom området farmaci och bioteknologi. Under våra år på myndigheten såg vi att det fanns ett stort behov av regulatorisk kunskap inom industrin, framförallt bland småföretagare och forskare. Det sådde fröet till RegSmart. När erbjudandet kom att starta ett bolag tillsammans med Center for Translational Research så kändes det som ett enkelt beslut, säger Marie Gårdmark, Farm Dr, vd och grundare. 

– Det som gör oss unika på marknaden är vår bredd. Vi balanserar regulatoriska, vetenskapliga och kommersiella behov och förutsättningar vilket är värdefullt i arbetet med så väl tidig utveckling som inför marknadsgodkännande. Jag och Marie kompletterar varandra och vi har ett bra helhetsperspektiv med fokus på företagens mål, tillägger Agneta Larhed, Farm Dr, senior konsult och grundare. 

Använda riktlinjer på rätt sätt

Just helhetsperspektivet är extra viktigt poängterar Marie Gårdmark. Det gäller att utgå från vilka produkter som bolaget faktiskt vill ha ut på marknaden i slutändan – något som mindre företag inte alltid tänker på: 

– De blir lätt uppslukade av den fas som de befinner sig i just nu och inför de problem de möter dagligdags. Genom att istället ha ett klart affärsmål med sin produkt från start, blir det lättare att förstå vad man behöver göra för att nå dit. Här är det viktigt att veta hur man kan ta hjälp av riktlinjer och regler under resans gång för att uppnå sina kommersiella intressen, säger Marie Gårdmark. 

Men, det handlar inte bara om att läsa riktlinjer – det  gäller också att förstå sammanhanget, säger Agneta Larhed. RegSmarts roll är att vara lösningsfokuserade och deras arbete går snarare ut på att förstå syftet med riktlinjerna, och hjälpa kunden att förstå vart lagstiftningen är på väg. 

– Då får man bättre koll på vad man behöver eller inte behöver göra, och kan se både närliggande risker och möjligheter i utvecklingsarbetet. Vi har tre ledord som vi utgår från: vetenskaplighet, regulatorisk relevans och fit for purpose. Fit for purpose innebär att man utgår ifrån det man vill uppnå och därefter bestämmer vilka studier eller tester man ska göra istället för att bara hålla sig fast vid en riktlinje och göra som man alltid har gjort, säger Marie Gårdmark. 

Stort engagemang och framåtanda 

I augusti firar bolaget ett år och utvecklingen har varit över de båda grundarnas förväntan. De har nyligen rekryterat tre nya spetskompetenser som ska täcka upp inom dels det medicintekniska området, dels inom läkemedelstillverkning. 

– Det är väldigt roligt att få ta del av så många spännande idéer från företag och forskare som jobbar med alla dessa fantastiska utvecklingsprojekt inom läkemedel och medicinteknik. Det finns ett sådant engagemang och en stark framåtanda, vilket är härligt att kunna vara en del av! säger Agneta Larhed.

– För oss är det viktigt att bidra till utvecklingen av life science-sektorn i Sverige och det är något som vi gör på olika sätt. Det kan till exempel handla om att hjälpa små forskande företag med regulatorisk kunskap så tidigt som möjligt i utvecklingsprocessen. Det regulatoriska behöver inte förhindra eller försvåra – det gäller bara att fokusera på sin produkt och se möjligheterna, avslutar Marie Gårdmark.

Fakta RegSmart Life Science
RegSmart Life Science AB bildades i augusti 2019. Företaget är en del av koncernen Center for Translational Research tillsammans med Clinical Trial Consultants, Lablytica och ClinSmart. I dagsläget har företaget fem anställda och kontor i Uppsala. RegSmart täcker regulatoriska frågeställningar för både läkemedel och medicintekniska produkter och har en global inriktning med fokus på den europiska och amerikanska marknaden.
EXTERN LÄNK: Läs mer här 

Mer från RegSmart Life Science

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med RegSmart Life Science och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?