Annons

Charge Amps stärker expansion med ny VD

Charge Amps, svensk ledare inom laddlösningar för elfordon, utser Anders Bergtoft till ny VD. Han tillträder tjänsten den 17 augusti och efterträder Joakim Kedbrant som varit interims-VD. Företaget har under senare tid gjort ett antal strategiska förstärkningar av organisationen och utnämningen av Anders Bergtoft är ett viktigt steg i den fortsatta expansionen i Sverige, Norden och internationella marknader.

– Med väldesignade och smarta laddlösningar för den allt hetare elbilsmarknaden har vi vuxit mellan 30-100 procent varje år. Vi ser en stor efterfrågan på hållbara och användarvänliga laddlösningar utanför Sverige och därför kommer vi förstärka våra satsningar på andra marknader. Med över 20 års internationell erfarenhet av tillväxt och lönsamhet är Anders Bergtoft rätt person att leda företaget och dess fantastiska medarbetare in i en ny expansionsfas, säger Anders Dahl, styrelseordförande, Charge Amps. Charge Amps erbjuder intelligenta laddlösningar som är utvecklade och tillverkade i Sverige. Rötterna i Sverige har gett företaget unika förutsättningar att erbjuda premiumprodukter som är väl anpassade för lokala förhållanden, med avancerad design, marknadsledande funktionalitet och hållbarhet i fokus. – Även om elbilsmarknaden i Sverige är i ett tidigt skede så sker det en stark tillväxt, där vi ser att var fjärde såld bil i juni var laddbar. Vi ser parallellt en mycket stark efterfrågan på smarta användarvänliga laddlösningar som både ser bra ut och är hållbara. Min uppgift blir att stärka vår utveckling och position i Sverige samtidigt som vi också expanderar på ett antal prioriterade marknader, säger Anders Bergtoft. Anders Bergtoft har tidigare haft ett antal olika ledande befattningar inom både digitala startups och marknadsledande större företag såsom Ericsson, Microsoft, American Express och mobiloperatören 3. Senast kommer Anders från ett konsultuppdrag för Ascom. – Vi har under den senaste tiden gjort flera strategiska förstärkningar av organisationen och står nu väl rustade för att dra nytta av den tillväxt som vi ser på marknaden. Charge Amps kommer driva utvecklingen mot lösningar som gynnar både ett hållbart samhälle och elbilskunder. Med passionerade grundare, starka ägare och unika lösningar som är ledande i branschen, finns alla förutsättningar för företaget att nå nya nivåer i Sverige och på andra marknader, säger Anders Dahl, styrelseordförande, Charge Amps. För ytterligare information kontakta: Anders Bergtoft, Tillträdande VD, Charge Amps AB +46 (0)76 105 07 53 anders.bergtoft@charge-amps.com Anders Dahl, Styrelseordförande, Charge Amps AB +46 (0)70 554 02 77 anders.dahl27@gmail.com Felicia Nygård, Kommunikations- och marknadschef, Charge Amps AB +46 (0)73 503 50 72 felicia.nygard@charge-amps.com   Om Charge Amps AB Charge Amps AB är ett svenskt tillväxtbolag som utvecklar och tillverkar smarta, användarvänliga laddningslösningar med design i framkant för eldrivna fordon. Framtidens laddning ska vara snygg, enkel och kunna styras med avancerad mjukvara. Charge Amps startades 2012, då grundaren och CTO Fredrik Jonsson började bygga användarvänliga laddningskablar. Företaget omsätter mer än 85 Mkr, har ett 40-tal anställda och laddar bilar på 32 marknader globalt. All utveckling och tillverkning sker i Sverige. Ägare förutom grundarna är bland andra Skellefteå Kraft och OK ekonomisk förening. www.charge-amps.com

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Bristol-Myers Squibb Annons

Uppköpet stärker BMS:s läkemedelsportfölj

I november blev Celgene en del av Bristol Myers Squibb.
I november blev Celgene en del av Bristol Myers Squibb.

Med uppköpet av läkemedelsbolaget Celgene stärker Bristol Myers Squibbs sitt erbjudande av läkemedel och vårdlösningar. Bolaget kommer även fortsätta att samarbeta med andra vårdaktörer för att utveckla behandlingar för svårt sjuka patienter.

I november förra året fullbordade BMS, Bristol Myers Squibb, sitt uppköp av Celgene och de båda bolagens produkter finns nu under BMS varumärke.

– Bägge bolagen var framgångsrika både globalt och här i Sverige. Tillsammans har vi nu möjligheten att hjälpa än fler patienter inom olika sjukdomsområden. Vi har redan ett flertal ledande produkter på marknaden och bara under de kommande två åren lanserar vi ytterligare åtta nya läkemedel, säger Michaël Lugez, vd på BMS Sverige och tidigare vd på Celgene Nordics. 

Ledande biofarmabolag

Celgene var innan sammanslagningen en världsledande aktör inom läkemedelsutveckling för behandling av bland annat blodcancersjukdomar, solida cancertumörer samt inflammatoriska och immunologiska sjukdomar. BMS var ett globalt biofarmabolag som utvecklade innovativa läkemedel inom onkologi, kardiovaskulära sjukdomar, immunologi och fibros.

– Tillsammans har vi en av industrins bredaste pipelines och tack vare att vi nu kan slå samman kunskaperna och erfarenheterna från de båda bolagen kommer vi bli ännu starkare. Medarbetarna är vår främsta tillgång och de drivs av att hitta nya läkemedel och innovativa behandlingslösningar för vården. Både Celgene och BMS har tidigare också investerat stort i forskning globalt och det är något vi kommer att fortsätta med, säger Michaël Lugez.

EXTERN LÄNK: Läs mer - så verkar Bristol Myers Squibb i Sverige.

Under kommande år avser BMS i Sverige att arbeta mot tre huvudmål.

– Vår första prioritet är nu att färdigställa sammanslagningen av bolagen för att patienterna ska kunna ta del av fördelarna. Vidare har vi som mål att våra nya produkter ska bli tillgängliga för patienter i Sverige så snart som möjligt. Det tredje målet är att ge vår personal fler möjligheter att växa och utveckla vår affär, säger Michaël Lugez.

Patienterna är allt fokus

Patienterna och deras vård står ständigt i fokus i allting som BMS gör och bolaget vill vara med genom hela patientresan. Därför utvecklar de nu bland annat en app där patienter kan följa sin behandling, få svar på frågor och prata med en läkare.

– Vi vill inte bara vara en läkemedelsleverantör, utan även en partner till alla som är involverade inom hälso- och sjukvård. BMS var till exempel med och grundade organisationen ”All.Can” vars mål är att frigöra resurser för sjukhus för att optimera behandlingen av patienter. För att uppnå detta måste vi arbeta tillsammans. Ett annat exempel är hur vi i den pågående pandemin arbetar tillsammans med andra företag och organisationer för att donera pengar, labbutrustning och produkter för att stötta kampen mot coronaviruset, säger Michaël Lugez.

Ny logotyp

I samband med uppköpet av Celgene uppdaterar BMS även sitt varumärke med en ny logotyp.

– Även om vi fortfarande heter BMS är vi ett nytt bolag och det vill vi visa med vår nya logotyp. Motivet är en hand som är en universell symbol för läkande. Den representerar att ge och ta emot vård och visar på vårt engagemang för att sätta människan i första rummet, det är personligt, avslutar Michaël Lugez.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Bristol Myers Squibb här 

Fakta Bristol Myers Squibb
Bristol Myers Squibb, BMS, är ett globalt biofarmaceutiskt bolag som utvecklar innovativa läkemedel för svåra sjukdomar. Bolaget kombinerar smidigheten hos ett bioteknikbolag med räckvidden och resurserna hos ett etablerat läkemedelsföretag. BMS är bland annat verksamma inom onkologi, kardiovaskulära sjukdomar, cancersjukdomar samt inflammatoriska och immunologiska sjukdomar. BMS deltar i flera globala samarbeten för att utveckla och optimera vårdlösningar med patienten i fokus.

Mer från Bristol-Myers Squibb

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bristol-Myers Squibb och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?