Annons

Över 80 MSEK i ordervärde hos Soltechs dotterbolag i april-maj trots Covid-19 pandemin

Soltech Energys dotterbolag har hittills ett ordervärde under april och maj 2020, på över 80 MSEK, utöver sedan tidigare liggande order. Synergieffekterna inom koncernen resulterar i fler order, lägre inköpskostnader samt underlättar rekrytering av ny personal. Soltech har idag åtta dotterbolag inklusive Advanced Soltech som driver koncernens affärer i Kina. Övriga dotterbolag är: Soltech Sales & Support, NP-Gruppen, Swede Energy, Soldags, Merasol, Takorama samt Fasadsystem.

Trots en mer eller mindre förlamning av ekonomin på grund av Covid-19 pandemin levererar dotterbolagen hittills ett stabilt och bra orderflöde. Därutöver har fyra nya förvärv i Sverige genomförts sedan årsskiftet och förhandlingar med ytterligare potentiella förvärvskandidater pågår.  Alla anställda i koncernen jobbar hårt för att leverera kvalitet till våra kunder, bidra till att samhället uppnår klimatmålen och för att ge Soltechs cirka 33 000 aktieägare en god avkastning på sin investering.

Följande kunder har hittills under april-maj 2020, lagt order till ett värde över 80 MSEK hos Soltechs dotterbolag. 

Skanska Sverige AB, Svenska Mässan,Svenska Kyrkan, Halmstad Kommun, Svenska Bostäder, Skolfastigheter i Stockholm/SISAB, Trosa Bostäder/TROBO, Stockholmshem, Takclean, Gårö Plåtprodukter AB, Chalmersfastigheter i Göteborg, Vingåkers Kommun, Skillingaryd-Vaggeryd Bostads AB, Bravida Prenad AB, Halmstad Energi & Miljö, Tiarps Gård, Hakarps Församling, Johansson och Rehn byggnads AB, Lerums Energi, M-bygg Väst AB och JiangSu Danyi Textile Technology.

VD Stefan Ölander i en kommentar: 

- Våra dotterbolag gör ett fantastiskt jobb mitt i Covid-19 krisen med en orderingång under april-maj 2020 på över 80 MSEK. Samtliga affärer är planerade för levereras under 2020* och ligger inom respektive bolags budget och nuvarande affärsområden. Listan på kunder representerar onekligen en bred kontaktyta som skapar goda förutsättningar för ytterligare affärer och ger oss styrka framåt.  

* Detta gäller inte Advanced Soltechs order i Kina från JiangSu Danyi Textile Technology på 30,4 MSEK som är ett 20 årigt avtal enligt gällande affärsmodell.

För mer information kontakta:                                                                                                Stefan Ölander, VD Soltech Energy Sweden AB (publ) Tel: 070-739 80 00.                                     E-post: stefan.olander@soltechenergy.com

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Soltech Energy Sweden AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s förordning nr 596/2014 om marknadsmissbruk. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande den 27 maj 2020 kl. 13.00 CET. 

Om Soltech Energy Sweden AB (publ) Soltech är en helhetsleverantör som både utvecklar, säljer, installerar och optimerar solenergilösningar för våra kunders behov. I koncernen ingår dotterbolagen Advanced Soltech Sweden AB (publ) där den kinesiska satsningen bedrivs, Soltech Sales & Support, NP-Gruppen, Swede Energy Power Solutions, Merasol, Soldags, Takorama och Fasadsystem. Soltech Energy Sweden AB (publ), handlas på Nasdaq First North Growth Market under kortnamnet SOLT och har cirka 33 000 aktieägare. Bolagets Certified Adviser är Erik Penser Bank. Telefon: 08-463 83 00. Email: certifiedadviser@penser.se. För mer information se: www.soltechenergy.com 

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?