Annons

Svenska Professional Services-företag långt efter inom digitalisering

Trots att många konsultföretag hjälper sina kunder inom digitalisering är den digitala mognaden låg bland svenska Professional Services-företag. Endast en tredjedel av bolagen har förändrat sina affärsmodeller i och med digitaliseringen och en procent av beslutsfattarna anser att de använder automation samt AI i sina kundleveranser. Detta visar en ny unik undersökning från Digital Engine och Cinode.

Digitala självbetjäningstjänster är ovanliga, speciellt inom it, teknik och management där en av tio anser att deras bolag erbjuder detta väl. Häpnadsväckande få anser även att de har investerat tillräckligt i dataanalys. Bara en procent av beslutsfattarna har en väl utvecklad dataplattform som nyttjas för kundleveranser.

- De flesta bolag inom Professional Services har en lång resa framför sig för att nyttja digitaliseringens krafter. De traditionella affärsmodellerna, baserade på individer som tar betalt per timme, tros även leva kvar framöver. Exempelvis ser vi att branschen kommer vara fortsatt resurstung då endast tre av tio bolag tror att de kan nå sina mål med färre medarbetare än idag, säger Per Defalva, vd på Digital Engine.
 

Svårt att nå ökad tillväxt

Intern effektivitet inom kompetens, matchning och partnerskap är också eftersatt. Endast en tredjedel av företagen har digitaliserat sin kompetenshantering. Bara fem procent anser att de har mycket god koll på sina underkonsulter och partnersamarbeten.

 - Konsultbolags viktigaste värde är deras samlade kompetens bland sina medarbetare, under- konsulter och partners. Därför är det oroande att företagen inte har bättre koll på detta. Dessutom hanteras matchningen av uppdrag oftast manuellt vilket gör att bolagen inte nyttjar hela sin potential. Då får de svårt att nå ökad tillväxt och lönsamhet, säger Mattias Loxi, medgrundare av Cinode.

Drygt 300 beslutsfattare, leveransansvariga och påverkare inom IT, Management, Teknik, Redovisning, M&A, Revision & Compliance och Skatt har svarat på hur de uppfattar den digitala mognaden i sina företag. 

 

På fredag 29/5 kl 11:00 presenteras resultat, analys och insikter av undersökningen i ett kostnadsfritt webbinarium; 

Klicka här för att anmäla dig


Per Defalva, vd Digital Engine

per.defalva@digitalengine.se
0760-48 38 38


Mattias Loxi, medgrundare Cinode
mattias.loxi@cinode.com
073-514 21 70

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?