1515
Annons

Prebona inleder samarbete med OptiFreeze AB (publ)

Simrishamn – Prebona AB (publ) meddelar idag att bolaget inleder ett samarbete med OptiFreeze AB. OptiFreeze har en patenterad teknologi som bevarar och förlänger hållbarheten på grönsaker, frukt, snittblommor och andra plantor och samtidigt bevara smak, färg och lukt. Samarbetet kommer att bedrivas inom ramen för de befintliga avtal som båda bolagen har med Syngenta Flowers.

Prebona har ingått ett samarbete med OptiFreeze avseende utvärdering av vissa av Prebonas effektiva och miljömässiga produkter för användning inom jordbrukssektorn. 

OptiFreeze kommer initialt att utvärdera Prebonas produkter i kombination med sin egen, unika teknologi för att förlänga livslängden på blommor och växter. 

"Samarbetsavtalet bygger på att hitta smarta synergier mellan två väldigt innovativa, svenska företag och sedan introducera nya lösningar på världsmarknaden genom samarbetet med Syngenta, en av världens ledande, globala distributörer. Med OptiFreeze får vi en mycket kompetent och innovativ partner inom ett segment som jag bedömer har stor potential för Prebonas produkter" säger Patrik Bernstein, VD Prebona AB.

”För OptiFreeze är det av strategisk vikt att kunna erbjuda olika typer av funktioner inom området hållbarhet och för skydd av växter. Eftersom både vi och Prebona har en stark relation med Syngenta är detta ett naturligt samarbete som förhoppningsvis ger oss möjlighet att presentera ett ännu starkare kunderbjudande” kommenterar Ulf Hagman, VD OptiFreeze AB. 

För ytterligare information kontakta:

Patrik Bernstein, VD Prebona, Telefon +46 70 638 2678, 

E-post: patrik.bernstein@prebona.com

Ulf Hagman, VD OptiFreeze, Telefon +46 733 636380

E-post: ulf.hagman@optifreeze.se

Om Prebona

Prebona AB (publ) är ett materialteknikbolag som utvecklar, marknadsför och säljer funktionella, miljövänliga och kostnadseffektiva material och ytbeläggningar inom affärsområdena AirCare, SurfaceCare och inom dotterbolaget Prebona HealthCare AB. Prebonas vision är att bli en ledande leverantör av funktionella material och ytbeläggningar. Prebona AB (publ) (PREBON) är listat på Spotlight Stockmarket. För mer information se www.prebona.com.

Om OptiFreeze

OptiFreeze AB (publ) har en patenterad teknologi som bevarar smak, form och textur på grönsaker, frukter och bär genom hela nedfrysnings- och upptiningsprocessen. OptiFreeze har även utvecklat en metod som kan förlänga hållbarheten på grönsaker, färsk skuren frukt, blomstersticklingar, snittblommor och andra plantor. Samma teknologi kan användas för att framställa torkade varor som frukt, grönsaker, örter och kryddor med målet att förkorta torktiden samtidigt som smaken, doften och färgen bevaras. Denna teknologi öppnar upp nya affärsmöjligheter för livsmedels- och växtförökningsindustrin över hela världen. OptiFreeze är resultatet av en längre tids forskning vid institutionen för livsmedelsteknik i Lund. Företaget finns i Lund och aktien handlas på Spotlight Stock Market.

Denna information är sådan information som Prebona AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 6 maj 2020.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från HaglöfsAnnons

Haglöfs Restored – second hand gear for first hand adventures

Alla produkter går igenom en rigorös reparationsprocess som säkerställer att de uppfyller Haglöfs kvalitetsstandarder.
Alla produkter går igenom en rigorös reparationsprocess som säkerställer att de uppfyller Haglöfs kvalitetsstandarder.

Begagnade kläder återställs och blir lika funktionella och fina som nya, samtidigt som avfall, utsläpp och resursanvändning minskar. Nu gör Haglöfs Restored det enklare för oss att minska vårt avtryck.

I över hundra år har Haglöfs tillverkat produkter som inspirerar människor att uppleva naturen. Att bidra till att naturen bevaras och kan upplevas i många generationer framöver ligger i företagets dna. Som ett led i hållbarhetsarbetet har varumärket skapat Haglöfs Restored, en kollektion med begagnade kläder som är lika funktionella som nyproducerade produkter, men som har en hel del extra fördelar för miljön. 

– För att tillverka kläder krävs resurser som energi, vatten och råvaror. Varje gång vi kan förlänga en produkts livslängd genom produktvård, reparation eller återanvändning så utnyttjar vi de resurserna på ett bättre sätt. Och framför allt undviker vi att använda ytterligare resurser genom att producera nya produkter, säger Fredrik Ohlsson, vd på Haglöfs.

Stort intresse för att handla begagnat

Till Haglöfs Restored kommer kläder på grund av produktionsfel, garantier och returer, eller för att konsumenten helt enkelt tröttnat på sitt plagg. Oavsett ursprung går alla produkter igenom en rigorös rengörings-, reparations- och impregneringsprocess som säkerställer att de uppfyller Haglöfs kvalitetsstandarder. Genom att återställa gamla produkter som ingen längre vill ha bidrar Haglöfs till mindre avfall, utsläpp och vattenanvändning i produktionsprocessen, samtidigt som de håller fortfarande högkvalitativa material borta från soptippen. Och intresset för att handla begagnat är stort.

– I arbetet med att ta fram Haglöfs Restored gjorde vi konsumentstudier som visade på ett stort sug efter att handla secondhand som man vet håller måttet. Att så många vill göra ett aktivt val att minska miljöavtrycket genom att köpa begagnat är väldigt glädjande, säger Fredrik Ohlsson.

Från slit och släng till cirkulärt

För Haglöfs startar hållbarhetsarbetet redan i företagets designfilosofi. Genom att skapa tidlösa kläder av hög kvalitet så ökar förutsättningarna att de får leva länge. Med konceptet Haglöfs Restored har man nu också skapat ett sätt att ytterligare förlänga livslängden på produkterna.

– För oss handlar det både om att se till att produkter används så länge som möjligt, och om att utforska nya affärsmodeller som innebär att vi inte alltid behöver producera nya produkter för att fortsätta växa som företag. Haglöfs Restored är en del av en process som syftar till att förändra hur vi handlar; att ta oss från en linjär modell med en slit-och-släng-filosofi till ett cirkulärt och mer resursåterhållsamt köpbeteende, säger Fredrik Ohlsson.

Fakta Haglöfs
Svenska outdoorvarumärket Haglöfs grundades 1914 av Wiktor Haglöf. De designar och utvecklar kläder, skor, ryggsäckar och sovsäckar i Stockholm och är verksamma i Europa och delar av Asien. Läs mer på www.haglofs.se 

www.haglofsrestored.com

 

Mer från Haglöfs

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Haglöfs och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?