Annons

Prebona inleder samarbete med OptiFreeze AB (publ)

Simrishamn – Prebona AB (publ) meddelar idag att bolaget inleder ett samarbete med OptiFreeze AB. OptiFreeze har en patenterad teknologi som bevarar och förlänger hållbarheten på grönsaker, frukt, snittblommor och andra plantor och samtidigt bevara smak, färg och lukt. Samarbetet kommer att bedrivas inom ramen för de befintliga avtal som båda bolagen har med Syngenta Flowers.

Prebona har ingått ett samarbete med OptiFreeze avseende utvärdering av vissa av Prebonas effektiva och miljömässiga produkter för användning inom jordbrukssektorn. 

OptiFreeze kommer initialt att utvärdera Prebonas produkter i kombination med sin egen, unika teknologi för att förlänga livslängden på blommor och växter. 

"Samarbetsavtalet bygger på att hitta smarta synergier mellan två väldigt innovativa, svenska företag och sedan introducera nya lösningar på världsmarknaden genom samarbetet med Syngenta, en av världens ledande, globala distributörer. Med OptiFreeze får vi en mycket kompetent och innovativ partner inom ett segment som jag bedömer har stor potential för Prebonas produkter" säger Patrik Bernstein, VD Prebona AB.

”För OptiFreeze är det av strategisk vikt att kunna erbjuda olika typer av funktioner inom området hållbarhet och för skydd av växter. Eftersom både vi och Prebona har en stark relation med Syngenta är detta ett naturligt samarbete som förhoppningsvis ger oss möjlighet att presentera ett ännu starkare kunderbjudande” kommenterar Ulf Hagman, VD OptiFreeze AB. 

För ytterligare information kontakta:

Patrik Bernstein, VD Prebona, Telefon +46 70 638 2678, 

E-post: patrik.bernstein@prebona.com

Ulf Hagman, VD OptiFreeze, Telefon +46 733 636380

E-post: ulf.hagman@optifreeze.se

Om Prebona

Prebona AB (publ) är ett materialteknikbolag som utvecklar, marknadsför och säljer funktionella, miljövänliga och kostnadseffektiva material och ytbeläggningar inom affärsområdena AirCare, SurfaceCare och inom dotterbolaget Prebona HealthCare AB. Prebonas vision är att bli en ledande leverantör av funktionella material och ytbeläggningar. Prebona AB (publ) (PREBON) är listat på Spotlight Stockmarket. För mer information se www.prebona.com.

Om OptiFreeze

OptiFreeze AB (publ) har en patenterad teknologi som bevarar smak, form och textur på grönsaker, frukter och bär genom hela nedfrysnings- och upptiningsprocessen. OptiFreeze har även utvecklat en metod som kan förlänga hållbarheten på grönsaker, färsk skuren frukt, blomstersticklingar, snittblommor och andra plantor. Samma teknologi kan användas för att framställa torkade varor som frukt, grönsaker, örter och kryddor med målet att förkorta torktiden samtidigt som smaken, doften och färgen bevaras. Denna teknologi öppnar upp nya affärsmöjligheter för livsmedels- och växtförökningsindustrin över hela världen. OptiFreeze är resultatet av en längre tids forskning vid institutionen för livsmedelsteknik i Lund. Företaget finns i Lund och aktien handlas på Spotlight Stock Market.

Denna information är sådan information som Prebona AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 6 maj 2020.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från Element Logic SwedenAnnons

Är automatisering vägen till effektiva lagerlösningar?

Är ditt lager redo för framtidens handel? Kontakta Thomas Karlsson på Element Logic om du vill veta mer om automatisering, effektivisering och robotar som lagerlösning.
Är ditt lager redo för framtidens handel? Kontakta Thomas Karlsson på Element Logic om du vill veta mer om automatisering, effektivisering och robotar som lagerlösning.

I den snabbt föränderliga samtiden är handelns nyckelord effektivitet och flexibilitet. 

Nu krävs en ny typ av lagerlösningar som kan hantera såväl konjunkturens upp- och nedgångar som digitaliseringens krav på snabba leveranser. Allt tyder på att automatisering är vägen framåt, men teknologin omgärdas fortfarande av flera myter. 

Digitalisering, pressade branscher och hög konkurrens ställer idag stora krav på företag att effektivisera sina lagerlösningar för att kunna hänga med på marknaden. Automatisering är en naturlig väg till mer effektiva lager, så varför vågar inte fler ta steget? Element Logic är ett ledande företag inom teknik och intralogistik, som designar, implementerar och levererar automatiserade lagerlösningar för företag i olika storlekar och för olika branscher i Europa. Här reder deras VD, Thomas Karlsson, ut 3 av de 8 myter man identifierat som gör att evolutionen inom lager går onödigt långsamt.

Myt 1 – ”Investera inte i automatisering om företagets prognoser är ovissa” 

– Traditionellt har man byggt kundanpassade lageranläggningar, baserat på relativt långsiktiga beräkningar och med lång återbetalningstid. När vi nu befinner oss i en oviss tid så behövs det så oändligt mycket mer anpassbarhet. Då ökar behovet av modulerade, flexibla system som går att rätta efter förändrade förutsättningar. I rak motsats till myten, erbjuder automatiserade lager den tryggaste vägen framåt när prognoserna är osäkra. Med vårt automationssystem AutoStore, tittar vi på ett halvår framåt för kunden. 

Om behoven sen ändras, är det bara att enkelt anpassa systemet, med ett modifierat antal backar, robotar och plockportar. På Element Logic känner vi ändå av att drivkraften till att automatisera bland företag är större än osäkerheten. Detta eftersom så många idag behöver öka effektiviteten samt reducera kostnaderna och behovet av personal. Eftersom du inte behöver bygga långsiktigt, utan hela tiden bara för här och nu, så fördelar du ut dina investeringar över en längre tid. Därmed minimeras riskerna samtidigt som återbetalnings-tiden blir kortare. 

Myt 2 – ”Du behöver bygga en helt ny lagerlokal”

– Fel, det går utmärkt att ställa in systemet i en redan befintlig lagerbyggnad. AutoStore kräver inte hög höjd, utan en vanlig lagerhöjd på 7,5 meter är idealt. Så länge du har en konventionell lagerbyggnad så behöver därför inget byggas om eller byggas nytt. Dessutom slipper du långa drifttider till färdig anläggning. Från kontrakt till att vi är igång och kör systemet, tar det vanligtvis bara ca 6 månader. På några dagar är du uppe på den prestandanivå som du har beställt. Det beror också på att vi veckorna innan idrifttagningen utbildar vi s.k. super-users hos kunden, som blir interna experter på AutoStore. Det är viktigt att kunden känner sig trygg i överlämningen, så att företaget direkt kan sköta systemet på egen hand – och systemet är väldigt enkelt. Byggnaden behöver sen inte vidareanpassas utan du behöver bara skala upp eller ned systemet för att möta aktuell efterfrågan, något som sparar enorma mängder timmar av engineering och kundanpassning i jämförelse med traditionella lagersystem som ofta kräver nybyggnation. 

Myt 3 – ”Robotar är inte hållbara för miljön”

– Till skillnad från traditionell lagerteknologi är de här robotarna extremt energieffektiva. 10 AutoStore-robotar har nämligen samma förbrukning som en vanlig dammsugare. Dessutom kan de arbeta i mörker och kräver också en betydligt mindre arbetsyta. Genom att vi ställer alla moduler ovanpå varandra, blir systemet oerhört kompakt. Batterierna återladdas automatiskt och ofta räcker det med solceller på lagrets tak, för att driva hela anläggningens robotdrift. Sett till arbetsmiljön, ger den nya tekniken utrymme för de mest nyfikna och intresserade att omutbilda sig att bli super-users, medan övriga kan fortsätta med plockning på samma sätt som förut. 

Här kan du ladda ner Elements Logics whitepaper: 

www.elementlogic.se/8-myter-om-lagerautomation/ 

Fakta Element Logic

• Element Logic har optimerat företags lagerprestanda i över 30 år.

• Med robotlösningar, programvara och rådgivning som bidrar till ökad lönsamhet. 

• Optimerar lager i alla storlekar inom ett brett spektrum av branscher.

• Har som ursprunglig AutoStore®-partner stor erfarenhet av att utforma, leverera och installera skräddarsydda lösningar för sina kunders arbetsflöde. 

• Har mer än 150 anställda i Europa och hade 2019 en omsättning på €80 miljoner. 

• Huvudkontoret ligger i Norge, med underavdelningar i Sverige, Danmark, Finland, Tyskland, Storbritannien, Frankrike, Benelux-länderna and Polen.

Mer från Element Logic Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Element Logic Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?