Smartstudies: RUT-avdraget bör också omfatta läxhjälp

Läxhjälpsföretaget Smartstudies (https://smartstudies.se/laxhjalp/) vill att direktiven för utredningen om breddat RUT-avdrag ändras, så att utredningen också ska lägga förslag om att utvidga RUT-avdraget till att återigen omfatta läxhjälp.

RUT-avdraget infördes av alliansregeringen år 2007. Det var en reform som skapade många arbetstillfällen och minskade antalet svartarbeten, samtidigt som hushållens vardag underlättades. Riksdagen beslutade år 2013 att RUT-avdraget även skulle omfatta läxhjälp, något som möjliggjorde för tusentals elever att få hjälp av en privatlärare efter skolan. RUT-avdraget för läxhjälp möjliggjorde även för många ungdomar att få en meningsfull sysselsättning genom att hjälpa skolungdomar, vid sidan av sina egna studier. Nu är tid att återinföra RUT-avdraget för läxhjälp.

Regeringen ska bredda RUT-avdraget

Januariöverenskommelsen innehåller en skrivning om att RUT-avdraget ska tredubblas till 75 000 kronor per år, det vill säga att du ska ha möjlighet att göra avdrag för hushållsnära tjänster på belopp upp till 75 000 kronor per år. Januariöverenskommelsen föreskriver också att antalet hushållsnära tjänster som är tillåtna att göra avdrag för enligt RUT-avdraget ska utvidgas till att även omfatta tvättarbete utanför bostaden, ommöbleringstjänster, en del bortforslingstjänster och enklare tillsyn av sitt hem när man är bortrest eller liknande. Regeringen har tillsatt en utredare som ska lämna konkreta förslag för att möjliggöra detta, utredningen har i februari lämnat ett delbetänkande som regeringen nu har skickat ut på remiss. Det är bra att regeringen och samarbetspartierna tar initiativ till en utvidgning av RUT-avdraget, men det finns skäl att ifrågasätta varför inte läxhjälp ska omfattas av utvidgningen.

Läxhjälp bör omfattas av RUT-avdraget

Det finns ett starkt stöd i forskning för att en av de kanske viktigaste områdena som en regering kan besluta om tillväxtreformer på, är skolans område. Investeringar i barn- och ungas skolgång är helt avgörande för hur våra barn kommer klara sig i livet, men också för Sveriges välstånd på lång sikt. Smartstudies menar därför att det var en bra åtgärd av införa RUT-avdraget för läxhjälp, då det gav familjer möjlighet att investera i sina barns skolgång och barnen möjlighet att få tid med en skicklig mattelärare eller privatlärare.

Fler arbetade timmar

Uppmaning - ändra utredningsdirektiven

SmartStudies uppmanar därför regeringen att besluta om ett tilläggsdirektiv till utredningen så att den i arbetet med slutbetänkandet ska överväga ett återinförande av RUT-avdraget för läxhjälp. Givet de direktiv som regeringen har gett utredningen idag, så får utredningen inte föreslå det. SmartStudies är medvetna om att regeringens arbete nu fullt ut inriktas på att bekämpa COVID19 - men det är viktigt att utredningen som redan jobbar med detta ges möjligheten att föreslå ett återinförande av RUT-avdraget för läxhjälp.

Om Smartstudies


Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?