1515

Lånasmart.com - ökade kontroller i samband med långivning

Finansmarknadsminister Per Bolund (MP) är beredd att reglera kreditmarknaden hårdare och säger att både myndigheter och kreditbolag måste skärpa sig.

Företag som arbetar med konsumtionslån behöver förbereda sig på hårdare kontroller till sommarhalvåret enligt finansmarknadsminister Per Bolund (MP). Detta meddelade han nyligen i en intervju med SvD.

Han säger att det är upprörande att människor hamnar i väldigt svåra ekonomiska lägen när låneaktörerna inte genomför tillräckliga kontroller om deras betalningsförmåga innan utlåning.

Även Myndigheterna behöver skärpa till sig. Finansinspektionen (FI) har till exempel endast utfört två undersökningar om hur kreditprövningen hanteras i enskilda bolag trots att det har funnits anledningar till att göra fler utredningar. Konsumtionslånen är nämligen en av de lånetyper som har haft snabbast tillväxt i Sverige under en alltför lång tid enligt en ny rapport från Finansinspektionen (FI). 

Enligt Per Bolund så kan FI:s kontroll av långivarnas kreditprövningar bli betydligt mer effektiv. Han tillägger också att Finansinspektionen kommer med en ny kartläggning av lånemarknaden till sommaren. Konsumentverket har däremot varit betydligt mer effektiv när det kommer till kreditprövningar. Medan FI endast genomfört två undersökningar har Konsumentverket gjort drygt 40 stycken. Enligt Per Bolund behövs ett bättre samarbete mellan de två myndigheterna.

Låneaktörer har inte mycket att förlora på att utföra bristfälliga kreditprövningar. Staten ser då till att låneaktörerna får tillbaks sina pengar. Att göra skillnad på vilka metoder Kronofogden använder föra att driva in olika typer av skulder är däremot inte aktuellt. Regeringen lägger istället fokus på vilka åtgärder som kan tas till för att minska utlåningen.

Regeringen ska nu ta in förslaget i det arbete som pågår kring ökade kontroller i samband med långivning.

Om Lånasmart.com

www.lånasmart.com är ett bolag som jämför lån och krediter för att konsumenter inte ska behöva betala mer än nödvändigt. Lånasmart.com har som ambition att bidra till att göra lånebranschen mer transparent.

Kontaktperson för Lånasmart.com:

Erik Elmqvist, info@lånasmart.com

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?