1515

Omställningsstöd löser både politikens rädsla och företagarnas behov.

Efter ett flertal försök att sjösätta stödpaket för de svenska företagen nu misslyckats är det dags att lyssna på de som är tänkta att ta emot de tänkta stöden. De tidigare stödförsöken fastnar i villkor som tex. Bedömning av företags livskraft efter krisen? Kort återbetalningstid? Intyg om förlorade intäkter? Hela 70 procent av småföretagarna i en enkät från Företagarförbundet upplever hittills inte ha haft någon nytta av annat än sänkt arbetsgivaravgift och korttidsjobben. Sammantaget verkar som om regeringen vill att det skall se ut som om politikerna hjälper till, men samtidigt saknas den reella ekonomiska viljan. Det måste vara slut på det spelet nu! Det är på allvar därute för hundratusentals arbetstagare, företag och människor. 

Omställningsstöd som löser både företagens problem och politikens rädsla att bli ”lurade”Vi antar att alla möjliga och omöjliga villkor tillkommer efter att löften om hjälp och stöd utlovats. Villkor som skall se till att inte stöd utnyttjas av företagare i onödan, (en fördom bland politiker om företagare som verkar vara omöjlig att bli av med för övrigt). Genom Företagarförbundets förslag om ett omställningsstöd minskas risken för att företagare som inte behöver stöd skall utnyttja dessa. 

Omställningsstödet är ett lån med fyra viktiga egenskaper:

Låg personlig risk för företagaren (annars är konkursen ett säkrare alternativ, ingen vill riskera hem och familj)

Låg ränta (allt annat vore eländigt osolidariskt från en regering i en historisk kris)

Lång återbetalningstid (En självklarhet)

Förtur på framtida vinster för staten och skattebetalarna

Med en företagares envishet upprepar vi:

Skapa ett Omställningsstöd istället för arbetsdöd

Finansministern har hämtat för lite från ladorna. Magdalena sa att insatserna för företagen hittills är beräknade till 84 miljarder - Företagarförbundet anser att regeringen bör öppna ladorna och återföra mer av de 1600 miljarder som företagen betalt in till de ”välfyllda ladorna” genom den allmänna löneavgiften under de senaste 10 åren. Omställningsstöd skulle ge företag hoppet att klara krisen och behålla arbetstillfällena. 

Betala ut 50 miljarder i månaden till omställningsstöd för livskraftiga företag NU. Med stödet kommer innovation att födas, entreprenörskap utvecklas, samt jobben finnas kvar. Agera nu och rädda 200 000 företag och kanske 500 000 jobb. Omställningsstöd bör återbetalas med framtida vinster, ej riskera att sätta entreprenörer i konkurs.

Så funkar det:

  • Företaget får omställningsstöd genom ett konvertibellån. (Motsvarande 5 års inbetalda allmänna löneavgifter). 
  • Långivaren (Almi och bankerna) kan konvertera konvertibellånet till en preferensaktie som säkerhet i företaget (blir delägare utan rösträtt)
  • Preferensaktien ger långivaren förtur på 70% av framtida vinster tills stödet är återbetalt och preferensaktien återköpt.

Stilla veckan verkar bli överlevnadsveckan…

Påskveckan kallas för ”stilla veckan” Så inte för småföretagen i år. Konkurserna strömmar in, arbetslösheten spårar och A-kassan riskerar att dräneras – 

Nu får det vara nog! Tiden rinner iväg, Lyssna på de som behöver hjälp säger Mathias Rebane näringspolitisk talesperson Företagarförbundet

Vi har kommit in i den fas som militären benämner som överlevnadsveckan. Det handlar om att stå ut, men alltid gå framåt. Utan mat, med obefintlig sömn och prövningar som sätter allt i obalans. Vi måste överleva NU! sen är det försent.

Tillsammans lyckas vi

Finansministern vi finns här för dialog, vi finns här för att ge er konkreta förslag, vi finns här för att stödja Regeringen i denna kris. 

Företagarförbundet – för företagare på riktigt!

Med bästa småföretagarhälsningar
Mats Assarsson, Förbundsordförande, Företagarförbundet
Mathias Rebane, Näringspolitisk talesperson
0706-721821, mathias.rebane@ff.se


Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?