1515

Whitelane och PA Consulting: Basefarmkunderna är riktigt nöjda

Inget annat företag med huvudkontor i Norden kan mäta sig med Basefarms resultat i Whitelane’s senaste rapport. Medan traditionell outsourcing är populärt, accelererar Basefarm inom tjänster med publika moln och utmanar globala konsultbolag på innovation.

Stockholm, 7 april, 2020: Basefarms kunder tillhör de allra nöjdaste i Norden. Företaget tar första plats inom Account Quality Management och andra plats på Service Delivery Quality, samt andra plats inom den övergripande kategorin, General Satisfaction, bland 28 internationella IT-tjänsteleverantörer. Resultaten publiceras i Whitelane Research och PA Consultings årliga rapport IT Sourcing Study Nordic 2020.

“Det är mycket glädjande att vårt starka kundfokus fortsätter att ge resultat i form av nöjda kunder”, säger Fredrik Ohlsen, CEO, Basefarm. “Det händer mycket i branschen och vi är nöjda med toppresultaten i rapporten. Vi har utvecklat vårt erbjudande inom strategisk rådgivning där vårt service delivery team arbetar nära och ofta som del av kundernas utvecklingsteam för att proaktivt föreslå och implementera ny teknik som ökar deras konkurrenskraft. Undersökningsresultaten visar att det är rätt väg att gå i dagens snabba affärs- och ständigt föränderliga IT-klimat”.

Basefarms kunder rankar bolaget som etta inom kategorin Account Management Quality och som tvåa på Service Delivery Quality, samt andra plats i den övergripande kategorin General Satisfaction. Inom kategorin Account Management Quality får Basefarm betyget 83% (genomsnittsbetyget är 71%) och inom Service Delivery Quality blir betyget 80% (genomsnittet är 71%). Inom General Satisfaction klättrar Basefarm fyra procentenheter till 80%, jämfört med förra året. Detta är det näst bästa resultatet av samtliga undersökta företag (genomsnittet är 69%).

Årets undersökning visar att outsourcing fortsätter att vara populärt. Merparten av företagen i Norden och inom alla branscher säger att de kommer fortsätta att outsourca IT- och molntjänster lika mycket som, eller mer än de gör idag. Några av orsakerna till varför företagen outsourcar hela eller delar av sin IT- eller molntjänsthantering handlar om kostnadsbesparingar, möjlighet att fokusera på sin kärnverksamhet och tillgång till innovation. Enligt undersökningen är däremot den vanligaste orsaken att företagen mer effektivt vill kunna skala verksamheten utifrån behov (More scalability to business need).
 
Basefarm rankade trea på innovation, vilket indikerar hur tjänsteleverantörer driver innovation som t.ex. nya innovativa tekniker och tjänster, precis under ett par riktigt välkända spelare på den globala konsultmarknaden. Basefarm kom även på första plats i Radars omfattande leverantörskvalitetsgranskning 2018 och 2019, med motivering om förmågan att skapa ett stort mervärde på ett taktiskt-, operationellt- och strategiskt plan för kunderna.

“På Basefarm hjälper vi företag med både traditionell outsourcing och digital transformation, säger Fredrik Ohlsen. “Många kunder uppskattar också att vi är agnostiker och erbjuder kunderna bästa möjliga råd och lösning oavsett om det gäller tjänster baserade publikt moln eller en kombination av plattformar. Det är viktigt att kunderna verkligen får det optimala utifrån just sina behov och för att uppnå sin affär på ett optimalt sätt, särskilt idag då digital transformation och molntjänster är eftertraktade och korrelerar mot kundernas framgångar”.  

Om Undersökningen

Whitelane Research och PA Consultings undersökning, IT Sourcing Study 2020 Nordic, är en oberoende kundnöjdhetsmätning bland 340 företag i Norden. Totalt har 28 IT- och molntjänstleverantörer analyserats och rankats utifrån nio kategorier. Utifrån detta har man även räknat fram en totalranking för generell kundnöjdhet. Kunderna finns inom flera branscher, inklusive bank, offentlig sektor, tillverkande industri med flera.

 

Kontakt:

Basefarm
Reena Lindorff, Project Lead Marketing
reena.lindorff@basefarm.com 

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?