1515

InCoax Networks AB genomför förändringar i ledningsgruppen

InCoax Networks AB meddelar idag att Helge Tianinen utsetts till ny Head of Product Management, Marketing & Sales samt att Emil Bendroth utsetts till ny CFO. Förändringarna i ledningsgruppen träder ikraft med omedelbar verkan.  

Helge Tiainen har flera årtionden av erfarenhet inom IT och Telecom, med en bakgrund från Nokia som VP Multimedia, VD för Multi Q, COO för Clavister och ett antal affärsutvecklingsroller i olika små och medelstora företag, såsom InCoax. Helge Tiainen är ordförande i MoCA Access Working Group och är styrelsemedlem i Broadband Forum, som med mer än 160 av världens ledande Telecom-bolag är engagerat i standardiseringen av nästa generations fasta bredband. Helge Tianien har kontakter till Tier 1 operatörer såsom Deutsche Telekom, Telstra, Verizon och BT, och har också goda industrikontakter med Ericsson, Nokia, Juniper, Huawei, Maxlinear och Intel.

“Jag är glad och mycket motiverad att ta mig an rollen som Head of Product Management, Marketing & Sales. Vi har stora affärsmöjligheter både på kort och medellång sikt och jag har en klar idé om hur InCoax kan kapitalisera på dessa. Vidare är jag mycket nöjd med att Kevin Foster kommer ingå i bolagets styrelse och ta en aktiv roll i att stötta oss i att adressera Tier 1 operatörer. Kevin och jag har arbetat riktigt väl de senaste åren i Broadband Forum. Jag är övertygad om att han kommer att kunna öppna många dörrar för oss och möjliggöra för oss att skapa substantiellt värdeskapande”, säger Helge Tiainen, Head of Product Management, Marketing & Sales, InCoax.

“Jag har arbetat mycket bra med Helge över de senaste ett och ett halvt åren. Jag har stort förtroende i att Helge kommer driva vidare transformationen av InCoax erbjudande mot en system- och mjukvarulösningsorienterad design- och värdekedja-partner till top Tier operatörer. Vi kommer arbeta mycket nära, som partners, med våra kunder i designfasen såväl som i leveransen av produkter och lösningar, för att stötta våra kunders utrullning i sina nätverk och till deras kunder. Helge kommer också att vara ansvarig för att driva kortsiktig försäljning av In:xtnd till ISPs, mindre operatörer och hotellmarknaden”, säger Jörgen Ekengren, VD, InCoax.

Emil Bendroth har över 20 års solid erfarenhet av redovisning, budgetering, business controlling, rapportering, regulatoriska frågor och att driva förändringsprojekt i små och medelstora företag. I flera företag har Emil haft positionen som CFO, med starka kopplingar till affärsverksamheten och investerarrelationer. Listan av bolag som Emil har arbetat för inkluderar Prisjakt, ProstaLund (publ.), ArjoHuntleigh (del av Getinge), Lekolar, Biomain och Doro (publ.).

”Jag ser fram emot att ta mig an de uppgifter som kommer med en CFO roll på InCoax, med mycket driv och energi. I tillägg till traditionellt CFO arbete och ansvarsområden som kommer med ett bolag som är noterat, så kommer jag engagera mig starkt i business controlling, speciellt gällande utvecklings- och försäljningsaktiviteter. Jag ämnar hålla strikt kostnadskontroll för de aktiviteter som krävs för effektiv exekvering”, säger Emil Bendroth, CFO, InCoax.

“Jag har sett Emil i aktion och gillar det jag ser. Han har den rätta erfarenheten och drivet för den transformation som ligger framför oss. Han kommer att vara viktig för mig i att exekvera det jag och styrelsen för InCoax ser som den mest värdeskapande strategin och besluten framgent”, säger Jörgen Ekengren, VD, InCoax.Tidigare Chief Marketing Officer and Sales Manager Håkan Rusk och den tidigare CFOn Marie Svensson kommer att vara tillgängliga för InCoax under deras respektive uppsägningsperioder om sex månader. Vi vill tacka både Håkan och Marie för deras insatser och goda bidrag till att förbereda bolaget för den kommande tillväxten i affärer.

Denna information är sådan information som InCoax Networks AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 6 april 2020 kl. 16.20 (CET).

För ytterligare information:
Jörgen Ekengren, VD InCoax Networks AB
jorgen.ekengren@incoax.com  
+46 73 899 5552


Följande bilagor finns för nedladdning:
InCoax Networks AB genomför förändringar i ledningsgruppen (PDF)

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från PayerAnnons

Returpack väljer Payer för en ny digital utbetalningslösning för pantpengar

Returpack har valt betalningsbolaget Payers plattform för att ta in pantsystemet i en ny och digital era. 

Den nya digitala utbetalningslösningen börjar nu rullas ut på Returpacks egna storpantarautomater, Pantamera Express, i hela landet.

Sedan 1980-talet har svenskarna vallfärdat till landets pantmaskiner för att lämna in sina burkar och flaskor. Returpack är företaget som införde pantsystemet och bolaget hanterar nu över 2 miljarder burkar och flaskor varje år.

Returpack valde 2019 Payer som partner att digitalisera pantsystemets utbetalningslösning av pantpengar och bolaget har nu utvecklat den tekniska plattformen som gör det möjligt att starta tester och utrullning över hela landet.

Utbetalning till bankkontot

88% av alla flaskor och burkar som säljs i Sverige i dag pantas och materialåtervinns genom Returpacks pantsystem.

Returpack jobbar med att ständigt utveckla systemet för att förenkla och öka tillgängligheten för pantaren. Att kunna betala ut pant på fler sätt än via det traditionella pantkvittot är ett av förnyelseområdena. Den digitala överföringen direkt till det egna bankkontot ger en smidig lösning och följer digitaliseringsutvecklingen i samhället. 

Returpack har implementerat denna lösning i de egenägda storpantarautomaterna,  Pantamera Express. Ett test ihop med dagligvaruhandeln planeras och därefter tas beslut om vidare implementeringar.

– Pantamera Express-automaterna är en viktig del i vårt utvecklingsarbete kring framtidens pantsystem. Här har vi haft möjlighet att testa en ny digitaliserad utbetalningslösning i stor skala och kan nu erbjuda en säker, enkel och smidig tjänst för överföring av pantpengar direkt in på bankkontot, säger Carita Classon, produktchef på Returpack/Pantamera.

Internet-of-things – kommunikation mellan pantmaskin och mobilapp

Payer valdes för att utveckla motorn, en digital betalningslösning direkt till konsumentens bankkonto. Lösningen fungerar i en kombination mellan pantmaskinen, molnet och en mobilapp. Den nya Pantamera-appen är tillgänglig för både iOS och Android. Redan efter två månader har appen laddats ned 20 000 gånger.

Innan appen kan användas första gången kopplas bankkontot genom Mobilt Bank-ID av användaren. Det är en process som tar mindre än 1 minut att genomföra. Efter att pantaren hällt i sina burkar och PET-flaskor i Pantamera Express, skannar pantaren en QR-kod med mobilappen för att slutföra transaktionen.

I den första fasen av utrullningen ingick Returpacks 57 egenägda storpantarautomater, Pantamera Express. Dessa står utplacerade på större återvinningscentraler över hela landet. Under 2020 pantades 90 miljoner förpackningar via Pantamera Express.

Under pilotfasen har över 25% av användarna valt den digitala lösningen. Det är något som Returpack tror kommer öka snabbt ju fler svenskar som känner till appen. Den digitala lösningen är ett komplement till papperskvittot som kommer finnas kvar.

– Payer har varit mycket lyhörda för våra önskemål och vi har hela tiden känt oss trygga med att dom levererat en stabil och säker lösning för vårt digitala genombrott, säger Henric Oscarsson, Utvecklingsansvarig på Returpack/Pantamera.

– Vi på Payer är otroligt stolta över att vi fick förtroendet att utveckla nästa generations utbetalningslösning i det svenska pantsystemet. Ett system som alla svenskar har en relation till och bidrar till. Förutom att det är smidigt för konsumenten att få pengarna direkt på kontot, när man pantar, säger Peder Berge, vd och grundare av Payer.

Klicka här för att läsa mer om samarbetet mellan Returpack och Payer 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?