1515

Seafire AB (publ) ser en stabil efterfrågan

Seafire ser en stabil och ökande efterfrågan i koncernens större bolag under första kvartalet och särskilt under mars 2020. Nordbutiker, som stod för över 50% av koncernens försäljning 2019, har ökat sin orderingång med cirka 30% under kvartalet och med 33% hittills under mars månad. Åkerstedts har ökat orderingången med cirka 25% under det första kvartalet jämfört med 2019. Linguacom har under kvartalet en affärsvolym i linje med 2019 med en viss ökning på efterfrågan av översättningstjänster i mars.  

  • Nordbutiker har sett en god efterfrågan under första kvartalet med en ökning av orderingången på i genomsnitt 30% och med 33% under mars månad. Särskilt har Sportig, bolagets varumärke för hemmagym, ökat kraftigt jämfört med 2019. Bolaget hade en god lagernivå vid ingången av 2020. På grund av nedstängningarna i Kina har leveranser försenats med ett par månader vilket kan komma att påverka lagernivåerna negativt för vissa produkter fram till juni 2020. Vår bedömning är att totalmarknaden för Nordbutikers produkter kan komma att minska under 2020 men att e-handeln kommer att växa och ta marknadsandelar.
  • Åkerstedts har sett en ökning av orderingången med 25% under kvartalet jämfört med 2019. En del av ökningen kan troligen hänföras till att internationella konkurrenter inte kan leverera på grund av nedstängningarna i Europa. Bolaget har upplevt vissa störningar i leveranser av komponenter vilket kan medföra förskjutning av viss försäljning.
  • Linguacom har under kvartalet upplevt en god efterfrågan på tolk- och översättningstjänster och levererat ett positivt rörelseresultat hittills under 2020, för första gången sedan januari 2019. Volymerna är stabila med en ökande efterfrågan på översättningstjänster.
  • Hedén har haft en god utveckling under kvartalet med de första leveranserna av produkten YMER-3 som höjdpunkt. Vi bedömer att Hedén kommer påverkas negativt av pandemin på kort sikt eftersom filminspelningsbranschen i Hollywood och övriga världen har stängt ned sina verksamheter.
  • Followit har en upplevt vissa störningar i komponentförsörjningen vilket inneburit framskjutna leveranser till kund. Nivån på offertförfrågningar är god men orderingången är lägre än 2019. Det kan bero på att nya studier av vilda djur skjuts på framtiden på grund av reserestriktionerna som trätt i kraft under kvartalet.

Coronapandemin har slagit till med full kraft mot Sverige och omvärlden med stora omedelbara förändringar för vårt samhälle och företag. Seafire följer utvecklingen avseende coronaviruset Covid-19 noga. Vi utvärderar kontinuerligt i vilken utsträckning detta kan komma att påverka företagets verksamhet på kort och lång sikt. I dagsläget är det svårt att göra en bedömning i vilken omfattning detta eventuellt kan komma att påverka verksamheten. Seafire följer myndigheternas rekommendationer med karantän, omfattande renlighetsrutiner och reserestriktioner för att säkerställa att organisationernas leveransförmåga upprätthålls. Vid behov kommer vi att nyttja statliga stöd med korttidspermitteringar och anstånd med skattebetalningar för att parera effekten av coronapandemin.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Johan Bennarsten, VD, johan.bennarsten@seafireab.com, tel. +46 70 749 56 59

Kort om Seafire

Seafire är en företagsgrupp som förvärvar och utvecklar småbolag inom affärssegmenten Industri och Handel & Tjänster. Bolaget etablerades 2016 och fokuserar genom dess förvärvsstrategi på lönsamma, mindre bolag med utvecklingspotential. Seafire har en portfölj med fem bolag och en omsättning på ca 200 msek proforma. För mer information, besök www.seafireab.com. Kontaktuppgifter till Certified Advisor Eminova Fondkommission AB, tel +46 8 684 211 00, info@eminova.se.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från KnowitAnnons

Tänket från e-handeln bör appliceras inom vården

Pernilla Vinneby, vd på Knowit Experience Stockholm
Pernilla Vinneby, vd på Knowit Experience Stockholm

Trots att pandemin har accelererat den digitala utvecklingen inom vården, släpar branschen fortfarande efter. Då kostnaderna för äldreomsorg och sjukvård förväntas öka så mycket som 270 procent fram till 2040 kommer digitala funktioner – med fokus på kundens upplevelse och behov – emellertid att vara helt avgörande för att vårdsektorn ska klara morgondagen.

Läs mer om e-hälsa med fokus på användare och patientsäkerhet

Ökad digitalisering innebär snabb förbättring, smartare hjälpmedel och mer informerade beslut, men insatserna inom vårdsektorn är höga. Då liv och död står på spel kan tröskeln för att tänka utanför ramarna vara hög, men istället för att prövande uppfinna hjulet på nytt kan vården dra enorm nytta av smarta samarbeten med andra branscher. Pernilla Vinneby, vd på Knowit Experience Stockholm, framhåller e-handeln som särskilt intressant att dra lärdom av i dessa frågor.

– Bor man på landsorten kan det vara svårt att få sin medicin levererad 24/7, eller att ringa en ambulans från mobilen då det är dålig täckning. Samtidigt kan du få en tröja du beställt från nätet hemlevererad i tid, oavsett var du bor. Vårdsektorn bör alltså ta tänket från e-handeln, applicera det på sin egen verksamhet och forma om sin kontext, såväl för att skapa en bättre kundresa från A till Ö, som för att öppna möjligheter till merförsäljning, konstaterar Pernilla.

Hon lyfter fram flera illustrerande exempel på lösningar, såsom digitala väntrum med sms-avisering så att man kan vänta på sin läkartid ute i bilen, eller nya sätt att möta exempelvis kroniskt sjuka och deras behov, vilka skiljer sig från andra patientgruppers.

– Patientmakten kan stärkas på väldigt enkla sätt, oavsett om det rör sig om digitala tjänster som tillhandahåller information till vårdtagaren eller om det handlar om funktioner för att dela med sig av eller delegera aspekter av sin vård – såsom att hämta ut medicin eller boka läkarbesök.

Spännande exempel på digitaliserade vårdlösningar

Många föredrar en smidig process

I sitt nuvarande format kan vårdprocessen vara både lång och krånglig, trots att allt från bokningar och möten till medicinupphämtning och provsvar skulle kunna tillhandahållas digitalt på bara någon timme. Personligt bemötande är förvisso viktigt, men bör vägas mot att patienten får uppleva en sömlös kundprocess.

– De flesta föredrar en enda personlig kontakt och en smidig process, framför en mängd personliga bemötanden och en komplicerad process. Detta är dock inget nytt, utan är utmaningar som ständigt är på agendan inom e-handeln.

AI – för att avlasta hälso- och sjukvård

En viktig faktor för att uppnå ökad tillgänglighet är möjligheten till avancerad automation genom AI. Knowits specialister utvecklar och tar fram algoritmer för att avlasta monotona, tidskrävande och komplexa arbetsuppgifter inom hälso- och sjukvården. Företaget säkerställer samtidigt att algoritmerna har hög datakvalitet och fungerar med lösningar som kan användas exempelvis för röntgen, ultraljud, mammografi och patientövervakning i hemmet.

– Bland annat kunde vi baserat på AI utveckla ett digitalt hjälpmedel för Galderma, ett företag som tar fram hudbehandlingsprodukter mot akne. Då 80 procent av dagens ungdomar kämpar med akne var detta mycket värdefullt, inte minst för att medicinska behandlingar kan kännas tuffa för de som är svårast drabbade. Givetvis säkerställer vi kontroll av egen data, distribution och säkerhet – för att bidra till bättre interaktion och en heltäckande patientvård.

Digitalterapi – om e-hälsa och e-handel

Viktigt med rätt samarbeten

Att etablera rätt samarbeten blir med andra ord en central fråga för att e-hälsan ska matcha samhällets utveckling. Hur löser man exempelvis leveransen av mediciner om det inte finns bemannade apotek? Kan Instabox eller leveranser med Foodora vara svaret? En sådan utveckling förutsätter dock att fler delar med sig av patient- och kunddata, så att aktörerna kan lära känna sina kunder och deras behov – och möta dem.

– Det medför givetvis sina egna utmaningar, exempelvis vad gäller GDPR, men genom innovationssamverkan kan vi finna lösningar på dessa utmaningar. Det här och mycket mer pratar vi om i podden Digitalterapi där vi djupdyker i olika samtalsämnen inom till exempel e-hälsa och e-handel. Vi välkomnar alla som är intresserade av att lyssna, avslutar Pernilla Vinneby, VD på Knowit Experience.

E-hälsa och e-handel – två sidor av samma mynt

Mer från Knowit

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Knowit och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?