1515

Krispaket tre – bra! Dags att titta på ett nytt paket med stimulanser för att få hjulen att rulla

Det tredje krispaketet från regeringen riktade sig äntligen till småföretagen - jobbskaparna. Fler insatser kommer att behövas men nu måste framförallt de stöd som presenterats sättas i sjön snarast!

Åtgärderna för småföretagen:
Med kommentarer från medlemmar

  • Företagsakut med statlig lånegaranti på 70% (gäller i tre år) 
    Här är det viktigt att bankerna inte förstör denna möjlighet med urusla villkor! Men vågar man hoppas att bankerna skulle börja förstå och ta hänsyn till krisen, småföretagen och personerna bakom? Jag är skeptisk.
     
  • Sänkt arbetsgivaravgift i fyra månader 1 mars - 30 juni (Från 31,42% till 10,21%) 
    Bra! det är den enda insats som gör nytta för våra företag nu. Men sniket av Magda att inte bjussa på hela avgiften, det hade vi behövt!
     
  • Tillfällig rabatt för hyreskostnader (Gäller endast för utsatta branscher som sällanköpshandel, hotell, restaurang och vissa andra verksamheter. Gäller 1 april- 30 juni) 
    Vad avgör om man är en utsatt bransch? Om man "bara" förlorat 30% av sin omsättning och har en marginal på 3-4% är man inte utsatt då? Detta borde självklart gälla samtliga företag. Detta skapar bara otydlighet, krångel och orättvisa.
     
  • 100 procent av den skattepliktiga vinsten för 2019 får sättas av till periodiseringsfond. (Upp till 1 miljon kronor). Det innebär att företag kan få tillbaka inbetald preliminärskatt för 2019.
    Ytterligare ett sätt att låna av "skattebetalarna" som finansministern uttrycker sig. Men vi företagare är väl också skattebetalare? Utan företagen hade det inte funnits några skattebetalare och inga skattepengar heller. Vi har byggt välfärden med våra företag, genom att skapa arbetstillfällen som genererat alla skattepengar. Nu behöver vi få tillbaks lite för att hålla dessa företag och arbetstillfällen igång. Ge oss ett kapitaltillskott istället för att vi skall behöva låna vår egna skattepengar till ökad personlig risk.
     
  • Utökat anstånd på momsinbetalningar, gäller nu även de minsta företagen som betalar moms årsvis. Skatteverket avser att ta bort företrädaransvaret för skatteskulder, där anstånd medgetts från den 30 mars. Företrädaransvar kommer heller inte att sökas för anståndsavgiften.
    Pengar på skattekontot har företagen själva skapat, självklart måste lån därifrån vara fria från personligt ansvar och ha schyssta villkor i denna kris.

Tidigare har också nedanstående presenterats:

  • Korttidspermittering, 16 mars till årsskiftet. Staten tar ”halva” lönekostnaden. Efter mycket påtryckningar gäller nu denna möjlighet även för familjeföretagare och enmansföretag (med aktiebolag)
  • Övertagandet av sjuklöneansvaret April-Maj
  • Slopandet av sjukintyget
  • Möjlighet att begära anstånd med arbetsgivaravgifter preliminärskatt på lön och moms. 

Vi behöver se stimulansförslag i nästa steg
Majoriteten av de insatser som presenterats hittills har bestått i att företagen skall låna sig ur krisen. Det flesta företagare har dock lärt sig att låna skall man göra till investeringar - inte till driften. Och när intäkterna är noll, hjälper det inte att låna gång efter annan. Nu måste vi få igång delar av konsumtionen och produktionen, Finansministern har sagt att det skall finnas pengar till ett kraftigt stimulanspaket när krisen är över. Näringsministern sa att det är viktigt att stötta för att upprätthålla konsumtion. Redan nu måste Magdalena och Baylan använda en del av dessa pengar för att få "hjulen att snurra".

  • Ta bort räntan & avgifter på skattekontot under kristiden!
  • Höj ROT och RUT-avdraget till 100.000 och 50% av arbetskostnaden
  • Möjliggör Startup lån med minimal personlig risk??
  • Alla företag har ett ”hem” därför måste hyresrabatten gälla rättvist och demokratiskt för alla drabbade företag. Dessutom måste de företag med egna fastigheter ges möjlighet att få motsvarande stöd 

Mobilisera för riktade insatser mot småföretagen   
– tillsätt en småföretagarminister som får ansvaret

  • En småföretagarminister som har förståelse för småföretagen och kan rikta insatser snabbt för att undvika konkurser och skapa nytt hopp för landets jobbskapare. 

Vi kräver en småföretagarminister som från och med nu värnar om alla småföretagare! 

Med bästa småföretagarhälsningar
Mats Assarsson, Förbundsordförande, Företagarförbundet
Mathias Rebane, Näringspolitisk talesperson
0706-721821, mathias.rebane@ff.se


Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från PayerAnnons

Returpack väljer Payer för en ny digital utbetalningslösning för pantpengar

Returpack har valt betalningsbolaget Payers plattform för att ta in pantsystemet i en ny och digital era. 

Den nya digitala utbetalningslösningen börjar nu rullas ut på Returpacks egna storpantarautomater, Pantamera Express, i hela landet.

Sedan 1980-talet har svenskarna vallfärdat till landets pantmaskiner för att lämna in sina burkar och flaskor. Returpack är företaget som införde pantsystemet och bolaget hanterar nu över 2 miljarder burkar och flaskor varje år.

Returpack valde 2019 Payer som partner att digitalisera pantsystemets utbetalningslösning av pantpengar och bolaget har nu utvecklat den tekniska plattformen som gör det möjligt att starta tester och utrullning över hela landet.

Utbetalning till bankkontot

88% av alla flaskor och burkar som säljs i Sverige i dag pantas och materialåtervinns genom Returpacks pantsystem.

Returpack jobbar med att ständigt utveckla systemet för att förenkla och öka tillgängligheten för pantaren. Att kunna betala ut pant på fler sätt än via det traditionella pantkvittot är ett av förnyelseområdena. Den digitala överföringen direkt till det egna bankkontot ger en smidig lösning och följer digitaliseringsutvecklingen i samhället. 

Returpack har implementerat denna lösning i de egenägda storpantarautomaterna,  Pantamera Express. Ett test ihop med dagligvaruhandeln planeras och därefter tas beslut om vidare implementeringar.

– Pantamera Express-automaterna är en viktig del i vårt utvecklingsarbete kring framtidens pantsystem. Här har vi haft möjlighet att testa en ny digitaliserad utbetalningslösning i stor skala och kan nu erbjuda en säker, enkel och smidig tjänst för överföring av pantpengar direkt in på bankkontot, säger Carita Classon, produktchef på Returpack/Pantamera.

Internet-of-things – kommunikation mellan pantmaskin och mobilapp

Payer valdes för att utveckla motorn, en digital betalningslösning direkt till konsumentens bankkonto. Lösningen fungerar i en kombination mellan pantmaskinen, molnet och en mobilapp. Den nya Pantamera-appen är tillgänglig för både iOS och Android. Redan efter två månader har appen laddats ned 20 000 gånger.

Innan appen kan användas första gången kopplas bankkontot genom Mobilt Bank-ID av användaren. Det är en process som tar mindre än 1 minut att genomföra. Efter att pantaren hällt i sina burkar och PET-flaskor i Pantamera Express, skannar pantaren en QR-kod med mobilappen för att slutföra transaktionen.

I den första fasen av utrullningen ingick Returpacks 57 egenägda storpantarautomater, Pantamera Express. Dessa står utplacerade på större återvinningscentraler över hela landet. Under 2020 pantades 90 miljoner förpackningar via Pantamera Express.

Under pilotfasen har över 25% av användarna valt den digitala lösningen. Det är något som Returpack tror kommer öka snabbt ju fler svenskar som känner till appen. Den digitala lösningen är ett komplement till papperskvittot som kommer finnas kvar.

– Payer har varit mycket lyhörda för våra önskemål och vi har hela tiden känt oss trygga med att dom levererat en stabil och säker lösning för vårt digitala genombrott, säger Henric Oscarsson, Utvecklingsansvarig på Returpack/Pantamera.

– Vi på Payer är otroligt stolta över att vi fick förtroendet att utveckla nästa generations utbetalningslösning i det svenska pantsystemet. Ett system som alla svenskar har en relation till och bidrar till. Förutom att det är smidigt för konsumenten att få pengarna direkt på kontot, när man pantar, säger Peder Berge, vd och grundare av Payer.

Klicka här för att läsa mer om samarbetet mellan Returpack och Payer 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?