Annons

Är den nya marknaden för företagslån enbart positiv?

Branschen för företagslån växer så det knakar och småföretagare lånar nu mer pengar än någonsin. Orsaken till detta är nödvändigtvis inte att behovet av företagsfinansiering är större nu än förr. Snarare kan det handla om att möjligheterna att få låna är betydligt bättre. Tidigare var företagare tvungna att vända sig till en av storbankerna för att få finansiering till sin verksamhet. Hos storbankerna fanns en stor ovilja att låna ut till de verksamheter som vare sig hade en säkerhet att gå in med eller flera års bokslut att visa upp. Nya aktörer som fokuserar på mindre företag har nu tillkommit till marknaden vilket gör att lån för småföretagare blivit mer tillgängliga. Därför räcker det med personlig borgen som säkerhet för det mindre företag som vill ta ett lån idag.

Att marknaden för företagslån har expanderat gör det enklare för småföretagare att finansiera nödvändiga investeringar. Många företagare har tidigare vittnat om svårigheten att få företagslån hos landets större banker. När småföretag nekats lån har ägare fått gå in och ta blancolån för att kunna hålla sina verksamheter levande. Detta har inneburit en stor ekonomisk risk för företagaren i fråga. Att finansbolag och nischade banker med ett nytt synsätt tagit upp konkurrensen med storbankerna har därför förändrat marknaden i grunden.

 

Personlig borgen en förutsättning för företagslån

 

Oavsett vilken aktör på marknaden för företagsfinansiering man vänder sig till är personlig borgen ofta en förutsättning att få låna. Personlig borgen innebär i korta drag att ägaren till företaget tar på sig betalningsansvaret för lånet om företaget inte sköter återbetalningen. Med andra ord behöver ägaren i fråga ta en personlig ekonomisk risk för att företaget ska få låna pengar. Långt ifrån alla entreprenörer tar sig tid att reflektera över denna risk. Vill det sig illa kan betalningsansvaret landa på ägaren vilket kan liknas med att ägaren själv tagit ett privatlån.

 

För den som driver ett aktiebolag i Sverige idag finns det ingen koppling mellan ägarens privata ekonomi och själva företaget. Aktiebolag ses som egna juridiska personer vars ekonomi inte ”smittar” av sig på ägaren. Detta skydd försvinner dock för den som väljer att gå i personlig borgen för ett företagslån. Med anledning av detta resonemang har Allt om Företagslån gjort en beräkning över vad kostnaden för ett företagslån blir kontra kostnaden för ett vanligt blancolån. (Personlig borgen gäller vid företagslån till aktiebolag. För företagslån till handelsbolag och enskild firma är ägare automatiskt personligt ansvariga för företagets skulder.)

 

Vänder man sig till en känd låneförmedlare för ett vanligt privatlån och har en god kreditvärdighet kan man låna 100 000 kr och betala en effektiv ränta på 6,06%. Detta innebär en totalkostnad på 103 225 kr. Vänder man sig istället till en känd aktör för företagslån så kan man låna 100 000 kr med personlig borgen och betala en effektiv ränta på 13,2%. Detta innebär en totalkostnad på 106 900 kr. Betalning av ränta och amortering sker månadsvis i bägge fallen.

 

Förutsatt att företaget direkt skulle få problem med återbetalningen och betalningsansvaret går över till borgensmannen så är företagslånet ett dyrt alternativ. Så även om tillgängligheten för företagslån i sig är positiv så finns det även negativa aspekter av marknadens snabba expansion. Att finansbolagen heller inte redovisar några effektiva räntor gör det ännu svårare för företagare att fatta ett välgrundat beslut baserat på vilka risker och kostnader som finns.

 

Mikrogaranti från EU förändrar förutsättningarna

 

Något som förändrat förutsättningarna för småföretagare är Europeiska Investeringsfondens mikrogaranti. Mikrogarantin från EIF underlättar finansieringssituationen för småföretag med max nio anställda. Detta gäller dock enbart företagslån upp till 250 000 kr. Istället för att företagaren i fråga ska behöva gå i personlig borgen för 100% av lånesumman går EU in och täcker den största delen. Företagaren behöver bara gå i borgen för 20% av lånebeloppet i samband med att ett företagslån med mikrogaranti tas.

 

För att kunna utnyttja stödformen från EU måste företaget som ska låna pengar uppfylla vissa grundkrav. Utöver att antalet anställda inte får uppgå till fler än nio personer så får företaget inte heller ha en omsättning som överstiger 20 miljoner. Vidare måste det finnas minst ett godkänt bokslut och det får inte finnas några betalningsanmärkningar på företaget.
 

Ett företagslån med mikrogaranti ger entreprenörer möjlighet att låna utan att behöva ta en alltför stor ekonomisk risk. För att få låna med dessa förutsättningar krävs det dock att man vänder sig till en långivare som tilldelats mikrolånegarantin från Europeiska Investeringsfonden. I nuläget är det enbart Marginalen Bank som tilldelats denna garanti i Sverige.

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från KIAAnnons

Rekordförsäljning av laddbara bilar

Hittills i år är 29,3  procent av alla nya bilar som säljs på svenska marknaden laddbara.

För Kia, ett av de ledande märkena på den svenska elbilsmarknaden, är motsvarande siffra 57 procent.

Och utvecklingen fortsätter – redan nästa år räknar biltillverkaren med att 80 procent av alla nya bilar är laddbara.

Laddbara bilar för dina behov. 

Bilmarknadens omställning från fossila bränslen till eldrift fortsätter i snabb takt.

Under oktober var andelen laddbara bilar, det vill säga elbilar och laddhybrider, som registrerades rekordhög med 36 procent av den totala nybilsförsäljningen. Det ska jämföras med oktober förra året då motsvarande siffra låg på 11,8 procent, allt enligt en ny rapport från branschorganisationen Bil Sweden.

Kia Niro
Kia Niro

”Offensiv strategi”

Kia har länge varit en drivande aktör på Sveriges elbilsmarknad. Hittills i år utgörs 57 procent av all nybilsförsäljning av laddbara modeller. En siffra som ska öka till 80 procent nästa år.

Vi har en offensiv strategi för att fortsätta utvecklas på elbilsmarknaden. Ett komplett modellutbud av elbilar ska tillsammans med ett antal strategiska samarbeten inom elfordon, batteritillverkning och olika mobilitetstjänster stärka vår position som ledande elbilsmärke, säger David Lilja, press- och kommunikationschef på Kia Motors Sweden.

I produktportföljen finns nu fyra laddhybrider – Kia Ceed SW, Optima SW, Niro och XCeed – samt två rena elbilar: Kia e-Niro (utsedd till Miljöbästa bil 2019) och e-Soul.

Kia Sorento som laddhybrid

Kia Sorento
Kia Sorento

Nu har orderböckerna dessutom öppnats för ytterligare en laddhybrid: den populära sjusitsiga familjesuven Kia Sorento som tack vare fina utrymmen, funktionalitet och effektivitet blivit en allt viktigare modell i sitt segment. Dieselversionen släpps på marknaden redan nu, och under första kvartalet 2021 börjar modellen levereras som laddhybrid.

Offensiv omställning

Till 2025 ska det finnas 11 stycken i utbudet (inklusive de befintliga elbilsmodellerna) varav ett flertal av dessa ska vara dedikerade elbilar. För att klara den offensiva omställningen från fossila drivmedel till el jobbar 8 000 personer nu intensivt på Kias R&D-center i Namyang utanför Seoul i Sydkorea. Här utvecklas framtida fordon med alternativa drivmedel och hög återvinningsgrad av material. 

Nya Kia Sorento – snart även som laddhybrid. 

FAKTA/Kia Sorento Plug-In Hybrid

*Drivlinan kombinerar en turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter med ett batteri på 13,8 kWh som driver en elmotor på 91 hästkrafter. 

*Tillsammans innebär detta en systemeffekt på 265 hästkrafter och ett kombinerat vridmoment på 350 newtonmeter.

*Drivning sker på alla fyra hjulen genom en sexväxlad automatlåda.

*Sorento byggs på en ny SUV-plattform där det stora batteriet har placerats under golvet till passagerarutrymmet. 

*Nya Sorento är sjusitsig som standard.

*Laddhybriden har ett bagageutrymme som rymmer upp till 809 liter last med den tredje sätesraden nedfälld. Fäller man även mittenraden rymmer Kia Sorento Plug-In Hybrid 1 988 liter. 

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?