Annons

8 193 fick jobb och praktik genom Samhall

Under 2019 fick hela 8 193 personer med funktionsnedsättningar ett nytt jobb eller en praktikplats genom Samhall AB. Dessutom fick 1 507 personer anställning hos andra arbetsgivare genom Samhall. Siffrorna är bland de högsta i bolagets historia och innebär att Samhall överträffade ägarens, den svenska statens, målsättningar.

– Samhall ser möjligheter där många andra ser hinder. Genom att matcha rätt person till rätt arbete skapade vi under förra året nya vägar till arbete för över 8 000 personer. Det är fantastiskt och saknar motstycke på svensk arbetsmarknad! Men fler måste göra mer. Fler arbetsgivare måste se all den talang och de förmågor som idag slösas bort på arbetsmarknaden, säger Monica Lingegård, vd för Samhall.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Samhalls pressjour:
press@samhall.se / Tel: 08-553 411 30 

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från KIAAnnons

Ny teknik kan avslöja dolda faror i trafiken

Många trafikolyckor sker i korsningar och i samband med filbyten.

Ofta handlar det om att föraren har ett begränsat siktfält och därför inte lyckas upptäcka hotande faror i tid.

Men nu finns ny teknik som kan göra körningen betydligt säkrare. 

Mer om nya Kia Sorento – nu är den här 

Kia lanserar nu en helt ny generation av den sjusitsiga suven Sorento, en modell som både blivit rymligare i kupén och fått ett större bagageutrymme än sin föregångare. Modellen, som är fyrhjulsdriven i alla versioner, kommer först med en modern dieselmotor för att under det första kvartalet nästa år också lanseras som laddhybrid.

Högupplöst videoflöde

Nya Kia Sorento är den första Kia-modellen i Europa med Blind-Spot View Monitor, ett system som ger föraren en direktvy av områdena på sidorna och snett bakom bilen via det 12,3 tum stora digitala instrumentklustret. 

När föraren förbereder ett filbyte på motorvägen och använder blinkers kommer ett högupplöst videoflöde från kameror i sidoytterspeglarna att synas på displayen, antingen där hastighetsmätaren eller varvräknaren/hybridsystemmätaren normalt visas, och ger föraren en bredare synvinkel – och bättre möjligheter att undvika olyckor med omkörande fordon.

Varnar – och aktiverar bromsarna

Tekniken i Kia Sorento innefattar också en avancerad autobroms. Genom att använda både kamera och radar kan nya Kia Sorento fånga upp och analysera information om andra bilar, fotgängare eller cyklister som korsar vägen. Systemet, som kallas FCA, kan förhindra kollisioner med fordon när man svänger vänster vid en korsning. Om FCA upptäcker en potentiell fara visas en varningssignal i instrumentklustret och maximal bromseffekt appliceras automatiskt.

Blind-Spot View Monitor ingår i det högsta av tre utrustningsnivåer, Advance Plus, tillsammans med bland annat Surround View Monitor (360-gradersvy) och autobroms vid backning (PCA), vilket gör parkeringsmanövrar med låg hastighet så säkra och enkla som möjligt.

Kia har Sveriges längsta nybilsgaranti från fabrik, sju år. Garantin gäller även EV-batterierna i laddhybrider och elbilar.

Mer om nya Kia Sorento – nu är den här 

FAKTA/Kia Sorento Plug-In Hybrid

*Drivlinan kombinerar en turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter med ett batteri på 13,8 kWh som driver en elmotor på 91 hästkrafter. 

*Tillsammans innebär detta en systemeffekt på 265 hästkrafter och ett kombinerat vridmoment på 350 newtonmeter.

*Drivning sker på alla fyra hjulen genom en sexväxlad automatlåda.

*Sorento byggs på en ny SUV-plattform där det stora batteriet har placerats under golvet till passagerarutrymmet. 

*Nya Sorento är sjusitsig som standard.

*Laddhybriden har ett bagageutrymme som rymmer upp till 809 liter last med den tredje sätesraden nedfälld. Fäller man även mittenraden rymmer Kia Sorento Plug-In Hybrid 1 988 liter. 

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?