Samarbete för ett säkrare Sverige i en VUCA-värld

Omvärldsläget har under senare år ofta beskrivits av media i termer som osäkert och komplext. Man beskriver även ibland omvärlden med förkortningen VUCA (https://sri.se/blogg/vuca/) (Volatility, Uncertainty, Complexity och Ambiguity) – ett begrepp som bland annat används flitigt av amerikanska armén. Översatt innebär det att världen ses som volatil, osäker, komplex och tvetydig. Med yttersta målsättning om att bidra till ett säkrare Sverige i en så kallad VUCA-värld inleder nu säkerhetsspecialisterna på SRI (https://sri.se/), Scandinavian Recruitment Intelligence, och 4C Strategies (https://www.4cstrategies.com/) ett strategiskt samarbete.

Genom samarbetet kan vi tillsammans erbjuda helhetslösningar på området, från SRIs spetskompetens inom bland annat bakgrundskontroller och säkerhetsprövning, till 4C Strategies mjukvaru- och konsulttjänster inom säkerhetsskydd, riskhantering och informationssäkerhet. Sammantaget kan vi genom detta samarbete erbjuda organisationer med höga krav på säkerhet en tydlig överblick över sina hot och sårbarheter.

”4C Strategies genomför många kundprojekt inom ramen för säkerhetsskydd. Vår erfarenhet säger oss att personalsäkerhet och människan i organisationen är en mycket viktig pusselbit i detta sammanhang. För en organisation med en hög grad av logiskt och fysiskt skydd blir den enskilda individen den enklaste vägen in för en aktör med ont uppsåt.

SRI är en aktör med imponerande spetskompetens inom bland annat personalsäkerhet, säkerhetsprövning och bakgrundskontroller. De åtnjuter även ett stort förtroende på marknaden samtidigt som de har en modern och entreprenöriell framtoning, vilket känns som en perfect match för både oss och våra kunder,” säger Nils Kjellgren, Partner, 4C Strategies.

Den nya Säkerhetsskyddslagen trädde i kraft den första april 2019 och många organisationer uppger att de saknar insikt och kunskap kring lagens krav samt om lagen gäller för just dem eller inte.

Samarbetet mellan SRI och 4C Strategies innebär konkret att de båda organisationerna tillgängliggör kunskap och konsulter för varandras respektive kunder med fokus på utbildning och konsultstöd inom säkerhetsskydd med utgångspunkt i Säkerhetsskyddslagen.

”På SRI har vi ett uttalat fokus om att vara bäst i branschen inom ett fåtal områden – alla med fokus på säkerhet kring människan. Samtidigt har våra kunder behov av hjälp med sitt säkerhetsarbete utöver de områden där vi besitter spetskompetens. För att kunna erbjuda våra kunder en välfylld verktygslåda behöver vi därför strategiska samarbetspartners.

4C Strategies är en organisation som besitter oerhört mycket kunskap och som genom åren byggt upp en särställning på marknaden – något som har resulterat i en minst sagt imponerande kundportfölj. Många av dessa kunder bedriver extremt säkerhetskänsliga verksamheter, något som både vittnar om vad 4C Strategies kan bidra med hos våra kunder och i en större kontext – hur de bidrar till ett säkrare Sverige,” säger Pierre Gudmundson, grundare och VD, SRI.

Det nya samarbetet mellan SRI och 4C Strategies inleddes i januari 2020.

För mer information:

Pierre Gudmundson, grundare och VD, SRI
Tel: 070-912 00 50
E-post: pierre@sri.se

Nils Kjellgren, Partner, 4C Strategies
Tel: 070-580 30 87
E-post: nils.kjellgren@4cstrategies.com

 

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?