1515

3 av 4 organisationer har problem med förändringsledning

Den viktigaste framgångsfaktorn för att lyckas med digitalisering och att implementera ny teknik är en genomgripande förståelse för den digitala affären i verksamheten. Samtidigt har tre av fyra organisationer stora utmaningar med förändringsledning, det visar KPMG:s senaste rapport om projekthantering i Sverige.

Moderna affärsmodeller kräver tätt samarbete mellan IT och verksamheten. Samarbetet är nödvändigt för lyckade projekt – där förändringsledning är en av de mest kritiska funktionerna men som ofta får allt för lite utrymme, det visar den senaste upplagan av Swedish Project Review.

– Flera olika delar måste samverka för en framgångsrik digitalisering. Många av våra kunder eftersöker en partner som kan stötta och ge teknisk rådgivning i frågor som systemval, automatisering, AI och datahantering. Även om tekniken i sig kan vara utmanande och en viktig del av erbjudandet, är det sällan mest kritiskt. Det handlar fortfarande om att få människor att förhålla sig till förändringen och agera på ett nytt sätt, säger Henrik Bagewitz, Head of Project Advisory på KPMG Sverige.

Stor anledning till att IT-projekt misslyckas

Samtidigt visar studien att tre av fyra organisationer har stora utmaningar kopplade till förändringsledning, vilket är en stor anledning till att IT-relaterade projekt misslyckas.

– Många organisationer har i dag utmaningar med samarbetet mellan IT och affär, något som ofta beror på en förväntan att IT ska kunna översätta affärens behov till handling. Digitaliseringen måste ses som en integrerad del av verksamheten och vara en del av affärsstrategin. Kunskapen kan inte heller begränsas till ett tekniskt perspektiv utan skälet till och effekterna av digital transformation måste drivas av affären utifrån ett kund- och lönsamhetsperspektiv, säger Henrik Bagewitz.

”Unik analys av projektmognaden i Sverige”

Sannolikheten att misslyckas med projekt är större för organisationer som litar allt för mycket på den nya tekniken utan att ta hänsyn till andra viktiga faktorer. För att få ut värde av förändringen krävs nya effektiva processer och arbetssätt med tydligt ägandeskap, kommunikation och utbildning.

– Vi på PMI Sweden Chapter har för fjärde året i rad genomfört denna unika analys av projektmognaden i Sverige, tillsammans med KPMG. En viktig aspekt för organisationer som genomgår en digital transformation är att kunna arbeta snabbrörligt med innovation och agila principer som vägleder utvecklingen, säger Ola Stensson, Vice President Special Projects på PMI.

 

Läs hela rapporten här: Swedish Project Review 2020.

 

För mer information, vänligen kontakta:
Henrik Bagewitz, Head of Project Advisory, KPMG Sverige, henrik.bagewitz@kpmg.se.

Ola Stensson, Vice President Special Projects, PMI, ola.stensson@pmi-se.org.

 

Om rapporten

Swedish Project Review är Sveriges ledande index för projekt. Rapporten görs i samarbete mellan KPMG och Project Management Institute (PMI) och beskriver trender, framgångsfaktorer samt ger branschspecifika nyckeltal. Årets rapport är den fjärde i ordningen – fokus ligger på digitalisering, transformation och ny teknik. Rapporten bygger på svar från 429 personer som arbetar med projektledning, med kompletterande djupintervjuer.

Om PMI SE

PMI SE är en ideell förening som består av professionella projektledare som på volontärbasis erbjuder kompetensutveckling och nätverk för individer som arbetar i projekt. PMI har globalt 565 000 medlemmar i 208 länder.

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från BrighterAnnons

Svenskt medtech företag har som syfte att förenkla vardagen för diabetiker och minska vårdkostnaderna för samhället.

Behandlingsdata som registreras vid användning av Actiste synkroniseras automatiskt i en app.
Behandlingsdata som registreras vid användning av Actiste synkroniseras automatiskt i en app.

Antalet personer i världen som lever med diabetes har ökat så mycket de senaste decennierna att det talas om en global epidemi. Om ökningen vi ser idag fortsätter i samma takt kommer sjukdomen att drabba cirka 700 miljoner vuxna i världen år 2045. Diabetes har en stor påverkan för den som drabbas, på hälso- och sjukvården och på samhällets ekonomi.

Den svenska innovationen Actiste Diabetes Management Service, ADMS, som syftar till att göra den dagliga vården för diabetespatienter enklare och mer översiktlig har som mål att möjliggöra för fler att följa läkarens rekommendationer och därmed minska vårdkostnaderna på sikt.

– En vanlig utmaning för sjukvården är att vårdgivarens ordinationer, av olika anledningar, inte följs. Detta gör att behandlingen inte blir optimal vilket på sikt kan leda till komplikationer samt ett ökat personligt lidande och stora kostnader för samhället, berättar Lisa Malm, senior nursing advisor diabetes på Brighter. 

Några anledningar till att behandlingen inte följs kan vara brist på kunskap, att man inte förstår hur allvarlig sjukdomen är samt brist på läkemedel och hjälpmedel att hantera sjukdomen på ett effektivt sätt i dagliga livet.

– Vår vision är att ge personen med diabetes ett verktyg för en enklare vardag. Ett allt i ett hjälpmedel med blodglukosmätare, blodprovstagare och en insulin injektor som också är digitalt uppkopplad. Data lagras och visas i en överskådlig app, det bidrar till ökad kunskap om samspelet mellan kost, fysisk aktivitet och insulin, säger Lisa Malm. 

Än idag 2021 har många personer med diabetes fortfarande en bok där glukosvärden bokförs utan möjlighet att se om, hur mycket eller när insulinet har injicerats.

– Med ADMS visas data såsom glukosvärden, insulininjektioner, måltider och fysisk aktivitet i appen. Det ger detaljer om följsamhet och effektiviteten av behandlingen. Vårdgivaren kan bland annat erhålla en fjorton dagars PDF-rapport som ger en helhetsbild av perioden, på så vis kan vården ge en individualiserad behandling, menar Lisa Malm. 

Brighter har under året utfört användartester på två vårdcentraler, i Särö och Stenungsund, där diabetespatienterna har fått använda ADMS.

– Vi har genom testet på västkusten sett att vår lösning har möjlighet att hjälpa diabetiker till en bättre vardag och ett långsiktigt bättre liv. För oss är användar- och kliniska tester mycket viktiga för utvecklingen av vår tjänst. Vi satsar nu på att göra vår lösning tillgänglig i regioner som exempelvis Mellanöstern, Sydostasien och Afrika, där det finns ett stort behov av diabetesvård, säger Lisa Malm. 

Om Brighter
Brighter är ett svenskt healthtech-bolag med en vision om en enklare vardag för människor som lever med en kronisk sjukdom. Vi tror att en datacentrisk approach är nyckeln till att ge smartare vård. Våra lösningar har utvecklats med en vision om att stärka och underlätta flödet av valida hälso- och behandlingsdata mellan patienter, deras nära och kära och deras vårdgivare – med målet att förbättra livskvaliteten, minska belastningen på sjukvården och öppna upp nya möjligheter för datadriven forskning.

Läs mer på www.brighter.se och www.actiste.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Brighter och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?