Fontana Food väljer Norrmejerier för utveckling av Grilloumi ®, med 100% norrländsk mjölkråvara

Svenska familjeföretaget Fontana Food med ursprung från Cypern och Norrmejerier med rötter i Norrland och de norrländska mjölkbönderna, satsar nu tillsammans på ett samarbete kring Fontanas grillost Grilloumi®, producerad av norrländsk mjölkråvara.

  • Vi ser verkligen fram emot detta samarbete, som vi tycker förenar det bästa av två världar inom både matkultur och mathantverk. Norrmejerier med sitt gedigna kunnande om osttillverkning, och Fontanas unika erfarenhet kring halloumi och grillost”, säger Loizos Papadopoulos, VD på Fontana Food.

Samarbetet med Norrmejerier innebär samtidigt att Fontana från och med hösten 2020 kommer att satsa stort på sitt eget varumärke, Grilloumi®. En familj av grillostar med hög kvalitet, som nu får sällskap av en helsvensk variant, baserad helt på norrländsk mjölkråvara tillverkad av Norrmejerier i ett nära samarbete med Fontana. 

För Norrmejerier innebär samarbetet med Fontana Food en utökad satsning på en efterfrågad produkt som ger god avsättning för den norrländska mjölkråvaran och stärkt betalningsförmåga till de norrländska mjölkbönderna, en förutsättning för levande, hållbara jordbruk i Norrland.

  • Vi ser stora möjligheter i att kunna tillgodose konsumenternas önskan om en helsvensk matlagningsost samtidigt som vi också stärker den norrländska mjölkproduktionen säger Anders Fredriksson, vd Norrmejerier. Vi är verkligen glada över detta samarbete med Fontana Food, ett gediget familjeföretag som delar våra värderingar om att göra goda produkter med hög kvalitet. 

Frixos Papadopoulos grundade familjeföretaget Fontana Food tillsammans med sin fru Maro 1978, efter att ha anlänt från Cypern några år tidigare. Deras kärlek till det cypriotiska och grekiska köket och den hälsosamma matkulturen är än idag grundstenen i företaget där sonen Loizos Papadopoulou idag är VD, och dottern Corina vVD.

Det som började i liten skala med juicer och fruktdrycker från Cypern är idag ett etablerat varumärke i svensk dagligvaruhandel, synonymt med kvalitativa produkter från Medelhavet med fokus på Grekland och Cypern. Fontana introducerade cypriotisk Halloumi till Sverige redan på 80-talet, och utvecklade Grilloumi® 2010. Nu väljer Fontana att komplettera sitt sortiment av matlagningsost, genom att utöka sitt Grilloumi®-koncept med en svensktillverkad variant, gjord på 100% norrländsk mjölkråvara.

  • Vi möter den ökade efterfrågan på både grillost och svenskproducerat, och välkomnar därför med glädje detta helsvenska alternativ till Fontanafamiljen, säger Loizos Papadopoulos. Vi är och kommer alltid att vara stolta över våra cypriotiska rötter och vår nationalost, Halloumi. Men med denna spännande lansering, och vårt fina samarbete med Norrmejerier, kommer vi att kunna möta marknadens alla behov, och fortsätta att leverera det våra konsumenter och kunder efterfrågar, avslutar Loizos Papadopoulos.

 

Presskontakt 

Fontana Food

Corina Papadopoulou, Vice VD/Presschef

Tel. +46 733 41 49 61

www.fontana.se

Norrmejerier

Kristina Stiernspetz, Kommunikationschef

Tel. +46 73 061 64 33

www.norrmejerier.se

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från RegSmart Life ScienceAnnons

Stort behov av regulatorisk kunskap inom läkemedelsindustrin

Marie Gårdmark, Farm Dr, vd och grundare och Agneta Larhed, Farm Dr, senior konsult och grundare, RegSmart Life Science.
Marie Gårdmark, Farm Dr, vd och grundare och Agneta Larhed, Farm Dr, senior konsult och grundare, RegSmart Life Science.

En möjliggörare med gedigen regulatorisk grund från både myndighet och industri. Så beskriver RegSmart Life Science grundare, Marie Gårdmark och Agneta Larhed, bolaget som hjälper både företag och forskare med allt från produktutveckling till regulatoriska frågor. 

Det var redan på apotekarutbildningen vid Uppsala universitet som Marie Gårdmark och Agneta Larhed lärde känna varandra. I dag har Marie en bred bakgrund inom läkemedelsutveckling och regulatoriska frågeställningar och Agneta har stor erfarenhet inom formuleringsutveckling av läkemedel – en riktigt bra kombination enligt de själva: 

– Vi kommer båda från tjänster på Läkemedelsverket. Jag var chef för tillståndsverksamheten rörande läkemedel och Agneta var vetenskapligt ansvarig inom området farmaci och bioteknologi. Under våra år på myndigheten såg vi att det fanns ett stort behov av regulatorisk kunskap inom industrin, framförallt bland småföretagare och forskare. Det sådde fröet till RegSmart. När erbjudandet kom att starta ett bolag tillsammans med Center for Translational Research så kändes det som ett enkelt beslut, säger Marie Gårdmark, Farm Dr, vd och grundare. 

– Det som gör oss unika på marknaden är vår bredd. Vi balanserar regulatoriska, vetenskapliga och kommersiella behov och förutsättningar vilket är värdefullt i arbetet med så väl tidig utveckling som inför marknadsgodkännande. Jag och Marie kompletterar varandra och vi har ett bra helhetsperspektiv med fokus på företagens mål, tillägger Agneta Larhed, Farm Dr, senior konsult och grundare. 

Använda riktlinjer på rätt sätt

Just helhetsperspektivet är extra viktigt poängterar Marie Gårdmark. Det gäller att utgå från vilka produkter som bolaget faktiskt vill ha ut på marknaden i slutändan – något som mindre företag inte alltid tänker på: 

– De blir lätt uppslukade av den fas som de befinner sig i just nu och inför de problem de möter dagligdags. Genom att istället ha ett klart affärsmål med sin produkt från start, blir det lättare att förstå vad man behöver göra för att nå dit. Här är det viktigt att veta hur man kan ta hjälp av riktlinjer och regler under resans gång för att uppnå sina kommersiella intressen, säger Marie Gårdmark. 

Men, det handlar inte bara om att läsa riktlinjer – det  gäller också att förstå sammanhanget, säger Agneta Larhed. RegSmarts roll är att vara lösningsfokuserade och deras arbete går snarare ut på att förstå syftet med riktlinjerna, och hjälpa kunden att förstå vart lagstiftningen är på väg. 

– Då får man bättre koll på vad man behöver eller inte behöver göra, och kan se både närliggande risker och möjligheter i utvecklingsarbetet. Vi har tre ledord som vi utgår från: vetenskaplighet, regulatorisk relevans och fit for purpose. Fit for purpose innebär att man utgår ifrån det man vill uppnå och därefter bestämmer vilka studier eller tester man ska göra istället för att bara hålla sig fast vid en riktlinje och göra som man alltid har gjort, säger Marie Gårdmark. 

Stort engagemang och framåtanda 

I augusti firar bolaget ett år och utvecklingen har varit över de båda grundarnas förväntan. De har nyligen rekryterat tre nya spetskompetenser som ska täcka upp inom dels det medicintekniska området, dels inom läkemedelstillverkning. 

– Det är väldigt roligt att få ta del av så många spännande idéer från företag och forskare som jobbar med alla dessa fantastiska utvecklingsprojekt inom läkemedel och medicinteknik. Det finns ett sådant engagemang och en stark framåtanda, vilket är härligt att kunna vara en del av! säger Agneta Larhed.

– För oss är det viktigt att bidra till utvecklingen av life science-sektorn i Sverige och det är något som vi gör på olika sätt. Det kan till exempel handla om att hjälpa små forskande företag med regulatorisk kunskap så tidigt som möjligt i utvecklingsprocessen. Det regulatoriska behöver inte förhindra eller försvåra – det gäller bara att fokusera på sin produkt och se möjligheterna, avslutar Marie Gårdmark.

Fakta RegSmart Life Science
RegSmart Life Science AB bildades i augusti 2019. Företaget är en del av koncernen Center for Translational Research tillsammans med Clinical Trial Consultants, Lablytica och ClinSmart. I dagsläget har företaget fem anställda och kontor i Uppsala. RegSmart täcker regulatoriska frågeställningar för både läkemedel och medicintekniska produkter och har en global inriktning med fokus på den europiska och amerikanska marknaden.
EXTERN LÄNK: Läs mer här 

Mer från RegSmart Life Science

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med RegSmart Life Science och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?