1515

Antalet varsel ökar: så kan fackförbund.nu hjälpa dig

2019 varslades omkring 50 000 personer i Sverige. En siffra som väntas öka även i år, enligt Arbetsförmedlingen. Förklaringar till det kraftigt ökade varselantalet är en avmattad konjunktur och ökad effektivisering som minskar behovet av arbetskraft. Dessutom spår Arbetsförmedlingen att antalet varsel kommer öka även i framtiden. Informationstjänsten Fackförbund.nu ser utmaningar med framtidens arbetsmarknad, och menar att fackförbunden även fortsättningsvis kommer att spela en viktig roll för att säkerställa ett tryggt arbetsliv för svenskarna. Med sin hemsida hoppas Fackförbund.nu kunna bidra till opinionsbildning och hindra medlemstapp från facken.

Digitalisering och globalisering bidrar till varsel

Digitaliseringen av samhället har underlättat våra liv på många sätt, men en oundviklig effekt som många tidigare förutspått, verkar nu också ha blivit verklighet. Nämligen att behovet av arbetskraft minskar.


Inom handel har vi exempelvis sett att allt fler går över till e-handel, vilket betyder att fysiska butiker försvinner, och i mataffären minskar personalbehovet till förmån för självscanning. Även inom industrin har digitaliseringen bidragit till att effektivisera produktionen, vilket minskat behovet av mänsklig arbetskraft.

Det finns inte heller något som tyder på att antal varsel kommer att minska i framtiden, snarare tvärtom, i takt med att allt fler arbeten effektiviseras till den grad att mänsklig arbetskraft inte behövs i lika stor utsträckning.

Arbetsmarknaden är också under förändring av andra skäl. Den ökade globaliseringen har bidragit till mer global konkurrens om jobben, och många företag väljer att förlägga sin produktion utomlands.

Facken viktiga för att mildra omställningen

Samtidigt som arbetsmarknaden är under förändring så har antalet fackanslutna arbetstagare minskat stadigt de senaste årtiondena, och antalet arbetande svenskar som är medlemmar i ett fackförbund är idag under 70 procent.

Internationellt sett har Sverige alltjämt en hög organisationsgrad, vilket också har bidragit till en arbetsmarknad som till stor utsträckning erbjuder anställningar med kollektivavtal och relativt höga löner.

Informationstjänsten Fackförbund.nu har som vision att antal svenskar som engagerar sig fackligt ska vara fortsatt hög, och de vill använda sig av opinionsbildning för att säkerställa att fackförbunden står sig starka på den svenska arbetsmarknaden även i framtiden.

Teknikutveckling och flexibilitet på arbetsmarknaden måste kunna välkomnas utan att det samtidigt betyder försämrade villkor för arbetstagare, och starka fack har historiskt sett visat sig kunna upprätthålla balansen mellan arbetsgivare och arbetstagare.

Att facken även i framtiden kan spela en viktig roll för att ständigt förhandla om bra avtal och förhindra låglönekonkurrens mellan arbetstagare illustreras exempelvis i studien "Om facket inte fanns", som genomförts av WSP Advisory på uppdrag av Futurion.

Om Fackförbund.nu

Fackförbund.nu är en av Sveriges största informationstjänster om fackförbund och fackföreningar. Genom sökfunktionen är det enkelt att jämföra fler än 50 fackförbund och matcha dem mot yrke eller yrkesområde. Sidan tillhandahåller även tips, artiklar och svar på vanliga frågor om fackmedlemskap och a-kassa.

Presskontakt: Fredrik Andersson info@fackforbund.nu

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från QlikAnnons

Qlik: Därför trumfar Active Intelligence traditionell BI-teknologi

Varje nytt årtionde innebär en ytterligare uppdelning mellan vinnare och förlorare bland bolag i takt med att tekniken utvecklas och konkurrensen ökar. Dataanalysföretaget Qlik menar att digital transformation kräver Active Intelligence vilket innebär att uppdaterad data i realtid triggar händelser som skapar affärsvärde – istället för den traditionella teknologin som i huvudsak ger oss information. 

Företag har digitaliserats under 25 år, ända sedan födelsen av internet år 1990. Men, det nya året tar digital transformation till en helt ny nivå, inte minst på grund av Covid-19-krisen. Data och analytics är acceleratorer för företags digitala ambitioner och traditionell Business Intelligence-teknologi kan inte längre erbjuda den snabbhet till insikter och handling som behövs i den här digitala tidsåldern, menar Elif Tutuk, Vice President, R&D på Qlik

– Vi vill belysa de behov analytics-konsumenter har idag, de problem som finns i många BI-verktyg och som inte motsvarar de behoven, och hur Active Intelligence kan bidra till att stänga den klyftan. 

”Kräver ett skifte”

Digital transformation leder till förbättring och utveckling av nya tjänster hos företag. Men information och analys i realtid behövs för att man ska kunna ta datadrivna beslut och optimera alla delar av ens affär. 

– Detta kräver ett skifte till en data analytics pipeline som använder automatisering inom Change Data Capture (CDC). Ett exempel är företaget Experian som implementerade Qlik Data Integration vilket visade sig vara en kritisk del för att kunna säkerställa att miljarder rader med konstant förändrad data fångades korrekt. På så vis baseras deras kreditupplysningar alltid på den senaste informationen. 

Analytics-konsumenter behöver också hjälp med att få insikter i komplexa relationer mellan olika typer av data. Där kan intelligent analytics förstå indirekta relationer mellan olika datapunkter. 

– För att boosta ett företags effektivitet bör vissa beslut vara helt automatiserade. Mer komplexa, strategiska beslut bör dock fortfarande tas av människor som blir informerade om insikter i realtid. Kraften här ligger i kombinationen av människa och teknologi som jobbar tillsammans. 

Hämta Qliks e-bok om Active Intelligence här. 

Traditionella verktyg vs. Active Intelligence

Den nuvarande generationen av BI-verktyg kan inte leverera gentemot kraven som ställs av den digitala ekonomin, menar Elif Tutuk. 

– De flesta BI-teknologierna använder förkonfigurerad data och stödjer i huvudsak batch analys. De är utformade att besvara ”kända” frågor med batch reloads. Detta skapar dock en flaskhals för att hitta dolda insikter och gör det svårt att besvara nya frågor i realtid, vilket dagens marknadsvillkor kräver. 

Den traditionella typen av verktyg levererar inte en end-to-end analytics data pipeline utan de flesta samtida teknologier består av en serie av lösningar för exempelvis integration, leverans, analytics och samarbete som inte är enade i en enda pipeline. När man istället för samman dessa funktioner, i till exempel Qliks data analytics-plattform, kan information integreras snabbare och insikter kan nås på rekordtid. 

– Vi har sett exempel där analytiker gått från att lägga 90 procent av sin tid på rapportering till att istället kunna lägga den tiden på att lösa affärsproblem. Samtidigt har utvecklare kunnat öka sin produktivitet femfaldigt. 

Accelerera er digitala transformation

Den stora skillnaden mellan traditionell Business Intelligence och Active Intelligence är att den tidigare är designad att informera människan så att denne kan ta action. Active Intelligence kan istället trigga handlingar autonomt, i realtid. 

– Active Intelligence bör vara något att fundera över och ha högt på agendan om man vill accelerera sin digitala transformation, avslutar Elif Tutuk. 

Qlik är stolta över sin 15-åriga historia och ranking som ledare det senaste årtiondet i Gartner BI Magic Quadrant. Hämta din kopia av den fullständiga rapporten här: Gartner BI Magic Quadrant 2021. 

 

 

Mer från Qlik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qlik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?