1515

Streamingtjänsterna sätter press på traditionella tv-leverantörer

Vad är egentligen tv idag? Det kan tyckas vara en märklig fråga, men faktum är linjärt tv-tittande där vi har ett förutbestämt kanalpaket att tillgå och sedan tittar på programmen efter en tablå, i allt större utsträckning väljs bort av konsumenterna, till förmån för strömmad video. Samtidigt tittas det inte mindre på tv-serier, filmer eller evenemang än tidigare, så att tv-tittande skulle vara en sysselsättning som hör till det förgångna stämmer inte. Snarare gäller motsatsen.

Företaget Cisco, verksamt inom nätverk och datakommunikation, förutspår att 80 procent av alla internettrafik från konsumenter kommer att bestå av strömmad video inom ett år. Trenden är tydlig, allt fler, framförallt yngre personer låter helt bli att titta på vanlig kabel-tv över huvud taget utan använder sig bara av strömmat innehåll. Livestreaming-industrin har omkring en halv miljard användare i Kina 2018 och allt fler amerikaner uppger att de tittar på mindre tv på grund av möjligheten till live-streaming.

Trenden är likadan i Sverige, där en undersökning från Myndigheten för press, radio och tv visar att både tv-tittande minskar och att ens ha tillgång till en tv-apparat blir allt ovanligare.

Yngre personer väljer i allt större utsträckning bort både att titta på linjär tv, samtidigt konsumerar de inte mindre film, serier eller evenemang än äldre generationer som fortfarande är linjär tv trogen (även om också de i allt större utsträckning går över till streaming- och play-tjänster). Idag är det alltså fullt möjligt att konsumera i princip allt tv-innehåll strömmat via nätet, och allt fler väljer att göra just så.

TVabonnemanget.se vill guida konsumenterna till rätt tv-lösning

Som tur är för bredbandsleverantörerna så är svenskarna i hög grad nöjda med sina bredbandsoperatörer, vilket dock inte är fallet med digital-tv-leverantörerna. Streamingtjänsterna får dock i regel högt betyg. I och med streamingtjänsternas låga kostnad och lätthet att byta mellan dem är det kanske inte så konstigt att vi börjar ställa helt andra krav på hur våra tjänster ska fungera. Vårt tålamod till tjänster som inte fungerar har helt enkelt blivit allt mindre i takt med att utbudet av tjänster har ökat. Vi behöver inte nöja oss längre, utan förväntar sig att allt bara ska fungera.  

"Streamingtjänsternas flexibilitet, med gratis prova på-erbjudanden och ingen bindningstid har satt press på digital tv-leverantörerna, men det betyder inte att de har spelat ut sin roll. Det finns många bra lösningar på marknaden, och vi vill hjälpa konsumenterna att hitta till dem", säger Fredrik Andersson på TVabonnemanget.se.

TVabonnemanget.se trendrapport för 2020 pekar på att antalet digitala abonnemang fortsätter att växa, dock i en lägre takt.

”Majoriteten har redan ett eller flera digitala abonnemang” fortsätter Andersson, ”nu handlar det mer om att hitta rätt abonnemang och vad som är bäst för just din familj. Och det är där vi kan komma in och hjälpa”.

Om jämförelsetjänsten TVabonnemanget.se

TVabonnemanget.se är en kostnadsfri konsumenttjänst för TV och kringtjänster. Sedan 2016 har man hjälp mer än tusen konsumenter att hitta rätt lösning för sin TV-konsumtion.

För mer information kontakta: info@tvabonnemanget.se

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från Dash RetailAnnons

Så stärker du ditt varumärke på Amazon – och ökar din försäljning: ”Det finns ett recept"

Jenny Winbom, Senior Consultant på Dash Retail Sverige.
Jenny Winbom, Senior Consultant på Dash Retail Sverige.

För att företag ska optimera sin försäljning på Amazon måste produkterna presenteras högt upp i listan när kunder gör sökningar.

– 80 procent av alla köp sker på förstasidan så det är här produkten ska synas. Vi kan lära svenska företag hur de kraftigt kan förbättra sin sökranking, säger Jenny Winbom, Senior Consultant på Dash Retail.

Amazon finns sedan 2020 i Sverige och utgör en ny kanal för företag att på ett enklare sätt nå ut till fler svenska kunder, men även en möjlighet att nå kunder på marknader där Amazon funnits sedan tidigare, som Tyskland och USA.

Den ökande konkurrensen ställer krav att stärka sitt varumärke på plattformen för att synas i det kommersiella bruset. Mycket handlar om hur man utformar sina produktsidor.

– Det är upp till varje varumärke att kontrollera att produkterna är kommersiellt tilltalande och att informationen syns på ett korrekt sätt. Produkten måste ha en bra rubrik och grundläggande information på rätt språk för att synas, säger Jenny Winbom.

Genom att följa riktlinjerna kring utformningen av en produktsida ökar möjligheten att rankas bättre i Amazons sökalgoritm.

– Man bör också lägga krut på riktigt bra bilder. Det finns ett recept på hur det ska se ut, säger hon.

Dash Retail kan förbereda kunderna för Amazons nya verktyg 

Amazon utvecklar ständigt nya verktyg. Inom kort har Amazon i Sverige tillgång till verktyg som redan finns i andra marknader.

– Snart kommer man kunna skapa sin egen varumärkesbutik på Amazon, något vi gjort för bland annat STIGA Sport. Det kommer också finnas möjligheter att synas genom annonsering, säger hon och fortsätter:

– Vi är en fullservicebyrå som fokuserar på Amazon och kan skräddarsy vårt arbete efter kundens behov. Vi kan både erbjuda kunderna strategisk vägledning och operativt arbete. 

Amazon.se som inkörsport till nya större marknader

Amazon kommer att förändra marknaden i Sverige för alla aktörer.

– Det är viktigt att skapa en strategi redan nu för hur man ska bemöta Amazon, säger Jenny Winbom.

Dash Retail stödjer företag och lär dem hur de ska arbeta med Amazon i Sverige. Nästa steg kan vara att lansera sitt erbjudande på nya marknader. 

Dash Retail kommer att hålla i ett webinarium med Amazon på temat ”Amazon som inkörsport till nya marknader” den 11:e maj. 

– E-handeln är i dag global. Skapa därför en strategi redan nu så att du inte blir omsprungen av dina konkurrenter, avslutar hon. 

 

Mer från Dash Retail

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dash Retail och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?