1515

Försening av 5G nätet försenar sajtlansering

”Förseningen av utbyggnaden av 5G-nätet kommer leda till att konsumenter inte får lika snabbt och mycket surf som de annars hade fått” säger Fredrik Andersson på Bästamobilabonnemanget.se Han fortsätter ”tyvärr har försening även lett till att vi fått skjuta på lanseringen av vår nya tjänst för kring 5G-abonnemang.”

5G förändrar abonnemang från grunden

Med 5G-abonnemang kan abonnemangsformerna komma att förändras från grunden. När data blir så billigt är det troligt att mobilabonnemangen inte begränsas utifrån datamängd utan istället utifrån hastighet som dagens bredband. Det ställer nya krav på konsumentsajter som Bästamobilabonnemanget.se.

”Vi ser att konsumenter kommer att röra på sig allt mer när 5G-utbyggnaden börjar. Det är inte längre självklart att ha ett fast bredband i hemmet längre, när det mobila nätet kan erbjuda liknande hastigheter.” enligt Fredrik Andersson.

Teknikutveckling med 5G

Inom IT-världen gäller det att ständigt ligga i framkant när det gäller utveckling och ny teknik. Med den nya 5G-tekniken framför oss finns en enorm potential för nya landvinningar inom kommunikation. Faktum är att nuvarande 4G-nät förmodligen inte kommer att räcka till, i synnerhet inte i storstäder där mycket folk på liten yta samsas om bandbredden samtidigt.

Att Sverige har hamnat efter i utbyggnaden när det gäller 5G är beklagligt då det leder till försämrad konkurrenskraft. I stort sett alla jämförbara länder var snabba på bollen och deltog i auktioner av nya tillstånd för 5G. Det finns givetvis förklaringar till den svenska försiktigheten men det är samtidigt en källa till oro, i synnerhet för alla som är verksamma inom IT- och telekombranschen.

Samtidigt är det sannolikt bara en tidsfråga innan även Sverige kliver på tåget och ger sig redo att anamma den nya tekniken med öppna armar. Vi går en spännande framtid till mötes i branschen och ser med intresse på utvecklingen, både av utvecklingen av 5G i allmänhet och Sveriges förhållande till tekniken i synnerhet.

Fri surf – Något att åtnjuta redan idag

Oavsett hur det blir med 5G finns givetvis fullt fungerande 4G som uppnår hastigheter som gott och väl täcker in de flestas vardagliga behov. Många mobiloperatörer erbjuder fri surf med sina abonnemang vilket ger en otrolig frihet då i stort sett allt går att göra via mobilen numera.

Det finns idag riktigt fina abonnemang med helt fri surf i obegränsad mängd. Om du hellre vill ha något lite mindre finns givetvis abonnemang med surfpotter i olika storlekar, med allt ifrån ett par Gb i surfdata upp till tio- eller hundratals Gb på kontot.

Kort sagt går det att hitta abonnemang med rejäla surfmöjligheter, eller till och med obegränsad fri surf. 

 

Om företaget

Jämförelsesajten bästamobilabonnemanget.se har som huvudsyfte att förse konsumenter med korrekt information om olika mobiloperatörer och deras utbud av abonnemang. Vi har skapat sidan för att göra det lättare för kunden att välja rätt och få en rättvis bild av vilka tjänster och priser som går att förvänta sig på marknaden. Olika kunder har dessutom olika krav på sitt abonnemang, vilket gör att det är viktigt att kunna få information om mobiloperatörerna och deras produkter för att som konsument kunna göra kloka informerade val.

Kontakt: Fredrik Andersson +46 793 - 01 51 57

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från QlikAnnons

Qlik: Därför trumfar Active Intelligence traditionell BI-teknologi

Varje nytt årtionde innebär en ytterligare uppdelning mellan vinnare och förlorare bland bolag i takt med att tekniken utvecklas och konkurrensen ökar. Dataanalysföretaget Qlik menar att digital transformation kräver Active Intelligence vilket innebär att uppdaterad data i realtid triggar händelser som skapar affärsvärde – istället för den traditionella teknologin som i huvudsak ger oss information. 

Företag har digitaliserats under 25 år, ända sedan födelsen av internet år 1990. Men, det nya året tar digital transformation till en helt ny nivå, inte minst på grund av Covid-19-krisen. Data och analytics är acceleratorer för företags digitala ambitioner och traditionell Business Intelligence-teknologi kan inte längre erbjuda den snabbhet till insikter och handling som behövs i den här digitala tidsåldern, menar Elif Tutuk, Vice President, R&D på Qlik

– Vi vill belysa de behov analytics-konsumenter har idag, de problem som finns i många BI-verktyg och som inte motsvarar de behoven, och hur Active Intelligence kan bidra till att stänga den klyftan. 

”Kräver ett skifte”

Digital transformation leder till förbättring och utveckling av nya tjänster hos företag. Men information och analys i realtid behövs för att man ska kunna ta datadrivna beslut och optimera alla delar av ens affär. 

– Detta kräver ett skifte till en data analytics pipeline som använder automatisering inom Change Data Capture (CDC). Ett exempel är företaget Experian som implementerade Qlik Data Integration vilket visade sig vara en kritisk del för att kunna säkerställa att miljarder rader med konstant förändrad data fångades korrekt. På så vis baseras deras kreditupplysningar alltid på den senaste informationen. 

Analytics-konsumenter behöver också hjälp med att få insikter i komplexa relationer mellan olika typer av data. Där kan intelligent analytics förstå indirekta relationer mellan olika datapunkter. 

– För att boosta ett företags effektivitet bör vissa beslut vara helt automatiserade. Mer komplexa, strategiska beslut bör dock fortfarande tas av människor som blir informerade om insikter i realtid. Kraften här ligger i kombinationen av människa och teknologi som jobbar tillsammans. 

Hämta Qliks e-bok om Active Intelligence här. 

Traditionella verktyg vs. Active Intelligence

Den nuvarande generationen av BI-verktyg kan inte leverera gentemot kraven som ställs av den digitala ekonomin, menar Elif Tutuk. 

– De flesta BI-teknologierna använder förkonfigurerad data och stödjer i huvudsak batch analys. De är utformade att besvara ”kända” frågor med batch reloads. Detta skapar dock en flaskhals för att hitta dolda insikter och gör det svårt att besvara nya frågor i realtid, vilket dagens marknadsvillkor kräver. 

Den traditionella typen av verktyg levererar inte en end-to-end analytics data pipeline utan de flesta samtida teknologier består av en serie av lösningar för exempelvis integration, leverans, analytics och samarbete som inte är enade i en enda pipeline. När man istället för samman dessa funktioner, i till exempel Qliks data analytics-plattform, kan information integreras snabbare och insikter kan nås på rekordtid. 

– Vi har sett exempel där analytiker gått från att lägga 90 procent av sin tid på rapportering till att istället kunna lägga den tiden på att lösa affärsproblem. Samtidigt har utvecklare kunnat öka sin produktivitet femfaldigt. 

Accelerera er digitala transformation

Den stora skillnaden mellan traditionell Business Intelligence och Active Intelligence är att den tidigare är designad att informera människan så att denne kan ta action. Active Intelligence kan istället trigga handlingar autonomt, i realtid. 

– Active Intelligence bör vara något att fundera över och ha högt på agendan om man vill accelerera sin digitala transformation, avslutar Elif Tutuk. 

Qlik är stolta över sin 15-åriga historia och ranking som ledare det senaste årtiondet i Gartner BI Magic Quadrant. Hämta din kopia av den fullständiga rapporten här: Gartner BI Magic Quadrant 2021. 

 

 

Mer från Qlik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qlik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?