Acquisition of three modern dry bulk vessels with long-term charters

Ocean Yield ASA (“Ocean Yield” or the “Company”) is pleased to announce that the Company has agreed to acquire two ultramax and one kamsarmax dry bulk vessels for a total consideration of USD 62.8 million net of pre-paid charter hire with 9, 10 and 12 years bareboat charters to Scorpio Bulkers Inc. (“Scorpio Bulkers”). In addition, Ocean Yield has committed to part finance the scrubber installation on the vessels, with an additional of USD 1.5 million per vessel during 2020.

The two ultramax vessels are built in 2015 and 2016 and the kamsarmax vessel is built in 2018. All vessels are expected to be delivered to the Company during Q1 2020. Scorpio Bulkers will have certain options to either trigger a sale or acquire the vessels during the charter period.

Scorpio Bulkers is a leading international provider of marine transportation of dry bulk commodities that currently owns and operates a fleet of 52 modern dry bulk vessels. Scorpio Bulkers is a publicly listed company and trades on the New York Stock Exchange under the ticker “SALT”.

Ocean Yield's Chief Executive Officer Lars Solbakken said in a comment: "We are pleased to further expand our relationship with Scorpio Bulkers with the investment in three modern dry bulk carriers with long-term charters. Including this transaction, Ocean Yield has now increased the fleet to 72 vessels.”


Company contact:

Eirik Eide (CFO), Tel +47 24 13 01 91

Investor Relations contact:

Marius Magelie (SVP Finance & IR), Tel +47 24 13 01 82

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från SPPAnnons

Var femte är felförsäkrad – så säkrar du kontrollen

Shoka Åhrman är pensionsexpert på SPP.
Shoka Åhrman är pensionsexpert på SPP.

I ett bolag med höga ambitioner behöver anställda få fokusera på kärnverksamheten utan att tappa bort sig i administrativt gnissel. Hantering av tjänstepensioner är en typisk fallgrop om rätt förutsättningar saknas.

Men det finns lösningar som sparar både tid och resurser, oavsett om bolaget har 10 eller 10 000 anställda.

Anmäl dig till SPP:s webbinar ”En smidig hantering av tjänstepensionen som sparar dig tid” 

Det finns många företag i Sverige som betalar pensionspremier i onödan till personer som redan avslutat sin anställning. Även motsatsen förekommer, där företaget av olika anledningar missar att betala in premier. Granskningar från bland annat FörsäkringsGirot visar att så många som var femte anställd är felförsäkrad.

– Vem på företaget bestämmer vad som ska vara pensionsgrundande? Är det bara grundlönen eller även eventuell rörlig del och bonusar? Även om ansvaret är tydligt kan pappersblanketter skapa oordning och bidra till felaktiga pensionsavsättningar. Förseningsavgifter, retroaktiva kompensationskrav och åtgärder från Skatteverket är några exempel på möjliga konsekvenser, menar Shoka Åhrman, pensionsexpert på SPP.

En nyckel för att lyckas med administrationen är att se till att företaget har någon med ett tydligt ansvar för pensionen vid bolaget. Extra viktigt är också att säkerställa att processerna backas upp av en tydlig pensionspolicy.

– Det minskar riskerna för felhantering och är ett bra stöd vid revisioner. Det underlättar även vid kompetensväxling och ökar robustheten. Här kan oberoende pensionskonsulter hjälpa till att styra upp.

Viktigt att hålla koll på pensionspremier

Det gäller att ha koll på om de anställda håller sig inom gränserna för att inte påverka intjänandet till den allmänna pensionen, och att säkerställa att pensionspremierna håller sig inom ramen för avdragsrätten.

– Inför varje månad ska pensionsgrundande löner registreras i lönesystem och här är det viktigt att det blir rätt för alla anställda, även för dem som är föräldralediga, tjänstlediga, utlandsanställda och för dem som löne- och bonusväxlar. Som växande bolag vill man självklart hålla fanan högt som trygg arbetsgivare med attraktiva förmåner. Då får inget gå fel, understryker Shoka Åhrman.

Hon ser smidiga digitala verktyg som en förutsättning för en bra översikt där de anställdas pensionspremier enkelt kan hanteras med hjälp av inlästa lönefiler.

Anmäl dig till SPP:s webbinar ”En smidig hantering av tjänstepensionen som sparar dig tid – Här får du nycklarna som behövs för att göra pensionshanteringen både enklare och säkrare. Passa också på att utbyta erfarenheter med andra personer på liknande roller.

Mer från SPP

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SPP och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?