Elmarknaden just nu: Varm januari ger rekordlågt elpris

Till följd av en ovanligt varm vinter och januarimånad har elpriserna fallit rejält. Så här lågt har elpriset inte varit sedan åren 2005 och 2007. Detta, tillsammans med att uppvärmningsbehovet minskar, ger hushållen en betydligt lägre elkostnad. 

 

Normalt brukar januari vara en av de dyraste vintermånaderna på året med en högre efterfrågan på el för uppvärmning.

– 2020 har börjat med betydligt lägre elpriser än på länge. Senast vi var på dessa nivåer var 2007 då elpriset låg på 24,9 öre/kWh. I år upprepas detta tack vare de högre temperaturerna för januari. Det är ungefär fem, och i vissa delar av landet, nästan tio grader varmare än normalt, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Det rörliga elpriset för januari är på cirka 25 öre/kWh i elområde 3 (Mellansverige) vilket är hela 30 öre lägre än ifjol.

För en privatkund med eluppvärmd villa och rörligt elpris innebär det en besparing på cirka 1 500 kronor i jämförelse med januari ifjol.

Januari har varit blåsigare än normalt vilket är positivt för vindkraften och har bidragit till de lägre priserna. Första veckan i januari slogs ett rekord då vindkraften producerade mer än 1 TWh. Det är nästan dubbelt så mycket som motsvarande vecka ifjol trots att den veckan var en av toppnoteringarna 2019. Både vattenkraften och kärnkraften levererar enligt plan.

Inför resten av vintern är dock väderprognoserna mer osäkra, även om de pekar mot fortsatt hög nederbörd och högre februaritemperaturer.

– Den här tiden på året kan temperaturen och priserna svänga både fort och kraftigt. Har du rörligt elpris bör du hålla koll på prisutvecklingen. Vill du hellre ta det lugnt så rekommenderar jag ett avtal med fast pris i ett eller tre år med bytesrätt. Då får du ett elpris som inte kan gå upp och kan enkelt teckna om till ett lägre pris om elpriset faller, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Flera omvärldsfaktorer kan skapa osäkerhet på råvarumarknaden. Kolpriset har fallit rejält och detta tillsammans med det milda vädret har påverkat priserna i Europa nedåt. Coronavirusets utbredning, Brexit och framförallt utvecklingen av handelsavtalen mellan USA och Kina är andra faktorer som påverkar.

Se dagsaktuella elpriser på rörligt elpris

Mer om elmarknaden:
Privat: Om elmarknaden just nu
Företag: Om elmarknaden just nu

För ytterligare information kontakta:
Heidi Stenström, pressekreterare, 070-611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com

Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Följande bilagor finns för nedladdning:
Vattenfall: Elmarknaden just nu: Varm januari ger rekordlågt elpris

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?