Hedin Performance Cars bygger Porsche Center i Linköping

Porsche har expanderat kraftigt på svenska marknaden den senaste femårsperioden. För att möta den växande efterfrågan presenteras nu planerna på en ny fullserviceanläggning – Porsche Center Linköping.

Göteborg, 29 januari 2020

Porsche har de senaste fem åren upplevt stark tillväxt i nybilsförsäljningen på den svenska marknaden. Från 550 sålda bilar 2013 till 2 270 nybilsregistreringar 2019. Framgångarna kommer delvis från ökad försäljning av märkets klassiska sportbilar 911 och 718, men också från nya innovativa laddhybrid-versioner av Cayenne och Panamera. I mars 2020 lanseras en helt ny modellserie som redan har rönt stort intresse hos kunderna. Den helelektriska sportbilen Porsche Taycan.

Med stor efterfrågan och ett växande modellprogram ser Porsche Sverige behov av att öka kapaciteten i återförsäljarledet. Under de senaste 14 månaderna har tre helt nya Porsche Center invigts. Totalt finns idag därmed tio Porsche Center i Sverige.

Linköping och hela Östergötland har en stark ekonomisk utveckling och Porsche kan sedan tidigare erbjuda sina kunder en auktoriserad serviceverkstad, Porsche Service Center Linköping. För att bättre kunna möta den lokala efterfrågan i området etableras nu en helt ny fullserviceanläggning, Porsche Center Linköping. Det innebär att verksamheten utökas med nybilsförsäljning och nya Porsche Center kommer därmed att helt ersätta den befintliga verksamheten.

– Under de senaste åren har vi sett en mycket stark utveckling av försäljningen av Porsche i Sverige. säger Raine Wermelin, direktör på Porsche Sverige. Med etableringen av Porsche Center Linköping stärker vi vår position i en viktig tillväxtregion med ett starkt näringsliv och goda affärsmöjligheter.

Porsche Center Linköping kommer att drivas av Hedin Performance Cars. Bolaget är sedan tidigare etablerade i Sverige med tre Porsche Center i Göteborg, Borås och Jönköping.

– Sedan 2017 representerar vi Porsche på den svenska marknaden. Under den tiden har affären Porsche fortsatt att utvecklas på ett mycket positivt sätt. Vi är glada att få förtroendet från Porsche att etablera ytterligare ett nytt Porsche Center, säger Anders Hedin, koncernchef för Anders Hedin Invest AB, inom vilket Hedin Performance Cars ingår.

Porsche Center Linköping blir den elfte fullserviceanläggningen i Sverige med lokaler i utkanten av Linköping längs E4. Detaljerad planering inför byggnationen av Porsche Center Linköping har påbörjats och processen med att rekrytera personal till anläggning-ens nyckelpositioner kommer igång senare under 2020. Invigning av fullserviceanläggning-en Porsche Center Linköping beräknas ske under 2022.

I.A. Hedin Bil AB

(publ)

För ytterligare information

Rickard Magnusson, Hedin Performance Cars, tel. 031-385 55 02

Raine Wermelin, Porsche Sverige, tel. 08-553 867 94

Följande bilagor finns för nedladdning:
200129 Pressmeddelande Hedin Performance Cars bygger Porsche Center i Linköping

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från Mercedes-BenzAnnons

Elbil, laddhybrid, diesel eller bensin – här är rätt teknik för dig

Plötsligt pratar alla om eldrivna bilar och frågan infinner sig: Borde även jag gå över till ett laddbart alternativ?

– Det beror på helt på dina förutsättningar, körvanor och prioriteringar. Många vinner på att byta till en eldriven bil, men inte alla, säger Ulrich Szymczak, Produkt Management Mercedes-Benz Sverige.

Läs mer om elektrifierade bilar från Mercedes-Benz 

Andelen elektrifierade bilar efter våra vägar ökar i allt snabbare takt. Enligt Bil Sweden’ s novemberrapport 2020 har andelen laddbara bilar som nyregistrerats ökat med 113 procent i jämförelse med samma period förra året.

Det finns många anledningar till den – för vår miljö – positiva utvecklingen:

• En ökad miljöhänsyn. Allt fler vill minska sitt klimatavtryck och då är det betydligt bättre att välja en bil som helt eller delvis drivs av el framför en modell med förbränningsmotor.  

• Bättre totalekonomi. En rad politiska beslut har de senaste åren knuffat konsumenterna i rätt riktning, det vill säga mot att välja elektricitet framför fossila bränslen. En laddbar bil har normalt ett dyrare inköpspris, men det kompenseras av en klimatbonus, lägre beskattning, lägre förmånsvärde (för den som kör tjänstebil), lägre servicekostnad och lägre driftskostnad. Summan på nedersta raden talar därför ofta till den laddbara bilens fördel.

• Utvecklad teknik. Batterierna blir allt kraftfullare samtidigt som de blir lättare och mindre. Det ökar framför allt bilens räckvidd (hur långt den går på eldrift), men även hur snabbt batteriet går att ladda. Mercedes-Benz eldrivna lyxsedan EQS, som lanseras nästa år, får exempelvis en räckvidd på hela 700 kilometer.

• Utbyggd infrastruktur. Laddmöjligheterna längs våra vägar förbättras hela tiden vilket underlättar planeringen och ökar tryggheten. Både politiker och biltillverkare har insett att ett väl utbyggt nät av laddstationer är avgörande för att konsumenterna ska välja bilar med eldrift.

• Modellutbudet. I takt med konsumenternas ökade efterfrågan lanseras allt fler laddbara modeller vilket gör att det finns attraktiva alternativ för alla behov. Ett exempel är Mercedes-Benz som idag har 26 olika laddhybrider att välja mellan – från kompakta A-Klass till den stora premiumsuven GLE. Dessutom finns två elbilar i portföljen – suven EQC och familjebussen EQV. 

Innan 2022 är slut räknar Mercedes-Benz med att ha tio elbilar, och ett 50-tal laddhybrider, i portföljen.

Men, trots att många argument talar till den laddbara bilens fördel, passar den inte alla.

– Det finns många som fortfarande tycker att en bensin- eller dieseldriven bil är ett bättre alternativ. Framför allt de som inte har möjligheten att ladda bilen vid bostaden och/ eller på jobbet, säger Kim Larsson, KAM Fleet Sales på Mercedes-Benz Sverige. 

Fler anledningar?

Att el/laddhybrider har ett högre inköpsvärde än motsvarande diesel/bensinbil kompenseras av många faktorer. Jämför man i en TCO modell (Total Cost of Ownership) så påverkar restvärde, bonus, vägskatt, bränslekostnad, sociala avgifter för förmånsvärde bil/bränsle kalkylen positivt. Den i inköp dyrare laddhybriden blir ofta billigare än jämförbar diesel, men körsträcka och innehavstid påverkar kalkylen.

Så hur länge får vi se fossildrivna bilar på våra vägar?

– Övergångsperioden kommer säkert att vara ganska lång. Över 30% av de bilar som registreras idag är laddhybrider eller rena elbilar, detta kommer att öka succesivt med tillgången och utbudet av icke fossildrivna alternativ. Mercedes har som ambition att vara helt koldioxidneutralt till 2039, det ger ett visst tidsperspektiv, menar Lisa Wulkan, KAM Fleet Sales på Mercedes-Benz Sverige.

Provköra en Elbil eller Laddhybrid? Boka här!  

FAKTA/Fördelar och nackdelar – så funkar teknikerna

Bensin och diesel (förbränningsmotor)

Fördelar 

• Lägre inköpspris än en laddhybrid eller elbil i motsvarande modell.

• Väldigt stort utbud i många prisklasser.

• Kräver ingen laddstation.

• Lång räckvidd.

Nackdelar

• Högre utsläpp av koldioxid än de laddbara alternativen. Högst med bensin, därefter diesel.

• Högre driftskostnad, fordonsskatt och servicekostnad.

Laddhybrid (elmotor och förbränningsmotor)

Fördelar

• Bilen är utrustad med både en förbränningsmotor och elmotor vilket förenar det bästa av två världar. Ofta klarar du dig på eldrift utan lokala utsläpp och vid längre resor tar förbränningsmotorn vid. 

• Lägre utsläpp än de bilar som enbart har förbränningsmotor.

• Du får klimatbonus från staten.

• Lägre driftskostnad och fordonsskatt än motsvarande modell med förbränningsmotor. 

Nackdelar

• Förbränningsmotorn släpper ut koldioxid.

• Högre inköpspris än de fossildrivna alternativen. 

• Kräver tillgång till laddstation för att du ska kunna nyttja elmotorn.

Elbil (enbart elmotor)

Fördelar

• Inga lokala utsläpp under körning.

• Ger högst klimatbonus.

• Normalt lägst drift- och servicekostnad.

• Kräver ofta minst underhåll.

• Går tystare än bilar med förbränningsmotor.

Nackdelar

• Högst inköpspris.

• Har ofta en kortare räckvidd än motsvarande modell med förbränningsmotor.

• Kräver tillgång till laddstation. 

Läs mer här 

Mer från Mercedes-Benz

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mercedes-Benz och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?