1515
Annons

Arkitektur och fastighetsrådgivning: ”one-stop shop” ger samhällsekonomiska vinster både i offentlig och privat sektor

White Arkitekter och Svefa har undertecknat ett samarbetsavtal för att tillsammans utveckla och erbjuda tjänster inom arkitektur, hållbarhet och strategisk fastighetsrådgivning. Det nya affärssamarbetet ökar förutsägbarheten avseende kostnader och kvalitet, samlar spetskompetenser hela vägen från gestaltning till förvaltning och är tillgänglig i alla svenska regioner.

Enligt Sveriges Kommuner och Regioners senaste Ekonomirapport är en lågkonjunktur på väg. Många kommuner och regioner har en ansträngd ekonomi och har behov att fokusera på genomförbarhet och ekonomi för att lyckas nå sina mål med stadsutveckling och hållbarhet. Detta har medfört ett ökat antal upphandlingar som efterlyser ett samlat erbjudande inom både arkitektur och strategisk fastighetsrådgivning. 

”Vårt samarbete kommer av efterfrågan hos våra uppdragsgivare - offent-liga och privata. Kombinationen av arkitektur, hållbarhet och fastighetsrådgivning är en möjliggörare i utvecklingen av väl gestaltade och hållbara livsmiljöer. Vi kan gemensamt erbjuda en större bredd och ökad affärsnytta för våra kunder. Målsättningen är att vara en partner som tillför värden på flera plan i processen att skapa hållbar byggd miljö” säger Alexandra Hagen, VD på White Arkitekter.

 Affärssamarbetet är unikt i Sverige, inte minst med tanke på den spetskompe-tens och den breda geografiska representationen som de båda aktörerna kan erbjuda. Det nya ”one-stop-shop” samarbetet ska hjälpa offentliga och privata aktörer att jobba för att nå Agenda 2030 målen. Tack vare det nya samarbetet kommer marknadens aktörer att kunna anlita en enda rådgivare för att hjälpa dem att överlåta mark, utvärdera affärsmodeller och skapa städer som är långsiktigt hållbara, inte minst ekonomiskt och socialt. 

”White och Svefa har tillsammans en unik position genom att vi kan erbjuda en oberoende samarbetspart som inte är bunden till ett visst koncept. Vi drivs inte av kortsiktiga projektvinster utan driver projekt med utgångspunkt i långsiktig lönsamhet där vi beaktar hållbarhet ur alla perspektiv. Genom att integrera strategisk fastighetsrådgivning genom projektens alla skeden kan vi säkerställa dess genomförbarhet” säger 
Mikael Lundström, VD på Svefa.

Ett beprövat affärssamarbete
White och Svefa har, redan idag, gemensamma kunder. Ett exempel är det pågående projektet "Råängen" i Norra Brunnshög som drivs utifrån det nya affärssamarbetet åt Lunds Domkyrka. 

I stads- och fastighetsutvecklingsprojektet ”Råängen” på Brunnshög är White och Svefa engagerade som rådgivare av Domkyrkorådet. Projektet reflekterar Svenska Kyrkans värdegrund och har som mål att förändra hur man ser på stadsplanering samt skapa och möjliggöra nya sätt att leva, lära och arbeta. ”Råängen” är en stadsdel som fullt utbyggt kommer att omfatta ca 1200 bostäder med tillhörande service och ett mindre inslag av verksamhetslokaler. Svefas och White Arkitekters gemensamma uppdrag är att hjälpa Domkyrkan att nå sina målgenom god arkitektur, ekonomisk hållbarhet och genomförbarhet.

För mer information, vänligen kontakta

Mikael Lundström, VD Svefa, tel: 010- 603 86 83, mikael.lundstrom@svefa.se

Helena Dalhamn, Affärsområdeschef Samhällsbyggnad & Fastighetsutveckling, tel: 010-603 86 92. helena.dalhamn@svefa.se

Johan Hopstadius, Press, tel: 076-634 20 05, johan.hopstadius@svefa.se

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från AccountorAnnons

Så hanterar Life Science-bolag sin ekonomi effektivt

Peter Einarsson, Senior Advisor på Accountor.
Peter Einarsson, Senior Advisor på Accountor.

Life Science-bolag genomgår ofta stora förändringar på kort tid vilket också innebär förändringar i krav på legal rapportering. Och rätt ekonomisk information i rätt tid till investerare och marknaden är oerhört viktigt.

Inom Life Science-branschen är bolagen ofta på väg och under förändring. Initialt har bolagen ofta en liten organisation, köper då in olika typer av expertis externt och utvecklar partnerskap. Det är ofta svårt att motivera investeringen i en helt intern ekonomifunktion.

– Att outsourca är en passade och effektiv lösning för denna typ av bolag, säger Peter Einarsson, Senior Advisor på Accountor. 

Peter Einarsson är genuint intresserad av branschen och dess dynamiska bolag. Han har stöttat Life Science-bolag gällande deras ekonomi, redovisning och rapportering i över 20 år. 

– Outsourcing ger företaget snabb tillgång till kunskap och expertis. Vi kan snabbt svara på frågor och vara ett bra bollplank tack vare vår långa erfarenhet från andra liknande bolag, säger Peter Einarsson. 

Läs mer om Accountors samarbeten med Life Science-bolag.

Fokusera på rätt saker

Företagets utveckling handlar mycket om bra strategiska samarbeten och hur man genom partnerskap kan utveckla och leverera läkemedel, produkter och tjänster till marknaden utan att göra allt själv. Redovisning, lönehantering och rapportering tillhör inte bolagets kärnverksamhet och behöver inte göras på företaget. Så att ta hjälp är ett enkelt och effektivt sätt att sköta detta.  

Välj ett bolag att utvecklas med

Det är praktiskt att ta hjälp av ett bolag som kan vara med hela vägen under företagets utvecklingsresa. Som kan stötta under företagets olika faser och vid ändringar i krav på den finansiella rapporteringen. Samt som kan ge den högre kvalitet på rapporteringen som krävs, inklusive rapportering enligt IFRS, om bolaget har en ambition att notera sig. 

– Life Science är en av de mest spännande branscherna att jobba med tycker jag. Kombinationen av intressanta dynamiska bolag där det händer mycket, deras behov av kunskap, ofta snabba puckar och att få följa dem i deras utveckling tilltalar mig. Jag går igång när det kommer utmanande frågor och jag kan hjälpa till, säger Peter Einarsson.

Om Accountor:

Accountor är en del av Accountor Group, en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR. Accountor hjälper företag till en mer effektiv ekonomi och effektivare personalprocesser.

I Sverige är de 300 anställda på 8 orter. Accountor Group har över 100 kontor i 7 länder: Sverige, Finland, Norge, Danmark, Nederländerna, Ryssland och Ukraina. De drivs av en passion att uppnå resultat och att sträva mot framgång tillsammans med sina kunder.

Läs mer om Accountor här.

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?