ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

VPN växer lavinartat bland internetanvändare

Få tjänster på internet växer så snabbt som VPN gör. VPN står för privat nätverk – ”virtual private network” på engelska – och är ett sätt för en internetanvändare att behålla sin anonymitet och själv kunna välja från vilken plats i världen man ansluter till internet.

En av de främsta anledningarna till att VPN växer så snabbt är de stora skandalerna med läckt data från så många olika internetföretag, myndigheter och andra organisationer. Gemene man har i samband med dessa händelser fått upp ögonen för integritetsfrågor på internet och därefter sökt efter olika sätt att skydda sig själv och sina personuppgifter.

Geoblockering och VPN

En annan faktor som spelat in när det gäller det ökade intresset för VPN är det som kallas geoblockering. Geoblockering är när en innehållsleverantör på internet, oftast TV- och radiokanaler samt strömningstjänster, blockerar sitt innehåll för användare utanför vissa geografiska områden, oftast länder, på grund av att de inte har köpt rättigheterna för ett visst innehåll utanför just det geografiska området.

Dessa begränsningar i innehållsrättigheter kan kännas väldigt föråldrade för den moderne internetanvändaren och de skapar ofta därför en mycket stor frustration. Men då en VPN-tjänst tillåter användaren att koppla upp sig till internet via en server från vilket land som helst tillåter den användaren att konsumera också geoblockerat innehåll. Detta har säkert bidragit till att VPN-tjänster vuxit så snabbt i popularitet.

Jämförelsetjänster hjälper konsumenten att välja VPN-tjänst

För den användare som inte är så familjär med teknik på internet och som kanske inte ens känner till vad VPN är så kan det vara svårt att själv välja lämplig VPN-leverantör. Detta har gjort att det vuxit fram tjänster som jämför olika VPN-leverantörer med varandra vilket underlättar valet för den enskilde internetanvändaren.

För den som vill lära sig mer om VPN finns det många bra källor. Bestvpnnorge förklarar bra om VPN här till exempel.

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se