ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Alltfler privatpersoner använder VPN på internet

Användare av internet känner ofta att det är ett problem att de inte är anonyma och det med rätta. För internet är numera allt annat än anonymt. Det vi gör på internet spåras ofta av de som driver sajter och nästan alltid av de som placerar annonser på internet. Det är detta som gör att vi får se annonser för samma företag på helt olika sajter som vi besöker.

En annan utmaning som möter internetanvändare är de begränsningar som kommer med att korsa landsgränser. På grund av rättigheter, språkinställningar med mera så kanske vi inte alltid har tillgång till vissa medier när vi är utomlands, också detta kan skapa mycket frustration hos användarna.

Lösningen på problemen är VPN

Det finns dock lösningar på problemen med anonymitet och tillgång till media på internet. Denna lösning är VPN. VPN står för ”virtual private network” och är en tjänst där du använder internet anonymt. VPN låter dig också gå ut på internet från en mängd andra platser än där du befinner dig. Detta gör det möjligt att komma åt till exempel TV-sändningar från det land där du har valt att ansluta dig till internet, oavsett var du egentligen befinner dig. Läs mer om gratis VPN-tjänster här.

Lär dig mer om VPN

Det finns många exempel på hur VPN kan användas men anonymitet och mediaåtkomst är några av de vanligaste. VPN används till exempel ofta inom universitetsvärlden, ofta för att kunna vara anonym vid forskning. Det kan också vara så att man bedriver forskning inom känsliga områden och är rädd för att utländska säkerhetstjänster spårar det man håller på med.

Det finns många bra argument för att en vanlig användare ska börja använda VPN och det finns all anledning att tro att efterfrågan på tjänster inom området VPN kommer att öka. Klicka här för mer information om VPN.

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se