1515

Systembolagets alkoholfria storsäljare byter namn till Oddbird och breddar sortimentet

Den alkoholfria trenden exploderar och Systembolagets försäljning av alkoholfritt har ökat med 50% senaste 5 åren. MRG Wines, Sveriges största producent av alkoholfria kvalitetsviner växlar nu upp och byter namn till Oddbird samt lanserar flera nya produkter.

”Vi har drivit den alkoholfria trenden sedan 2013 och ser nu en kraftigt ökad efterfrågan. Det handlar om strävan efter personlig hållbarhet - hälsa, sömn och välmående men även om att människor vill ta bättre vara på sin tid, vår mest värdefulla valuta. För att nå hela vägen behöver vi förändra dryckeskulturen, och bryta stigmat mot alkoholfritt,” säger Moa Gürbüzer, grundare av Oddbird och före detta socionom och familjeterapeut. Moa startade vinhuset med alkoholfria val år 2013 för att förebygga alkoholproblematiken och skapa förändring på en strukturell nivå.

Idag står Oddbirds produkter för hela 25% av försäljningsvärdet i Systembolagets alkoholfria kategori med det mousserande vinet Richard Juhlin Blanc de Blancs som storsäljare. Nya etiketter kommer fasas in successivt, men innehållet i flaskorna förblir detsamma.

Nya produkter och breddat sortiment
Med namnbytet från Richard Juhlin och MRG Wines till Oddbird samlas alla produkter under samma varumärke och får en tydlig identitet. Samtidigt breddas sortimentet med andra typer av alkoholbefriade drycker.

Snart lanseras ett nytt vin från Prosecco-regionen Treviso, Veneto med 100% Glera, framställt på traditionellt sätt samt lagrat i upp till 12 månader. Vinet är tillgängligt från första mars på alla Systembolag. Nästa produkt som lanseras inom kort är en Gin, befriad från alkohol. För produktutvecklingen samarbetar Oddbird med Research Institutes of Sweden och utvalda yrkes- och branschexperter som bartenders, kockar och kemister.

Oddbird växer även på den internationella marknaden och är störst i både Norge och Finland.

Alkoholbefriat snarare än alkoholfritt
Oddbirds mål är att med hantverk och innovation bryta konventionerna i den gamla alkoholkulturen. Hantverksmässigt genomgår Oddbirds alkoholbefriade viner samma tillverknings- och lagringprocess som kvalitetsviner med alkohol. Därefter förädlas de genom en varsam avalkoholisering som bevarar vinets ursprungliga karaktär.

”Det handlar om att skapa en smakupplevelse, snarare än en kompromiss, för att demokratisera festen till något där alla är inkluderade. Frågan med eller utan alkohol ska bli lika självklar som med eller utan mjölk i kaffet,” säger Moa Gürbüzer.

Ylva Nestmark, Brand Director, Oddbird, ylva@oddbird.com, 0735-20 18 46
Moa Gürbüzer, VD och grundare, Oddbird, moa@oddbird.com, 0707-67 83 85

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från EKNAnnons

Så har EKN hjälpt svenska Exeger att växa

Exegers solcell Powerfoyle.
Exegers solcell Powerfoyle.

Exeger är ett svenskt bolag med en prisbelönt världsledande solcellsteknik som konverterar all ljusenergi till elektrisk energi – både inomhus och utomhus. Solcellen som kallas Powerfoyle kan se ut som läder, textil eller varför inte borstat stål. För att kunna växa har bolaget tagit hjälp av EKN – bland annat genom en Grön rörelsekreditgaranti.

Läs mer om EKN:s gröna lösningar här

När man säger solceller tänker de flesta nog på stora solkraftsparker eller 100 kvadratmeter på ett villatak. Men Exegers solcell Powerfoyle är något helt annat, framtagen för att på några kvadratcentimeter ladda våra vardagsprylar – oavsett var man befinner sig.

– Vår solcell är unik för att den kan finnas i produkter vi människor bryr oss om och behöver i vardagen. Det är görbart tack vare Powerfoyles olika designmöjligheter, och för att den laddar oavsett ljuskälla. Du har hela tiden tillgång till en grön energi genom ljuset runtomkring, både inomhus och utomhus, förklarar Exegers vd Giovanni Fili.

Giovanni Fili är vd för Exeger.
Giovanni Fili är vd för Exeger.

Att Powerfoyle går att böja och framställa i olika designvarianter gör att den kan integreras i praktiskt taget alla konsumentprodukter som behöver elektricitet. Och det är också precis så Exegers försäljning går till – genom samarbeten. Under 2021 har företaget gjort sina första fyra produktlanseringar tillsammans med framgångsrika företag inom olika områden. Dels världens första självladdande cykelhjälm, dels världens första självladdande hörlur. Hörlurar som ger ett obegränsat och miljövänligt användande.

EKN tar 80 procent av bankens risk

Exeger har samarbetat med statliga EKN i flera år. EKN finns till för att hjälpa svenska exportföretag, och redan tidigt i bolagsresan fick Exeger rådgivning av EKN. Och nu när Exeger behöver kapital till sin nya stora produktionsanläggning i Stockholm har EKN gått in och garanterat 80 procent av bankens risk genom en grön rörelsekreditgaranti.

– En finansieringslösning som denna från EKN öppnar givet upp större lånemöjligheterna från banker, säger Giovanni Fili.

”Irreversible tech”

Under pandemin har bolaget dessutom vunnit årets uppfinnare – ett pris som delas ut av European Patent Office – samt skalat upp och industrialiserat en ny teknisk plattform för Powerfoyle med 50 procent högre effekt inomhus. Med hjälp av EKN har nu Exeger säkrat finansiering för att inleda bygget av Europas största solcellsfabrik, och nu siktar bolaget framåt.

– Vi kommer att driva en ny standard inom konsumentelektronik. Bluetooth finns numera överallt, och precis så ser vi på resan med Powerfoyle. Det är en teknik som ingen kommer att kunna se sig utan när de väl börjat använda den – det kallar vi för irreversible tech, säger Giovanni Fili.

Läs mer om EKN:s gröna lösningar här

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?