1515
Annons

De främsta matleverantörerna för att handla mat online

Mathandeln på nätet har tagit fart på allvar det senaste året – och mathandeln online väntas öka de kommande åren. Gisela Lindh, framställaren till matkasse.se har sett en stor ökning bland svenskarna när det kommer att handla mat online det senaste året. Vad beror detta på?

Fler och fler upptäcker fördelarna med att handla mat online. Försäljningen ökar för varje år och numera riktar sig matföretagen inte bara till storstäderna, idag levererar de flesta även på mindre orter.

  • Många som handlar matkassar gör det för receptens skull och för att få en varierad kost. Vissa gör det för att minska sitt matsvinn. Andra väljer att handla mat online just för att det är smidigt att få maten hemkörd och för att själv slippa stå i kö i butiken, säger Gisela Lindh, som driver matkassejämförelsesajten matkasse.se.

Lika många anledningar som det finns att folk väljer att handla mat online, lika många leverantörer av matkassar verkar det finnas att välja mellan. Vad skiljer egentligen matkasseföretagen åt? För att skaffa dig en bra översikt över de olika leverantörerna så kan du använda dig av en jämförelsesajt som Matkasse.se – där du enkelt kan jämföra de främsta matleverantörerna.

Handla mat online - en matkasse för alla smaker och plånböcker

Det fina med att handla mat online är just att utbudet är stort och möjligheterna är många. För dig som vill ha snabblagade måltider så finns det speciella matkassar för det – det finns även delvis färdiglagade middagar i kassen. Du hittar en stor variation av olika matkassar från ett stort antal leverantörer att beställa där du kan välja matkassar efter t.ex.; familj-, barn-, vegetariska och ekologiska. Att handla en matkasse kostar vanligen mellan 400–1400 kronor och innehåller ingredienser från 3–5 middagar i veckan. De flesta matkassar är komponerade för fyra personer men det finns också de som är anpassade från en till åtta personer.

Jämför matkasseleverantörer

Linas matkasse är den allra största matkasseleveratören på svenska marknaden. De erbjuder minst sju olika matkassar i olika storlekar och med flera olika inriktningar att välja mellan. Du kan räkna med fräscha och goda råvaror tillsammans med inspirerande recept. Dessutom brukar det för varje säsong vara ett gästspel av olika kända matkreatörer som skapar en spännande matkasse under en kort period.

HelloFresh är en internationell matkasseleverantör som för ett par månader sedan lanserades i Sverige. Därmed har svenskarna nu tillgång till en helt ny och färsk matkasse som erbjuder möjligheten att skräddarsy din veckomeny efter ditt behov. De menar själva att de är världens mest flexibla matkasse.

Mat.se är en komplett livsmedelsaffär på nätet men också en leverantör av matkassar. Mat.se levererar i Stockholm; Göteborg och Malmö med omnejd. I sortimentet finns allt som finns i en vanlig affär och du kan enkelt lägga till önskade produkter i en virtuell varukorg. Du har också möjlighet att handla efter recept och skapa stående inköpslistor.

Matsmart - en butik som siktar in sig på överskottsvaror för att minska matsvinn. De erbjuder tjänliga livsmedel och produkter som av någon anledning inte kan säljas i vanliga livsmedelsbutiker. Det kan vara allt ifrån felmärkt mat, varor som bytt förpackningar till varor som snart når bäst-före-datum. Genom att handla  på matsmart.se gör du något bra för miljön.

Om Matkasse.se

På matkasse.se kan du enkelt sortera efter din kostinriktning och jämföra matkassar från olika leverantörer som du kan beställa hem till dörren.

Presskontakt

G. Lindh
info@matkasse.se

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från SAS InstituteAnnons

S-Bank har Finlands mest nöjda bankkunder: ”Data och nyfikenhet avgörande för alla våra beslut ”

Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank.
Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank.

I över tio år har finländska S-Bank konsekvent och strategiskt arbetat med att samla och dra nytta av sin data. I dag har banken nästan halva Finlands befolkning som kunder – och olika undersökningar visar att man även har landets nöjdaste bankkunder. 

Enligt Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank, är det framför allt förmågan att omvandla det svåra till det enkla som ligger bakom framgången.

Öka produktiviteten och innovationen med hjälp av data – läs mer här. 

S-Bank har fått utmärkelser för ”Finlands nöjdaste bankkunder” av bankjämförelsetjänsten Sortter Oy och ”det mest innovativa företaget i den finländska finanssektorn” från handelshögskolan Hanken.

S-Bank är del av den större kooperativa organisationen, S-Gruppen. Trots att S-bank är en jämförelsevis ung organisation, har banken aktivt arbetat med vad som har varit nyckeln till framgången: data.

Teknikfundamentet skapar möjligheter 

Många företag har ett stort fokus på att bli mer datadrivna. Men innan man på ett effektivt sätt kan börja dra nytta av all data måste de underliggande processerna fungera och samspela väl.

– Processerna för att skapa och ta hand om data behöver vara väl etablerade och dokumenterade. Lagring och strukturering av data behöver vara på plats. Du behöver också säkerställa datakvaliteten. För att kunna göra detta behöver du också ha rätt verktyg för att kunna hantera din data, säger Johanna Makkonen och fortsätter: 

– Vi började med att visualisera vår data i olika rapporter. Under de senaste åren har vår största upptäckt varit att vi inte bara använder den för att analysera historiken och titta bakåt, utan också använder den för att göra förutsägelser om framtiden.

Underlättar beslutsfattande 

Alla fördelar som ett företag har av att använda data fullt ut blir inte alltid synliga för kunderna.

– Primärt använder vi oss av data för att organisationen ska kunna fatta bättre beslut och för att kunna erbjuda våra kunder ännu bättre lösningar och tjänster, säger Johanna Makkonen. 

Enligt Iikka Kuosa som är Senior Vice President of IT and Products vid S-Bank är detta också strategin från den högsta ledningen: 

– För att kunna svara till våra kunders framtida behov använder vi data som underlag för våra strategiska beslut. Vi måste ge våra kunder service och därför måste vi också och hålla koll på vad våra kunder gör för att förstå vad som driver dem, säger han.

Data – en riktig problemlösare

Tidigare avslog S-Bank många låneansökningar. Trots att antalet ansökningar ökade, minskade andelen lån som beviljades.

– När vi tittade på vår data kunde vi se att i takt med att vi fick in allt fler ansökningar tog handläggningen för varje ansökan allt längre tid. De långa handläggningstiderna ledde till att många kunder tog tillbaka sina ansökningar, eftersom de behövde lånet snabbare än vad vi kunde handlägga deras ärenden, säger Johanna Makkonen.

Bankens processutvecklingsteam genomlyste hela låneprocessen. På så sätt kunde S-bank identifiera var i kedjan det gick långsammast och vilka slags ansökningar som var mest tidskrävande. Det gjorde det enklare att fördjupa sig i enskilda detaljer och se till att de fungerar snabbare och effektivare. Samtidigt kunde man använda data för att förutsäga framtida beteenden och hjälpa kunder att fatta bättre och ekonomiskt mer hållbara beslut.

Verktyg och nyfikenhet i samverkan

Två saker förtjänar extra uppmärksamhet här, nämligen verktygen och nyfikenheten. 

– Jag skulle säga att jag nog är ganska nyfiken, men jag är också definitivt realist. För att tillfredsställa nyfikenheten krävs också att man har full kontroll på underliggande tekniska detaljer. Då blir det mycket enklare att vara öppen och titta djupare in i frågan, berättar Johanna Makkonen. 

För att stärka analysen ytterligare samarbetar S-Bank med SAS Institute, som har försett dem med bästa tänkbara plattform för dataanalys. 

– Jag skulle inte påstå att jag blev ”förälskad” i de lösningar vi fick av SAS, men det var inte långt ifrån. Den här resan har bara börjat och jag ser verkligen fram emot vad vi kan skapa tillsammans i framtiden, avslutar Johanna Makkonen.

Förändra hur du fattar beslut – läs mer om hur data kan hjälpa dig här. 

 

Mer från SAS Institute

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SAS Institute och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?