Annons

Är Sverige redo att kliva ombord på framtidståget mot ett innovationsdrivet samhälle 4.0?

Niklas Annetun

Stockholm, 6 december 2019 - Vårt samhälle är på väg in i en ny industriell era med en aldrig tidigare skådad grad av automatisering, kvalitetsutveckling och innovationstakt. Vår tid är nu säger många eftersom de är övertygade om att vi i Sverige bär på en slags självklar inneboende styrka när det gäller innovation. Men det är inte alls säkert att så är fallet. Andra hinner ikapp och rycker dessutom ifrån. Därför måste våra svenska företag framtidssäkras genom att etablera nya strukturer som gynnar en hög innovationstakt och fokuserar på data. 

Begreppet Industri 4.0 - den fjärde industriella revolutionen - myntades av den tyska regeringen för automation, processindustriell IT och teknologier inom tillverkning. Idag används uttrycket för mer än tillverkningsdustrin, till och med i överförd betydelse som en bild för behov av förnyelse.  

AI och IoT har förflyttat automatiseringens gränser långt utanför industrin; inom fintech har rentav teknik och finans smultit samman. Företag inom olika branscher blir teknikbolag och teknikföretag i sin tur blir ledande inom områden som de tidigare skulle betrakat som främmande. 

Inom industrin ökar betydelsen av affärssystemen med digitala lösningar som integreras i produkterna. Industri 4.0 sätter fokus på produktens  livscykel och värdeflöden. Sakernas internet och AI är grundäggande pusselbitar för produktutvecklingen. Redan idag finns det talande exempel på hur den digitala förändringen driver både tillverkning och service.  

Tillverkande företag bygger in mer intelligens i produkterna och säljer information till köparen hur de kan utveckla verksamheten med hjälp av insamlad data. Det ställer krav på ett affärssystem som kan hantera både produktflödet och eftermarknadsflödet, det vill säga att affärssystemet och kunddatabasen är samlade på en och samma plattform. Att våga ta första steget och vara innovativ leder till framgång. Enligt undersökningsföretaget Aberdeen har 78 procent av marknadsledande företag redan ett uppdaterat affärssystem, vilket gör att de kontinuerligt utvecklas.  

Det kan tyckas självklart att Sverige även denna gång ska vara ledande när näringslivet och hela samhället lyfter till 4.0. Vi är vana vid att vara bra på innovation. Men andra ekonomier med Kina och Indien i spetsen springer fortare än vad vi gör. Vi ligger fortfarande i framkant men behöver definitivt ytterligare en skjuts framåt. Är vi eniga om att framgången ligger i innovation måste våra företag ges möjlighet att skapa kulturer som ger utrymme för innovation. Då krävs investeringskraft. I många verksamheter kläms till exempel mellanchefer hårt både ovanifrån av högsta ledningen och underifrån av medarbetarna - hur mycket risk tror vi att de då är benägna att ta? 

Utmaningen för Sverige är att skapa företag som är både innovationsdrivna och kostnadseffektiva samt har ett erbjudande som uppfattas som relevant och attraktivt för kunden. Data som utvinns med digital teknik från medarbetare och kunders agerande måste behandlas som en strategisk tillgång. Processerna i framtidens företag är smidiga, uppbyggda i flexibla enheter och klarar även att fungera i ett större ekosystem.  

Möter våra företag dessa krav kan vi känna oss trygga att vara ombord på framtidståget drivet av innovationskraft mot ett samhälle 4.0 Men det sker inte av sig självt. Innovation är inte en egenskap vi föds med utan en kunskap vi förvärvar i varje teknikskifte. 

Niklas Annetun 
ERP Lead Nordics, Avanade 

 

Kontakta:

Niklas Annetun
ERP Lead Nordics, Avanade 
T: +46 76 133 34 78
E: niklas.annetun@avanade.com

Följande bilagor finns för nedladdning:
Industri 4.0

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?