Annons

SKF emitterar sin första gröna obligation

Göteborg, 8 november 2019: SKF har, som ett av de första industribolagen, gett ut en grön obligation. Obligationen uppgår till 300 miljoner euro och kommer finansiera gröna projekt i enlighet med SKFs nyligen lanserade ramverk för grön finansiering.

SKFs gröna obligation har fått stor uppmärksamhet från investerare och den övertecknades fyra gånger. Intäkterna från obligationen kommer finansiera gröna investeringar som minskar koldioxidutsläpp och påverkan från SKFs egen tillverkning och logistikkedja, såväl som att stödja kunderna att minska deras utsläpp. Detta kommer göras genom kapitalinvesteringar i tillverkning, fabriker och fastigheter samt FoU relaterat till cleantech-industrier.

Niclas Rosenlew, Senior Vice President och CFO, säger: “Vi är mycket nöjda med det stora intresse som investerare från hela Europa har visat för vår gröna obligation. Detta visar på kapitalmarknadens tilltro till SKFs finansiella styrka.”

“Att emittera en grön obligation är ytterligare ett steg i att integrera hållbarhet i vår finansieringsverksamhet. Genom den gröna obligationen diversifierar vi även vår investerarbas genom att nå ut till nya investerare samt ökar transparensen ytterligare gentemot våra intressenter.”

Värdet på den gröna obligationen uppgår till 300 miljoner euro med en löptid på tio år. Likviddagen äger rum den 15 november 2019. Obligationen har en fast ränta med en årlig kupong på 0,875%. Obligationen har inga finansiella kovenanter. Obligationen kommer att vara listad på Luxembourg Stock Exchange (LuxSE) och den kommer även att visas på Luxembourg Green Exchange (LGX).

Läs mer om SKFs ramverk för grön finansiering samt detaljerad information om obligationen och villkor för utfärdandet på https://investors.skf.com/en/green-finance-framework.

Faktaruta: SKFs gröna obligation
Storlek: 300 miljoner euro
Löptid: 10 år
Marginal: MS+80 bps
Avkastning: 0,891%
Kupong: 0,875%
Pris: 99,848%
Listning: Luxembourg Stock Exchange (LuxSE). Den gröna obligationen kommer även att visas på Luxembourg Green Exchange (LGX).

Aktiebolaget SKF
      (publ)

För ytterligare information, kontakta:

PRESS: Theo Kjellberg, Director, Press Relations,
tel: 46 31-337 6576, mobile: 46 725-776576, e-mail: theo.kjellberg@skf.com

INVESTOR RELATIONS: Patrik Stenberg, Head of Investor Relations,
tel: 46 31-337 2104, mobile: 46 705-472104, e-mail: patrik.stenberg@skf.com 

SKF är en av världens ledande leverantörer av rullningslager, tätningar, service och smörj-system. Serviceerbjudandet omfattar tjänster såsom teknisk support, underhållsservice, tillstånds-övervakning, tekniska konsulttjänster och utbildning. SKF är representerat i fler än 130 länder och har återförsäljare på cirka 17 000 platser världen över. Försäljningen 2018 uppgick till SEK 85 713 miljoner kronor och antalet anställda var 44 428. www.skf.com

® SKF är ett registrerat varumärke som ägs av SKF-koncernen.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Pressmeddelande (PDF)

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Ports GroupAnnons

Skydda ditt varumärke online och trygga kundens köpupplevelse

Hans Enström och Simon Ivarsson
Hans Enström och Simon Ivarsson

I takt med att e-handeln växer så ökar antalet bedrägerier. För att ditt företag ska vara framgångsrikt online krävs ett i grunden gediget varumärkesskydd, en trygg köpupplevelse för kunderna och en aktiv bevakning av marknader där ditt varumärke exponeras.

När företaget Compumark 2019 frågade e-handlare om de utsatts för bedrägeri uppgav 85 procent att de hade drabbats av varumärkesintrång. Efter att corona-pandemin slog till har en ökad aktivitet märkts. Företag styr om försäljningen allt mer mot e-handel, samtidigt som kommunikationen kollegor emellan minskar när de jobbar hemifrån. Ett lysande tillfälle för bedragare, som verkar rikta sig allt mer mot externa parter så som kunder och leverantörer istället för internt.

– När handeln i allt större mån har flyttat ut på nätet, där aktörerna är betydligt fler, då blir det mycket enklare att göra intrång, säger Simon Ivarsson, jurist hos Ports Group.

Ports Group är experter på att skapa varumärkesskydd – legalt, digitalt och tekniskt – och är en trygg partner för din verksamhet.

– Det mest basala är att ha ett helhetstänk kring varumärket, se till att ha alla rättigheter som behövs, säger Hans Enström, Senior Client Manager på Ports Group.

Bedragare riktar in sig på den svagaste punkten oavsett om det är varumärke, domännamn, e-post eller webbplats. Så skaffa ett brett skydd.

Minimera risken för intrång

Du vill inte hamna i en situation där bedragare sätter upp e-handel som liknar din, eller skickar ut mejl i ditt namn till kunder och leverantörer.

Det händer även att bedragare registrerar ditt varumärke (eller till namnet något väldigt likt) för att du själv inte har gjort det, som du sedan tvingas köpa tillbaka dyrt.

Men det räcker inte att bara skydda sitt varumärke. En trygg kundupplevelse är a och o för att bibehålla och, rätt agerat, öka förtroendet hos e-handelskunderna.

SSL-certifikat för säker datakryptering, upprätthållande av GDPR, korrekt information gällande avtalsvillkor, produktbeskrivningar och hur processen för köpet går till är helt nödvändiga beståndsdelar för en trygg köpupplevelse.

– Du behöver minimera risken för intrång och du behöver skapa en så säker miljö som möjligt för din kund på din webbplats, säger Hans.

Om e-handelskunden inte känner sig trygg kan den enkelt gå till en annan handel. Du riskerar då att missa en lång affärsrelation, för att du inte har gjort det som krävs.

Bibehåll starkt förtroende

När skydd finns på plats för ditt varumärke och dina kunder så gäller det att förvalta det rätt. Du behöver någon som aktivt håller utkik efter intrång och bedrägerier riktade mot din verksamhet och som bevakar de viktigaste kanalerna där ditt varumärke exponeras såsom sociala medier och digitala marknadsplatser.

De digitala samt tekniska strategerna och juristerna på Ports Group har en bred kompetens på alla de här områdena.

– Det bästa är om vi kopplas in i ett tidigt skede, så att vi kan agera proaktivt. Att städa upp efter att intrånget har skett är betydligt mer kostsamt, avslutar Simon.

EXTERN LÄNK: Läs mer 

Fakta Ports Group

Ports Group har över 25 års erfarenhet av att hjälpa företag till en säker och effektiv varumärkesportfölj. Ports Groups team av jurister, tekniker och digitala strateger erbjuder ditt företag en unik säkerhetslösning för effektiv hantering och heltäckande kontroll av företagets varumärken.

Mer från Ports Group

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ports Group och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?