ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

E-handeln fortfarande i sin linda

I slutet av 90-talet växte e-handel fram med ett löfte om att göra livet så mycket enklare för vanliga människor. E-handeln var och är mycket upplösande för många branscher eftersom den tar bort flera mycket kostsamma led i detaljhandelskedjan, som till exempel kostnader för butikshyror, personalkostnader, lagerhållning med mera. Detta har gjort att e-handelsföretag kunnat pressa priser vilket i sin tur gjort att många traditionella handlare gått i konkurs.

Det finns ingenting som tyder på att e-handeln kommer att avta och det finns få saker som talar för att e-handeln inte kommer att fortsätta att växa och ta för sig i tidigare orörda branscher. Några exempel på detta är att det nu går att konsultera riktiga läkare från riktiga vårdcentraler över internet. Det går också att till överkomliga priser köpa varor från företag över hela världen.

Vad driver e-handeln?

Det som framförallt driver e-handeln är den konsumentnytta som kommer med lägre priser, ökad tillgänglighet på varor och smidiga leveranser. Men e-handeln skulle inte ha kunnat växa fram utan en välfungerande infrastruktur och en avreglerad världsmarknad. Tack vare snabba internetuppkopplingar, elektroniska betallösningar, snabb finansiering genom till exempel SMSlån och lägre eller avskaffade tullar har det blivit möjligt att både öka antalet branscher som omfattas av e-handel samt utbudet inom befintliga branscher inom e-handeln.

Det finns all anledning att tro att denna utveckling kommer att fortsätta men det finns också skäl till viss skepticism.

Hinder för e-handeln

En sak som kan komma att bromsa e-handeln är klimatfrågan. När produkter klassificeras efter klimatpåverkan så kommer frakter, som har negativ miljöpåverkan, att ifrågasättas och detta kommer att driva upp kostnaden för dessa frakter. Om hållbarhetsideologin växer i styrka så kommer säkert en del av efterfrågan på lågprisvaror också att försvinna och ersättas med lokalproducerade eller delade varor. Dessa ideologiska förändringar kan bromsa e-handeln av varor – men inte tjänster -ordentligt

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se