Annons

LeoVegas säljer dotterbolaget Authentic Gaming

LeoVegas har ingått avtal om att sälja dotterbolaget Authentic Gaming till Genting. Försäljningspriset uppgår till 15 miljoner euro på skuldfri basis och innebär en avkastning på över 100 procent under en dryg treårsperiod.

Authentic Gaming har utvecklats till ett lönsamt bolag med en framstående position inom sin nisch på livecasinomarknaden. Genting är en av världens största koncerner med över 50 000 anställda inom landbaserat casino med ett snabbt växande digitalt affärsben. Authentic Gaming är ett av tre innehav som finns i LeoVentures, LeoVegaskoncernens investeringsbolag för nya innovativa verksamheter.

"Nu lägger vi grunden för Authentic Gaming att ta nästa stora steg inom livecasino. Jag är väldigt glad över att Genting, med över 50 års erfarenhet från spel och underhållning, delar vår vision att sammanfläta online med landbaserat casino och väljer att investera i vår produkt och vårt team. Jag vill samtidigt passa på att tacka LeoVegas för ett fantastiskt stöd sedan start och den plattform som LeoVentures skapat för oss att ta oss dit vi är idag”, säger Jonas Delin, VD och grundare Authentic Gaming.

”Vår globala närvaro med landbaserade casinon ger oss en plattform för att växa online i snabb takt. Vår vision är att erbjuda våra kunder en fantastisk spelupplevelse från alla våra casinon i världen, dygnet runt, på samtliga enheter. Med Authentic Gamings avancerade teknik och innovativa produkt är vi övertygade om att vi tillsammans har en bra position att förverkliga den visionen” säger Jeremy Taylor, Managing Director of Genting Online.

"Det är en milstolpe för LeoVegas. Tiden är nu rätt att sälja till industrigiganten Genting, som är en perfekt köpare för att ta Authentic Gaming till nästa nivå. Transaktionen visar på vår innovationskraft inom koncernen och vår förmåga att utveckla och bygga hållbara bolag. Vi skapar härmed aktieägarvärde med över 100% avkastning på vår investering i Authentic Gaming”, säger Gustaf Hagman, Group CEO, LeoVegas Mobile Gaming Group.

OM AUTHENTIC GAMING
Authentic Gaming levererar en innovativ produktportfölj inom livecasinosegmentet, med streaming i realtid från landbaserade casinos. Som kund spelar du online i en riktig casinomiljö. Authentic Gaming är ett fristående bolag inom LeoVegas koncernen och ingår i LeoVentures. Authentic Gaming genererade cirka 1 MEUR i intäkter under det andra kvartalet medan effekten på gruppens EBITDA var neutral. Transaktionen beräknas slutföras under oktober 2019 och den realiserade vinsten från försäljningen kommer att redovisas i rapporten för det fjärde kvartalet.

LEOVENTURES
Inom LeoVentures finns förmågan att driva tillväxt och värdeskapande genom att portföljbolagen får behålla sin entreprenöriella identitet och självständighet samtidigt som bolagen kan accelerera med kapital, kunskap och kraft från hela LeoVegaskoncernen.

Denna information är sådan information som LeoVegas AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014. Informationen lämnades, genom nedanståendes kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 oktober 2019 kl. 08:00 CET.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA:
Philip Doftvik, Director of Investor Relations and Corporate Finance
+46 73 512 07 20, philip.doftvik@leovegasgroup.com

OM LEOVEGAS MOBILE GAMING GROUP
LeoVegas vision och passion är ”King of Casino”. LeoVegas är det ledande GameTechbolaget och ligger i framkant med den senaste teknologin för mobilspel. En stor del av framgången är ett extremt produkt- och teknikfokus samt den effektiva och datadrivna marknadsföringen.
Teknikutveckling sker i Sverige medan den operativa verksamheten är baserad på Malta. LeoVegas erbjuder spel på Casino, Live casino och Sport samt opererar två globala och skalbara varumärken – LeoVegas och Royal Panda samt flertalet, lokala varumärket i Storbritannien. LeoVegas är en global koncern där LeoVegas AB (publ.) är moderbolaget. LeoVegas AB (publ.) bedriver inte någon spelverksamhet utan det operativa arbetet sker i dotterbolagen inom koncernen. Bolagets aktie är listad på Nasdaq Stockholm. Mer om LeoVegas på www.leovegasgroup.com

Följande bilagor finns för nedladdning:
LEOVEGAS SÄLJER DOTTERBOLAGET AUTHENTIC GAMING

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se

Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera