1515

Stark line-up på BioStock Life Science Summit

Under två dagar nästa vecka arrangeras BioStock Life Science Summit på Medicon Village i Lund. Deltar gör representanter för globala läkemedelsbolag, venture capital-aktörer, investmentbanker, fonder och finansieringsexperter samt ett stort antal nordiska bolag inom bioteknik, läkemedelsutveckling, medicinteknik och diagnostik.

Startfältet för BioStock Life Science Summit 23-24 oktober bjuder på intressanta panelsamtal och showcase-presentationer. Bland namnkunniga branschbolag som medverkar märks bl.a. läkemedelsbolagen AstraZeneca,Bayer och Johnson & Johnson, i gott sällskap av tunga aktörer på investerarsidan som HealthCapLundbeckfonden VenturesSwedbank Robur Medica och norska Hadean Ventures, för att nämna ett fåtal.

Finansiering och partnering på agendan

Sedan premiären förra året har ”The Summit” fördubblats i storlek och omfattar nu två heldagar. 

Under onsdagen ligger fokus på finansiering, med cirka 25 börsnoterade och privata tillväxtbolag och startups som ges chansen att presentera sina case inför en publik bestående av inbjudna investerare, fondförvaltare och experter på finansiering av life science-bolag. De senare deltar även i ett antal panelsamtal och delar med sig av sina erfarenheter och insikter kring olika aspekter av att investera inom life science. 

Under torsdagen står affärsutveckling på agendan. Förmiddagen inleds bakom lyckta dörrar med en presentationsrunda där startups och tillväxtbolag som söker partners får presentera sina projekt för representanter för tre av världens största läkemedelsbolag. Därefter följer en öppen session under eftermiddagen dit alla life science-bolag från Medicon Village och i Öresundsregionen bjudits in att närvara. De inbjudna branschjättarna kommer då att presentera sina respektive partnering-program, samt i en paneldiskussion dela med sig av sina tips om vad som krävs för att attrahera Big Pharma.

Torsdagen bjuder även på live-intervjuer med bolag som har konkreta erfarenheter från samarbeten med stora läkemedelsbolag. Dels OnDosis, som sedan 2017 är en del av AstraZenecas BioVentureHub i Göteborg, dels Pilloxa som skrev avtal med Bayer tidigare i år och Algeta, ett norskt cancerbolag som år 2013 köptes upp av den tyska läkemedelsjätten för cirka 19 miljarder SEK. Algeta-affären blev för övrigt en succé för Venture Capital-fonden och storägaren HealthCap, också en av paneldeltagarna under BioStock Life Science Summits inledande dag.

BioStocks vd Jonas Söderström kommenterar:

– Årets teman sätter fokus på två saker som de flesta bolagen i life science-sektorn har gemensamt: dels den ständiga utmaningen att säkra finansiering och dels behovet av att hitta en stark samarbetspartner för att ta bolagens produkter till marknad. Vi ser The Summit som en viktig kugge i BioStocks arbete för att tillgodose och hjälpa bolagen i sektorn med dessa behov.

BioStock Life Science Summit 2019 arrangeras 23-24 oktober på Medicon Village i Lund. Anmälan till dag 1 görs via https://summit.biostock.se

Anmälan till den publika delen av dag 2 görs via https://summit.biostock.se/day2

 

För mer information kontakta

Jonas Söderström, vd
red@biostock.se
+46 706 52 42 72

BioStock AB
Medicon Village
Scheeletorget 1
223 63 Lund
biostock.se




 

Följande bilagor finns för nedladdning:
Program BioStock Life Science Summit 2019

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från EKNAnnons

Så har EKN hjälpt svenska Exeger att växa

Exegers solcell Powerfoyle.
Exegers solcell Powerfoyle.

Exeger är ett svenskt bolag med en prisbelönt världsledande solcellsteknik som konverterar all ljusenergi till elektrisk energi – både inomhus och utomhus. Solcellen som kallas Powerfoyle kan se ut som läder, textil eller varför inte borstat stål. För att kunna växa har bolaget tagit hjälp av EKN – bland annat genom en Grön rörelsekreditgaranti.

Läs mer om EKN:s gröna lösningar här

När man säger solceller tänker de flesta nog på stora solkraftsparker eller 100 kvadratmeter på ett villatak. Men Exegers solcell Powerfoyle är något helt annat, framtagen för att på några kvadratcentimeter ladda våra vardagsprylar – oavsett var man befinner sig.

– Vår solcell är unik för att den kan finnas i produkter vi människor bryr oss om och behöver i vardagen. Det är görbart tack vare Powerfoyles olika designmöjligheter, och för att den laddar oavsett ljuskälla. Du har hela tiden tillgång till en grön energi genom ljuset runtomkring, både inomhus och utomhus, förklarar Exegers vd Giovanni Fili.

Giovanni Fili är vd för Exeger.
Giovanni Fili är vd för Exeger.

Att Powerfoyle går att böja och framställa i olika designvarianter gör att den kan integreras i praktiskt taget alla konsumentprodukter som behöver elektricitet. Och det är också precis så Exegers försäljning går till – genom samarbeten. Under 2021 har företaget gjort sina första fyra produktlanseringar tillsammans med framgångsrika företag inom olika områden. Dels världens första självladdande cykelhjälm, dels världens första självladdande hörlur. Hörlurar som ger ett obegränsat och miljövänligt användande.

EKN tar 80 procent av bankens risk

Exeger har samarbetat med statliga EKN i flera år. EKN finns till för att hjälpa svenska exportföretag, och redan tidigt i bolagsresan fick Exeger rådgivning av EKN. Och nu när Exeger behöver kapital till sin nya stora produktionsanläggning i Stockholm har EKN gått in och garanterat 80 procent av bankens risk genom en grön rörelsekreditgaranti.

– En finansieringslösning som denna från EKN öppnar givet upp större lånemöjligheterna från banker, säger Giovanni Fili.

”Irreversible tech”

Under pandemin har bolaget dessutom vunnit årets uppfinnare – ett pris som delas ut av European Patent Office – samt skalat upp och industrialiserat en ny teknisk plattform för Powerfoyle med 50 procent högre effekt inomhus. Med hjälp av EKN har nu Exeger säkrat finansiering för att inleda bygget av Europas största solcellsfabrik, och nu siktar bolaget framåt.

– Vi kommer att driva en ny standard inom konsumentelektronik. Bluetooth finns numera överallt, och precis så ser vi på resan med Powerfoyle. Det är en teknik som ingen kommer att kunna se sig utan när de väl börjat använda den – det kallar vi för irreversible tech, säger Giovanni Fili.

Läs mer om EKN:s gröna lösningar här

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?