1515

Eltel tecknar tvåårigt ramavtal i Finland värt 13 miljoner euro inom affärsområdet Power

Eltels Power-verksamhet i Finland har tecknat ett tvåårigt ramavtal med Elenia, ett ledande finskt elbolag. Avtalet täcker fyra nya nätverksområden och är värt cirka 13 miljoner euro.

Avtalet inkluderar design-, bygg-, underhåll- och reparationstjänster för distributionsnät i Nokia, Orivesi, Laukas och Jyväskylä. Nätverksområdena kompletterar Eltels befintliga portfölj för Elenia och fördubblar det totala antalet nätverksområden till åtta av totalt 20.

Det tvååriga avtalet gäller från den 1 februari 2020 och innehåller en option på ytterligare två år.

För mer information:
Juha Luusua, Managing Director, Country Unit Finland
Tel: +358 40 311 3005, juha.luusua@eltelnetworks.com

Elin Otter, Director, Communications & Investor Relations
Tel: +46 72 595 4692, elin.otter@eltelnetworks.se

Om Eltel 
Eltel är en ledande nordeuropeisk leverantör av tekniska tjänster för kritiska infrastrukturnätverk – Infranets – inom segmenten Power, Communication och Other, med verksamhet i Norden, Polen och Tyskland. Eltel erbjuder ett brett och integrerat tjänsteutbud som spänner från underhåll och uppgraderingstjänster till projektleveranser. Eltel har en diversifierad kontraktsportfölj och en växande kundbas av stora nätägare. Under 2018 hade Eltel en omsättning på 1,2 miljarder euro. Antalet anställda uppgår för närvarande till cirka 7 100. Sedan 2015 är Eltel AB noterat på Nasdaq Stockholm. 

Följande bilagor finns för nedladdning:
Eltel tecknar tvåårigt ramavtal i Finland värt 13 miljoner euro inom affärsområdet Power

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från AteaAnnons

Så underlättar molntjänster i kriser

Urban Järved, Concept Manager för Cloud på Atea och Stefan Fasth, innovationschef.
Urban Järved, Concept Manager för Cloud på Atea och Stefan Fasth, innovationschef.

Även om många företag lyckades skapa en fungerande arbetssituation under coronakrisen med digitaliseringen som verktyg är det för tidigt att luta sig tillbaka. Det menar Atea som uppmuntrar till reflektion och förberedelser inför nästa utmaning.

Företag som hade en modern IT-miljö på plats, innan pandemin slog till, lyckades anpassa verksamheten efter de nya utmaningarna och landa i en ”normal” arbetssituation snabbare än företag som stod utan. Det konstaterar Stefan Fasth, innovationschef på Atea.

– Dessa företag hade licenser där verktyg för att arbeta på distans ingick och fanns i molnet. Funktionerna kunde aktiveras genom ett knapptryck. Det handlar om en milsvid skillnad i startsträcka gentemot företag som satt med eget datacenter i källaren, säger han.

Inte läge att slappna av

För en företagsledare kan det vara lockande att slappna av nu när organisationen till synes tagit sig igenom den värsta delen av krisen. Men det kan finnas risker med detta, menar Urban Järved, Concept Manager för Cloud på Atea.

– Vi har inte identifierat alla konsekvenser av pandemin ännu. Dessutom vet vi inte vad nästa kris blir och vad vi kommer att ställas inför då. Här gäller det att försöka spana in i spåkulan, vara lyhörd inför vilka behov som finns inom verksamheten och ta dessa på allvar, säger han.

Även om framtiden är oviss kan Ateas experter identifiera vissa trender. Distansarbete kommer sannolikt fortsätta vara centralt, där molntjänster är en stor möjliggörare, men arbetssätten förädlas.

– Hittills har många tagit analoga arbetssätt in i den digitala kontexten. En av de starkare trenderna i höst tror jag blir att vi istället tar tillvara på de digitala verktygens möjligheter, som nya sätt att samskapa eller automatisera, säger Stefan Fasth.

Kroka arm med experter

För att vara förberedd och maximera effekterna av IT-miljön i molnet kan det vara en god idé att kroka arm med en partner som sitter på den tekniska expertisen och kan agera rådgivare, menar Stefan Fasth och Urban Järved. 

– Vi kan filtrera flodvågen av information och innovation. Genom lång erfarenhet och feedback från verkligheten vet vi vad som fungerar för olika typer av organisationer, säger Stefan Fasth.

Om Atea:

Atea är den ledande leverantören av IT-infrastruktur i Norden och Baltikum, och drivande inom informationsteknologi på den svenska marknaden. 

Läs mer om Atea här.

Mer från Atea

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Atea och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?