1515

Resurs nordiska konsumentundersökning: Konsumenter blir mer nöjda med sitt köp i butik jämfört med köp via e-handel

Resurs nordiska konsumentundersökning kring vad som skapar lojala kunder visar att ett generöst sortiment inte alltid är en framgångsrik strategi, framför allt inte för e-handlare. Undersökningen visar att konsumenter generellt sett blir mer nöjda med sitt köp i fysisk butik jämfört med köp via e-handel. Detta är en av flera insikter som presenteras i Resurs Retail Report: Strategier för en lojalitetskapande kundresa, som släpps senare i år.

Särskilt i digitala kanaler kan det vara lockande att erbjuda ett brett sortiment och olika möjligheter att filtrera och selektera produkter. Men många alternativ kan göra kunden mindre köpbenägen och även mindre lojal. Tidigare studier visar på det fenomenet och som e-handlare ser man konsekvenserna i form av avbrutna köp och övergivna varukorgar. Resurs undersökning visar en annan konsekvens av samma fenomen.

-  Vår undersökning visar att konsumenter på den nordiska marknaden generellt sett blir mer nöjda med sitt köp i fysik butik jämfört med köp via e-handel. Detta trots att man hos en e-handlare oftast haft både mer att välja på och mer produktinformation. För mycket information och för många valmöjligheter skapar helt enkelt osäkerhet. Vi såg också att bara drygt 1 av 4 konsumenter upplever sig få bra vägledning i digitala kanaler, att jämföra med mer än hälften i fysiska kanaler. Det visar att e-handlare med fördel kan erbjuda sina kunder både rådgivning och vägledning, säger Anette Konar Riple, CMO, Resurs Bank.

För att ge handlare mer inblick kring detta tema presenterar Resurs en artikel på Resurs Insights där läsaren bland annat kan ta del av tips för ökad kundnöjdhet:

  •  Rensa bort artiklar. Om en produkt inte har något unikt, fråga dig om den verkligen behöver exponeras.
  •  Kategorisera på kundbehov snarare än produktegenskaper så exponeras kunden för att mer relevant erbjudande.
  •  Våga ge tydligare och mer personliga rekommendationer. Man kan låta säljare synas och tipsa om produkter även i digitala kanaler.
  •  Försök bekräfta kundens val av vara, även vid köp via e-handel.

Resurs har lång erfarenhet av att hjälpa handlare att uppnå högre snittköp och lojalitetsskapande försäljning genom innovativa lösningar som förenklar köpprocesserna. En av Resurs styrkor är att vara en strategisk samarbetspartner i den omställning många handlare idag genomgår för att anpassa sin affär till  en ny omni-verklighet där kunderna rör sig mellan fysiska butiker och e-handel. För att fortsatt erbjuda rätt lösningar till sina retailpartners vill Resurs få djupare inblick i vad som i dag driver kundlojalitet.

- Vi är nyfikna på aktuella trender och vill bidra till handelns utveckling i takt med att konsumtionsmönster förändras. Vi ser därför fram emot att dela med oss av intressanta insikter i Resurs Retail Report: Strategier för en lojalitetskapande kundresa, som släpps senare i år. Vi tror att detta kommer bidra till intressanta diskussioner kring vad man som handlare bör fundera på kring sin strategi för att få återkommande kunder, säger Anette Konar Riple.



Mer information:

Anette Konar Riple, CMO, Resurs Bank, anette.konarriple@resurs.se, +46 707 126 351
Anna Nauclèr, CCO, Resurs Bank, anna.naucler@resurs.se +46 709737255

Ta del av kommande nyheter från Resurs Insights – anmäl dig till våra utskick här

Fakta om Resurs nordiska konsumentundersökning:
Resurs undersökning är genomförd i samarbete med Kantar Sifo och bygger på 4 410 intervjuer genomförda i Norge, Danmark, Sverige och Finland. Analysen har resulterat i insikter om vad som driver lojalitet i branscher som till exempel hemelektronik, kläder/skor och byggvaror/trädgård. Detta är några av de branscher där Resurs redan idag har lång erfarenhet och nu vill få ännu djupare förståelse för vad som driver kundlojalitet.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Resurs Bank 190926

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från OffertwayAnnons

Unga företagare ställer höga krav på snabbhet och tillgänglighet

Rekordmånga unga lockas att starta eget.

De tillhör en digital generation som förväntar sig fler servicetjänster och snabb service dygnet runt.

Det gör att behovet av att kunna jämföra olika produkter och tjänster ökar, bland annat på företagsabonnemang för mobil, bredband och växel.   

Läs mer om vägen till rätt avtal 

Svenskarna startar företag som aldrig förr. Under 2020 grundades 73 500 nya företag vilket är en ökning med hela 14 procent på bara ett år. Det visar statistik från Bolagsverket. 

Många av dem som lockas att driva eget är unga. Enligt en Sifo-undersökning drömmer 51 procent av svenskarna i åldersspannet 18–29 år om att bli egen företagare. Det kan jämföras med 32 procent bland svenskarna som helhet. 

I samband med att företagandet både ökar och föryngras, förändras även det digitala beteendet.  

– Den yngre generationen är uppvuxen med digitaliseringen och har därför andra krav. De förväntar sig snabb service och tillgänglighet 24–7. Annars tröttnar de snabbt. Besluten ska också fattas snabbt, samtidigt som kravet på ”rätt val” är viktigt, säger Mathias Winberg, grundare av Offertway, en ny, oberoende digital tjänst som gör det lättare för företag att jämföra priser och villkor på offerter för kommunikationstjänster. 

Marknaden förändras 

Mathias Winberg startade företaget tillsammans med Jonas Lundqvist eftersom de såg att det fanns en lucka på marknaden. Det saknades en tjänst som hjälper företagare att välja rätt abonnemang för bland annat mobil, bredband och internettjänster

– Det har länge varit enkelt att göra jämföra bland annat elavtal och försäkringar. Men att jämföra kommunikationstjänster för företag har inte varit lika enkelt, säger Jonas Lundqvist. 

De två grundarna har jobbat tillsammans i branschen i nio år och sett hur marknaden förändrats under den tiden. Tekniken har utvecklats och priserna har sjunkit. 

– Det gör att olika leverantörers erbjudanden numera skiljer sig åt betydligt mer än tidigare, vilket skapar en öppning för att förhandla pris och villkor. Men bara för den som tar sig tiden att jämföra och som är duktig på att förhandla, säger Jonas Lundqvist.  

Spara upp till 40 procent 

Med Offertways tjänst är det däremot enkelt att jämföra och du behöver inte heller vara en vass förhandlare. Du fyller bara i ett formulär och svarar på några frågor om verksamhetens abonnemangsbehov. Det tar cirka en och en halv minut och är dessutom kostnadsfritt. 

– Sedan matchar vi ihop din förfrågan med upp till fyra utvalda återförsäljare som skickar varsin skräddarsydd offert. Därefter bestämmer du själv hur och om du vill gå vidare, säger Mathias Winberg. 

Genom att använda jämförelsetjänsten kan företaget spara upp till 40 procent jämfört med befintliga kostnader för kommunikationstjänster. 

– Det spar också mycket tid jämfört med om de gör förarbetet själva. De har även möjlighet att påverka innehållet i abonnemanget. Det finns med andra ord mycket att vinna. 

Läs mer om vägen till rätt avtal 

 

Mer från Offertway

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Offertway och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?