1515

Elons nya koncept ökar försäljningen

För några månader sedan påbörjade Elon sin största butiksomvandling någonsin. De nya butikerna ska ge kunderna inspiration för det smarta hemmet och ordentlig vägledning i elektronikdjungeln. Konceptet har nu lanserats i tre butiker runt om i landet och en i Norge och resultatet är tydligt. Butikerna har ökat omsättningen med i genomsnitt 30 procent.

”Även om vi känt oss trygga i att den här omvandlingen av butikerna varit rätt väg att gå, är de första initiala siffrorna från de omgjorda butikerna ett kvitto på att vi verkligen hittat rätt,” säger Kent Eriksson VD/butiksägare Luleå och Gällivare, som är butiksägare på en av butikerna som nu infört det nya konceptet. ”Vi verkar i en hårt konkurrensutsatt bransch, där 30 procent i omsättningsökning gör stor skillnad.”

Största förändringen någonsin

Butiksomvandlingarna är en del av en större omvandling av varumärke och identitet som Elon just nu genomför. Sammantaget är det den största omvandlingen i företagets historia. I den processen har butikerna en viktig roll i och med att ett nytt butikskoncept har rullats ut som sätter fokus på kundernas behov och rätt rådgivning snarare än produktbeskrivningar.

”Hemelektronikbutiker har historiskt ofta sett ut som produktlager, men med vårt nya koncept har vi lagt fokus på inspiration och personligt bemötande, där rådgivning snarare än produkter står i centrum,” säger Stefan Lebrot, VD på Elon Group. ”Och när vi nu tittar på siffrorna är det tydligt att vi fått ett gensvar som vi nästan bara vågat drömma om.”

”Elons styrka har alltid varit att kombinera den stora kedjans skalbarhet med den lokala entreprenörens drivkraft och lokalkännedom,” säger Tom Stenlund, VD Elon Arninge. Med det nya butikskonceptet kan vi genomföra de förändringar som många kunder önskat lokalt, samtidigt som vi drar nytta av fördelarna med att vara en del av en expansiv kedja som ligger i framkant i alla kanaler.”

Genomtänkt design

Det nya butikskonceptet innebär att kunder möts av en välkomnande hemtrevlig känsla med nordiska materialval och ljussättning. Butikerna fylls av en ny visuell identitet som knyter an till nordiskt modernt och stilrent, samtidigt som butikerna har en funktionell, lättnavigerad och flexibel utformning. Stort fokus läggs på att presentera produkterna i dess rätta miljö, oavsett om det är vardagsrum, badrum eller tvättstuga.

Allt kopplas till el

Butiksomvandlingen innebär också att Elon breddar sortimentet till att numera inkludera allt i hemmet som är kopplat till el. Det innebär att kunderna erbjuds noggrant utvalda produkter och tjänster i varje kategori, samtidigt som butik och webb fungerar tätare integrerat där kunder kan beställa kompletterande produkter online. Alla nya butiker får också ett antal tydliga stödfunktioner, som kunder kan känna igen oavsett butik, däribland:

  • Pick-up, möjligheten att enkelt hämta upp beställda varor
  • E-shop, displayer som länkar den fysiska och digitala handelsplatsen
  • Personlig service, en utformning av butiksingångarna som bjuder in kunden till samtal
  • Återvinning, gör det möjligt att återvinna både produkter och emballage

Succéstart

Det nya butikskonceptet rullas nu ut efterhand och förväntas vara slutfört i alla 300 butiker år 2022. Den fantastiska starten gör att många butiksägare nu står på kö för att få göra om sina butiker.

”Det har spridits snabbt inom kedjan hur mycket möjligheter det nya butikskonceptet innebär för kunder och butiksägare,” säger Stefan Lebrot VD på Elon. ”Därför kommer vi lägga fortsatt kraft på att se till att så många som möjligt får ta del av detta så snart som möjligt.”

För mer information kontakta:

Kent Eriksson
VD butiksägare Luleå och Gällivare
kent.eriksson@elon.se
070-5546454


Stefan Lebrot
VD Elon Group
Direct: +46 (0) 10-220 41 46
SMS: +46 (0) 76 76 263 29
stefan.lebrot@elongroup.se



Camilla Waldmark
Kommunikationsansvarig Elon Group
070-570 11 94
camilla.waldmark@elongroup.se


Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från PayerAnnons

Returpack väljer Payer för en ny digital utbetalningslösning för pantpengar

Returpack har valt betalningsbolaget Payers plattform för att ta in pantsystemet i en ny och digital era. 

Den nya digitala utbetalningslösningen börjar nu rullas ut på Returpacks egna storpantarautomater, Pantamera Express, i hela landet.

Sedan 1980-talet har svenskarna vallfärdat till landets pantmaskiner för att lämna in sina burkar och flaskor. Returpack är företaget som införde pantsystemet och bolaget hanterar nu över 2 miljarder burkar och flaskor varje år.

Returpack valde 2019 Payer som partner att digitalisera pantsystemets utbetalningslösning av pantpengar och bolaget har nu utvecklat den tekniska plattformen som gör det möjligt att starta tester och utrullning över hela landet.

Utbetalning till bankkontot

88% av alla flaskor och burkar som säljs i Sverige i dag pantas och materialåtervinns genom Returpacks pantsystem.

Returpack jobbar med att ständigt utveckla systemet för att förenkla och öka tillgängligheten för pantaren. Att kunna betala ut pant på fler sätt än via det traditionella pantkvittot är ett av förnyelseområdena. Den digitala överföringen direkt till det egna bankkontot ger en smidig lösning och följer digitaliseringsutvecklingen i samhället. 

Returpack har implementerat denna lösning i de egenägda storpantarautomaterna,  Pantamera Express. Ett test ihop med dagligvaruhandeln planeras och därefter tas beslut om vidare implementeringar.

– Pantamera Express-automaterna är en viktig del i vårt utvecklingsarbete kring framtidens pantsystem. Här har vi haft möjlighet att testa en ny digitaliserad utbetalningslösning i stor skala och kan nu erbjuda en säker, enkel och smidig tjänst för överföring av pantpengar direkt in på bankkontot, säger Carita Classon, produktchef på Returpack/Pantamera.

Internet-of-things – kommunikation mellan pantmaskin och mobilapp

Payer valdes för att utveckla motorn, en digital betalningslösning direkt till konsumentens bankkonto. Lösningen fungerar i en kombination mellan pantmaskinen, molnet och en mobilapp. Den nya Pantamera-appen är tillgänglig för både iOS och Android. Redan efter två månader har appen laddats ned 20 000 gånger.

Innan appen kan användas första gången kopplas bankkontot genom Mobilt Bank-ID av användaren. Det är en process som tar mindre än 1 minut att genomföra. Efter att pantaren hällt i sina burkar och PET-flaskor i Pantamera Express, skannar pantaren en QR-kod med mobilappen för att slutföra transaktionen.

I den första fasen av utrullningen ingick Returpacks 57 egenägda storpantarautomater, Pantamera Express. Dessa står utplacerade på större återvinningscentraler över hela landet. Under 2020 pantades 90 miljoner förpackningar via Pantamera Express.

Under pilotfasen har över 25% av användarna valt den digitala lösningen. Det är något som Returpack tror kommer öka snabbt ju fler svenskar som känner till appen. Den digitala lösningen är ett komplement till papperskvittot som kommer finnas kvar.

– Payer har varit mycket lyhörda för våra önskemål och vi har hela tiden känt oss trygga med att dom levererat en stabil och säker lösning för vårt digitala genombrott, säger Henric Oscarsson, Utvecklingsansvarig på Returpack/Pantamera.

– Vi på Payer är otroligt stolta över att vi fick förtroendet att utveckla nästa generations utbetalningslösning i det svenska pantsystemet. Ett system som alla svenskar har en relation till och bidrar till. Förutom att det är smidigt för konsumenten att få pengarna direkt på kontot, när man pantar, säger Peder Berge, vd och grundare av Payer.

Klicka här för att läsa mer om samarbetet mellan Returpack och Payer 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?