1515
Annons

Sportreseföretaget gick från 26 till 54 Mkr med hjälp av SEO

Örnsköldsviksbolaget GO Sport Travel har under 18 års tid paketerat resor till fotbollsmatcher, formel 1-lopp och NHL-hockey och numer även musikresor som GO Music Travel. I dag är nästan hälften av kunderna återkommande, medan resten kommer från sökmotoroptimering.

Per Gavelius VD GO Sport Travel

När Per Gavelius sjösatte sitt nya bolag GOsporttravel.com för första gången kunde han knappast ha valt en sämre tidpunkt. 10 september 2001 gick sajten live, och dagen efter förändrades världen för alltid i och med 9/11-attentatet i New York. Flygförbud och rädsla var ett faktum.

– Att sälja hockey-resor till NHL var inte det enklaste under den här perioden, minns Per. Det fanns två alternativ: lägga ner eller försöka köra ändå. Han valde att fortsätta genom att bredda verksamheten till fotboll och formel 1, och efter ett par år var USA-hockey på tapeten igen. Dessa tre produkter har varit grundbenen för GO Sport Travel ända sedan dess, och i dag är fotbollsresor överlägset störst.

– De flesta avtalen sluter vi direkt med klubbarna, där vi då agerar som officiell återförsäljare. Det är relativt unika avtal, med ett ytterst fåtal återförsäljare globalt och vi har några av världens största avtal i vår portfölj. Därtill har vi precis sjösatt ett avtal med FC Barcelona i Spanska La Liga, vilket ger oss ytterligare verktyg för att tillmötesgå våra kunders behov.

Paketresor tryggt för kunden

Den som någon gång har försökt på egen hand, vet att det är en konst att sy ihop paket med flyg, hotell och evenemangsbiljetter till en grupp resenärer. Ett paket genom GO Sport Travel är i regel mer prisvärt än att försöka paketera själv, då man som resenär undviker missöden med långa transporter som är svåra att överskåda när man söker hotell och flyg själv. Den sportintresserade kan känna sig helt trygg i att det är officiella evenemangsbiljetter GO Sport Travel levererar och att köpet av en paketresa omfattas av svensk lagstiftning. Detta innebär att man är mer skyddad som konsument.

-Vi har många återkommande kunder, och jag tror framförallt att de uppskattar smidigheten och tryggheten i att boka med oss.

Per Gavelius uppskattar att fördelningen är ungefär 50/50 mellan återkommande kunder som besöker sajten för att planera inför nästa resa, och trafik som leds in genom AdWords och sökmotoroptimering.

– Vi satte upp vårt första AdWords-konto kring 2006-2007 och drev det själva. Vi såg att det fanns en enorm potential, men vi hade ingen tydlig SEO-tanke egentligen.

Kring 2012 kom Per i kontakt med sökmotorexperten Magnus Bråth, som precis hade återvänt till sin gamla hemstad Örnsköldsvik för att starta upp Brath AB. Ett samarbete inleddes.

– Jag var skeptisk i början, minns Per. Men redan efter ett halvår kunde vi konstatera att utfallet var betydligt bättre än vi hade trott. På vissa sökord låg vi på sida sex på Google, och plötsligt kunde vi följa hur vi snabbt klättrade uppåt på listan.

Hårt SEO-arbete lönar sig

Per sticker inte under stol med att det blev mycket extrajobb när Brath kom in i bilden. Med undersidor för samtliga ligaklubbar och resepaket blev det väldigt många texter att producera.

– Vi fick en grundkurs i hur våra texter ska byggas upp och hur långa de ska vara. Alla på kontoret hjälps idag åt med att producera text – ju snabbare vi fyller en ny sida med innehåll, desto bättre. Brath är samtidigt väldigt proaktiva och vill hänga med i vad som händer. Allt som har med AdWords att göra sköter de åt oss. De kan få betydligt fler klick för mindre pengar än vad vi skulle kunna åstadkomma själva.

Att GO Sport Travel fick en välbehövd skjuts av att jobba mer aktivt och strukturerat med SEO och SEM är Per Gavelius övertygad om. Från en omsättning på drygt 26 miljoner 2012 landade man 2018 på 54 miljoner.

– Förklaringen är dels att vi har fått in fler större avtal och har byggt upp en stark kundbas. Dels har vi Brath som sätter en turboeffekt på allting, så att vi ständigt får ett inflöde av nya kunder till sajten. Jag kan varmt rekommendera deras tjänster, avslutar Per Gavelius

Kontakta per.gavelius@gosporttravel.com eller magnus@brath.se för mer information.

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Knowit avyttrar minoritetsinnehav i Stacc AS

Styrelsen för Knowit AB har beslutat att avyttra koncernens innehav i det norska fintechföretaget Stacc AS. Försäljningen sker till en värdering om 73 MNOK för Knowits ägarandel. Affären beräknas slutföras under andra kvartalet 2022.

Knowit har funnits med i ägarbilden av Stack sedan förvärvet av en norsk bolagsgrupp 2010, där Stacc var ett dotterbolag som utvecklade en bankprodukt för kunder i finanssektorn. Sedan dess har verksamheten utvecklats och är idag ett fristående bolag med närmare 150 anställda. Stacc erbjuder produkter som kan levereras som fristående moduler eller som nyckelfärdiga helhetslösningar för olika fintech-kunder. Knowit avyttrar dagens minoritetsandel till bolagets huvudägare.

”Stacc har idag en solid plattform och goda förutsättningar för en fortsatt tillväxtresa. Samtidigt finns ett behov av ytterligare investeringar för att realisera den potential som finns i bolaget, något som just nu inte ligger i linje med Knowits strategi. Att realisera kapital för att istället göra ytterligare investeringar i vår kärnverksamhet är en bättre prioritering for oss”, säger Marie Björklund, CFO på Knowit.

Ytterligare exempel på plattformar och produkter som utvecklats och erbjuds från olika delar av Knowit inkluderar bland annat:

  • Dploy - en användarvänlig plattform för att automatisera behandlingen av låneansökningar.
  • Zizr - en lösning som kombinerar avancerad teknologi och artificiell intelligens för att ge kunder en relaistisk klädstorlek vid onlineköp.
  • BlueGo - ett applikationsramverk och mjukvara för Bluetooth,  som har all den funktionalitet som krävs i Bluetooth-system.
  • SignPort by Knowit - en komplett tjänst för digitala underskrifter.

”Att tillvarata den drivkraft och kunskap som finns i Knowits organisation är en viktig del av vår kultur. Det finns flera exempel på när denna innovationskraft mynnat ut i olika produktlösningar som idag utgör viktiga komplement till övriga tjänster och erbjudanden inom Knowit, både som värdeskapare i våra kundrelationer och som bidrag till en innovativ miljö för våra medarbetare”, avslutar Per Wallentin.

För mer information, kontakta gärna:

Christina Johansson, Head of Communications, 070-542 17 34, christina.johansson@knowit.se

Marie Björklund, CFO, 070-144 98 02, marie.bjorklund@knowit.se

Annika Billberg, Investor Relations, 070-267 97 91, annika.billberg@knowit.se

Följande bilagor finns för nedladdning:
PM Stacc_220525_SE

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?