Nytt grepp om hållbarhetsfrågan hos Ramboll

Ramboll ser över sitt hållbarhetsarbete och stärker ledningen med två nya personer. En ny funktion med Louise König och Anna Essehag i ledningen för hållbarhetsarbetet ska förstärka och bidra till att Ramboll ytterligare växlar upp.

Anna Essehag och Louise Knig Ramboll

-    Hållbarhet har alltid varit viktigt för oss och genomsyrar allt vi gör. Vi grundades av två idealister som ville använda sin kunskap till att vara med och bygga upp ett hållbart samhälle efter andra världskriget. Det är nyttigt att se över, ifrågasätta och vrida på frågan och att få in nya tankesätt. På så sätt kan vi bli ännu mer hållbara, både i våra affärer och i vårt agerande och skapa samhällsnytta med våra kunder och medarbetare, säger Niklas Sörensen, vd för Ramboll i Sverige, om de nya tillsättningarna.

Louise König är en välkänd hållbarhetsprofil i Sverige med 20 års erfarenhet inom hållbar affärsutveckling och kommunikation, på bland annat Coop, KF och IKEA. Hon utsågs till Sveriges bästa hållbarhetschef 2018 och har bland annat bidragit till att Coop blev Sveriges hållbaraste varumärke enligt Sustainable Brand Index. På Ramboll kommer hennes fokus att vara affärsutveckling, omvärldsperspektivet och den långsiktiga agendan. 

-    Jag har länge varit intresserad av samhällsbyggarbranschen och Ramboll är ett företag med bra värderingar och fantastiska kompetenser. Vi ska skapa en plattform för att ta oss an de globala utmaningarna och ambitionen är att hitta synergier i de befintliga affärerna och att skapa nya affärer för att hjälpa våra kunder att lösa de stora samhällsutmaningarna, säger Louise König, Manager Sustainability Business Development på Ramboll.

Louise börjar på Ramboll den 9 september och kommer att jobba i nära samarbete med Anna Essehag som blir Manager Sustainability Transformation på Ramboll den 1 oktober. 

Anna Essehag har arbetat på Ramboll i två år som managementkonsult med fokus på hållbarhet. Hon har bland annat hjälpt kunder i arbetet med Agenda 2030. Anna har sedan tidigare erfarenhet från näringslivet, EU och FN. I den nya rollen kommer Annas fokus vara att skapa nya nätverk och arbetsprocesser inom Ramboll för att mobilisera kraften och kunskapen så att den kommer till nytta i samhället. 

-    Vi har många idéer som vi ser fram emot att förverkliga, konkreta åtgärder för att driva långsiktig förändring. Det är många som arbetar med hållbarhet på Ramboll och nu samlar vi oss på ett tydligare sätt. Oavsett om vi agerar internt eller externt gör vi det med kunderna i åtanke, och viktigast av allt – invånarna, de som ska dra nytta av det vi gör, säger Anna Essehag. 

Tillsammans kommer Anna och Louise att leda arbetet med övriga kompetenser inom Ramboll för att bli en ännu tydligare samhällsbyggare som designar framtidens städer och samhällen.
 

Presskontakt: Boel Bengtsson, PR-ansvarig

+46 76 125 72 87, boel.bengtsson@ramboll.se

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?