1515

Bostadspriserna fortsatte uppåt under augusti

Både bostadsrätts- och villapriserna i riket ökade med +1% i augusti. Prisförändringen på årsbasis för bostadsrätter är +3% och för villor +2%. Detta enligt de senaste mätningarna från Svensk Mäklarstatistik.

Bostadsrätter 

-        I samtliga redovisade områden nedan ökade priserna på bostadsrätter senaste månaden, i Centrala Stockholm och Göteborg med +2% och i övriga områden +1%. Årstakten varierade från oförändrade priser till +3%, undantaget Malmöområdet där man fortsatt ligger högst med +7-8%, säger Per-Arne Sandegren, analyschef på Svensk Mäklarstatistik.

Villor 

-        Villapriserna i storstadsområdena var oförändrade under augusti medan de i riket ökade med +1%. Det innebär att övriga riket stod för ökningen. Årstakten i Stor-Stockholm och Stor-Göteborg ligger kvar på +1% medan Stor-Malmös årstakt är +4%, säger Per-Arne Sandegren.

Marknaden 

-        Under augusti i år såldes rekordmånga bostäder jämfört med samma månad tidigare år. 14.700 bostäder bytte ägare under månaden vilket är +3% fler än samma månad förra året. Det är framför allt ökad omsättning av bostadsrätter som ligger bakom rekordnoteringen i augusti, avslutar Per-Arne Sandegren.

Prisstatistik BOSTADSRÄTTER, augusti 2019 

BOSTADSRÄTTER 1 mån 3 mån 12 mån Medelpris (kr/kvm)
Riket + 1% + 2% + 3% 39 095
Centrala Stockholm + 2% + 3% + 2% 90 469
Stor-Stockholm + 1% + 1% + 3% 57 667
Centrala Göteborg + 2% + 5% + 3% 63 179
Stor-Göteborg + 1% + 2% ± 0% 44 986
Centrala Malmö + 1% + 3% + 7% 32 974
Stor-Malmö + 1% + 5% + 8% 31 091

Statistiken baseras på försäljningen av 25 145 bostadsrätter under juni 2019 - augusti 2019. Tremånaderssiffran är en jämförelse med mars 2019 - maj 2019, tolvmånaderssiffran med juni 2018 - augusti 2018 och i enmånadssiffran jämförs maj 2019 - juli 2019 med aktuell period. Medelpriset baseras enbart på den senaste månadens försäljningar.

Prisstatistik VILLOR, augusti 2019 

VILLOR 1 mån 3 mån 12 mån Medelpris
Riket + 1% + 2% + 2% 3 017 000
Stor-Stockholm ± 0% ± 0% + 1% 5 400 000
Stor-Göteborg ± 0% + 1% + 1% 4 695 000
Stor-Malmö ± 0% + 2% + 4% 4 101 000

Statistiken baseras på försäljningen av 14 249 villor under juni 2019 - augusti 2019. Tremånaderssiffran är en jämförelse med mars 2019 - maj 2019, tolvmånaderssiffran med juni 2018 - augusti 2018 och i enmånadssiffran jämförs maj 2019 - juli 2019 med aktuell period. Medelpriset baseras enbart på den senaste månadens försäljningar. Rikssiffrorna för villor och bostadsrätter beräknas som ett vägt genomsnitt för de underliggande storstadsområdena och övriga riket.

Prisutvecklingen för villor baseras på K/T-talet (Köpesumman/Taxeringsvärdet). Medelpriset baseras på den senaste månadens försäljningar.

Prisstatistik Fritidshus 

FRITIDSHUS 12 mån Medelpris
Riket + 4% 1 733 000

Statistiken baseras på försäljningen av 5 621 fritidshus mellan september 2018 och augusti 2019. Utvecklingen jämförs med föregående 12-månadersperiod.

Nästa pressmeddelande publiceras den 7 oktober 2019 kl 06:00

Fakta om Svensk Mäklarstatistik AB

Svensk Mäklarstatistik redovisar varje månad den enda aktuella och heltäckande prisstatistiken för bostadsrätter, villor och fritidshus i Sverige. Statistiken är framtagen av SCB - Statistiska Centralbyrån, på uppdrag av Svensk Mäklarstatistik och baseras på över 95 procent av de bostadsaffärer som genomförs via fastighetsmäklare. Prisinformation hämtas då köpekontrakten skrivs och behöver därför inte invänta lagfartshanteringen som tar 3-4 månader. Vi kan därför publicera det faktiska marknadsläget och de prisförändringar som sker varje månad utan den eftersläpning som myndigheter och andra aktörer dras med.

Svensk Mäklarstatistik AB ägs av branschorganisationerna Fastighetsmäklarförbundet och Mäklarsamfundet, samt Fastighetsbyrån och Svensk Fastighetsförmedling.

På www.maklarstatistik.se är det möjligt att följa utvecklingen på riks-, län- och kommunnivå.

Det går också att följa oss på Twitter: @maklarstatistik

För ytterligare kommentarer vänligen kontakta:

Per-Arne Sandegren, Analyschef Svensk Mäklarstatistik AB 08-588 00 452 eller

Hans Flink, Försäljningschef Svensk Mäklarstatistik AB 08-588 00 451

Björn Wellhagen, VD Mäklarsamfundet, 0708-99 58 65

Erik Olsson, Ordförande Fastighetsmäklarförbundet, 070-760 66 00

Liza Nyberg, VD Svensk Fastighetsförmedling, 0763-01 09 04

Johan Engström, VD Fastighetsbyrån, 070-588 05 30

 

Följande bilagor finns för nedladdning:
Release

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?