1515

Idag nyinvigs Sveriges ambassad i Oslo – nyrenoverad och socialt hållbar

Vid lunchtid idag inviger Sveriges utrikesminister Margot Wallström i närvaro av Statens fastighetsverks generaldirektör Ingrid Eiken Holmgren den nyrenoverade ambassaden i Oslo. Genom att lämna det tidigare kansliet och förlägga samtliga funktioner i chefsbostaden, en byggnad som Sverige ägt sedan 1906, får UD en kostnadseffektiv lösning samtidigt som en av Sveriges äldsta utrikesfastigheter förblir i svensk ägo.   

Fram tills nyligen har UD haft två förhyrningar för sin verksamhet i Oslo, en chefsbostad på Inkognitogatan, belägen vid Kungliga slottet och ett ambassadkansli. Då båda husen var för stora och hade tomma ytor, bland annat på grund av minskad personalstyrka på kansliet, såg Statens fastighetsverk och UD en kostnadseffektiv lösning genom att slå ihop samtliga funktioner på en adress.

I februari 2017 hemställde Statens fastighetsverk till regeringen om att få genomföra ombyggnaden av chefsbostaden för beräknade 30 miljoner kronor och i augusti samma år fick projektet grönt ljus.

-       Det känns väldigt bra att denna förändring kunde möjliggöras. Tillsammans med UD hade vi hittat en långsiktig, mer funktionell och flexibel lösning som samtidigt var ekonomiskt och socialt hållbar. Beslutet innebar också att chefsbostaden på Inkognitogatan, ett hus som Sverige ägt i över hundra år och med stora kulturhistoriska värden fick finnas kvar, säger Ingrid Eiken Holmgren, generaldirektör vid Statens fastighetsverk.

Full tillgänglighet och ny stilig entré

När Statens fastighetsverk påbörjade renoveringen 2018 bestod chefsbostaden av ett källarplan, två våningar och en vindsvåning vid sidan av ett par mindre hus som garage och grindstuga. Interiört har ombyggnaden främst handlat om vindsvåningen som har byggts om för att fungera som kansli. Då huset var tomställt har även samtliga ytskikt, där behov fanns, fräschats upp. Exteriört har garaget rivits och ersatts med en ny byggnad i samma storlek, på samma plats. Här hittar vi nu husets nya entré och den konsulära expeditionen. En rolig och fin detalj är att ytterdörren, konstnärligt gestaltad av Göran Strååt på 1950-talet, flyttats från det tidigare ambassadkansliet för att få en viktig funktion här.

Tillgängligheten har också förbättrats väsentligt under ombyggnaden genom att huset fått en ny tillgänglighetsanpassad hiss, en tillgänglighetsanpassad toalett samt ett lyftbord i den konsulära delen. Energimässigt är den största förbättringen att den gamla elpannan tagits bort och att huset istället anslutits till fjärrvärme.

Hög social hållbarhet

Projektet i Oslo går helt i linje med Statens fastighetsverks arbete att bidra till de globala målen i Agenda 2030 och målet social hållbarhet.

-       En hållbar förvaltning handlar för oss om långsiktighet där fastigheternas värden med miljö, natur- och kulturvärden ska bevaras men också anpassas till moderna verksamheters behov. Detta samtidigt som ekonomiska krav ska uppnås. Med lösningen i Oslo och vår nyrenoverade ambassad bevisar vi att det går, säger generaldirektör Ingrid Eiken Holmgren.

Sveriges ambassad i Oslo ser också positivt på att nu ha verksamheten samlad på en adress.

-       Vi är väldigt nöjda med denna lösning. Utmaningen har varit att behålla det ärevördiga residenset, som med alla sina traditioner representerar mycket svenskhet i Norge, och samtidigt förvandla det till ett modernt, både representativt och funktionellt, Sverigehus. Statens fastighetsverk och Utrikesdepartementet har i ett nära och konstruktivt samarbete löst den uppgiften på ett spännande och innovativt vis, som kommer hålla över tiden, säger Krister Bringéus, Sveriges ambassadör i Oslo.

Projektet, som varit komplext, har gått som planerat både avseende tid och pengar. Arbetet påbörjades på plats i chefsbostaden våren 2018 och avslutades i april 2019. I maj kunde det vackra huset åter tas i bruk.

Historik – Sveriges ambassad i Oslo

Sveriges ambassad i Norge, belägen intill det kungliga slottet och slottsparken i centrala Oslo, är en av Sveriges äldsta utrikesfastigheter. När unionen mellan Sverige och Norge upplöstes 1905, upprättade länderna diplomatiska förbindelser. Året därpå köpte svenska staten en fastighet för att det svenska sändebudet skulle få en bostad i Oslo.

Huset i klassicistisk stil var uppfört i början av 1870-talet efter ritningar av den norske arkitekten Ove Ekman. Från början hade huset två våningar och putsad fasad. Ägaren till huset, grosshandlare Adolph Holter med familj, bodde här fram till slutet av 1800-talet då Holter fick så stora ekonomiska problem att han var tvungen att sälja. Köpare blev den svenska staten som 1906 köpte huset.

För att anpassas till nya ändamål som beskickningskansli och bostad byggdes huset om- och till. Den svenske arkitekten, Fredrik Lilljekvist, känd för att bland annat ha ritat Kungliga Dramatiska teatern i Stockholm, ansvarade för ombyggnadsritningarna och fick i uppdrag dels att skapa en byggnad av mer svensk karaktär, dels att anpassa huset för sitt nya ändamål som beskickningskansli och bostad.

Sveriges ambassad i Oslo är den tredje äldsta av staten ägda ambassader, efter ambassaden i Istanbul (1757) och Madrid (1904). Huset är mycket välbevarat och har höga kulturhistoriska värden.

För mer information kontakta:

Åsa Carlberg, pressekreterare Statens fastighetsverk, 070 333 71 87, asa.carlberg@sfv.se

Anders Ingmo, förvaltare Statens fastighetsverk, 010 478 71 90, anders.ingmo@sfv.se

Emilie Höglund, Främjande kommunikation, Sveriges ambassad i Oslo, + 47 47 48 16 44, emelie.hoglund@gov.se

Pressbilder: https://news.cision.com/se/statens-fastighetsverk

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från PayerAnnons

Returpack väljer Payer för en ny digital utbetalningslösning för pantpengar

Returpack har valt betalningsbolaget Payers plattform för att ta in pantsystemet i en ny och digital era. 

Den nya digitala utbetalningslösningen börjar nu rullas ut på Returpacks egna storpantarautomater, Pantamera Express, i hela landet.

Sedan 1980-talet har svenskarna vallfärdat till landets pantmaskiner för att lämna in sina burkar och flaskor. Returpack är företaget som införde pantsystemet och bolaget hanterar nu över 2 miljarder burkar och flaskor varje år.

Returpack valde 2019 Payer som partner att digitalisera pantsystemets utbetalningslösning av pantpengar och bolaget har nu utvecklat den tekniska plattformen som gör det möjligt att starta tester och utrullning över hela landet.

Utbetalning till bankkontot

88% av alla flaskor och burkar som säljs i Sverige i dag pantas och materialåtervinns genom Returpacks pantsystem.

Returpack jobbar med att ständigt utveckla systemet för att förenkla och öka tillgängligheten för pantaren. Att kunna betala ut pant på fler sätt än via det traditionella pantkvittot är ett av förnyelseområdena. Den digitala överföringen direkt till det egna bankkontot ger en smidig lösning och följer digitaliseringsutvecklingen i samhället. 

Returpack har implementerat denna lösning i de egenägda storpantarautomaterna,  Pantamera Express. Ett test ihop med dagligvaruhandeln planeras och därefter tas beslut om vidare implementeringar.

– Pantamera Express-automaterna är en viktig del i vårt utvecklingsarbete kring framtidens pantsystem. Här har vi haft möjlighet att testa en ny digitaliserad utbetalningslösning i stor skala och kan nu erbjuda en säker, enkel och smidig tjänst för överföring av pantpengar direkt in på bankkontot, säger Carita Classon, produktchef på Returpack/Pantamera.

Internet-of-things – kommunikation mellan pantmaskin och mobilapp

Payer valdes för att utveckla motorn, en digital betalningslösning direkt till konsumentens bankkonto. Lösningen fungerar i en kombination mellan pantmaskinen, molnet och en mobilapp. Den nya Pantamera-appen är tillgänglig för både iOS och Android. Redan efter två månader har appen laddats ned 20 000 gånger.

Innan appen kan användas första gången kopplas bankkontot genom Mobilt Bank-ID av användaren. Det är en process som tar mindre än 1 minut att genomföra. Efter att pantaren hällt i sina burkar och PET-flaskor i Pantamera Express, skannar pantaren en QR-kod med mobilappen för att slutföra transaktionen.

I den första fasen av utrullningen ingick Returpacks 57 egenägda storpantarautomater, Pantamera Express. Dessa står utplacerade på större återvinningscentraler över hela landet. Under 2020 pantades 90 miljoner förpackningar via Pantamera Express.

Under pilotfasen har över 25% av användarna valt den digitala lösningen. Det är något som Returpack tror kommer öka snabbt ju fler svenskar som känner till appen. Den digitala lösningen är ett komplement till papperskvittot som kommer finnas kvar.

– Payer har varit mycket lyhörda för våra önskemål och vi har hela tiden känt oss trygga med att dom levererat en stabil och säker lösning för vårt digitala genombrott, säger Henric Oscarsson, Utvecklingsansvarig på Returpack/Pantamera.

– Vi på Payer är otroligt stolta över att vi fick förtroendet att utveckla nästa generations utbetalningslösning i det svenska pantsystemet. Ett system som alla svenskar har en relation till och bidrar till. Förutom att det är smidigt för konsumenten att få pengarna direkt på kontot, när man pantar, säger Peder Berge, vd och grundare av Payer.

Klicka här för att läsa mer om samarbetet mellan Returpack och Payer 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?