Annons

EMPE Diagnostics reser 9 Mkr för lansering i Indien

EMPE Diagnostics avslutade i veckan en nyemission om totalt 9,2 Mkr med Sciety. Bolaget har utvecklat ett snabbtest för tuberkulos och det nya kapitalet ska gå till etablering i Indien där tuberkulos är ett stort folkhälsoproblem.  

”Med det nya kapitalet ska vi etablera en produktions- och säljorganisation på plats i Indien där vi ser en enorm potential för vår diagnostiklösning. Genom samarbetet med Sciety har vi fått aktieägare som delar vår vision och på olika sätt kan bidra till vår fortsatta utveckling”, berättar Pavan Asalapuram, VD och medgrundare av EMPE Diagnostics.

Nu ska bolaget rekrytera ytterligare nyckelpersoner i Indien och genomföra slutgiltiga produktvalideringar på den indiska marknaden. Valideringarna ska övervakas av Joy Sarojini som varit med och validerat en rad etablerade lösningar för tuberkulosdiagnostik i Indien. Bolaget har även knutit till sig Raghavendra Goud som är General Manager på GE Healthcare Lifesciences South Asia som rådgivare.

I Sverige arbetar Pavan Asalapuram (VD) och Mats Nilsson (styrelseledamot) som varit med och grundat en rad bolag tech-bolag, bl.a. börsnoterade Q-linea. Bolaget har även med sig Sven Hoffner som är en internationellt erkänd expert inom tuberkulos som rådgivare.

Andreas Lindblom, VD för Sciety berättar:

”Ungefär 10 miljoner människor världen över insjuknar varje år i tuberkulos och över 30% av fallen beräknas vara odiagnostiserade. Det finns en stor efterfrågan på effektiva diagnostiklösningar, bl.a. från Världshälsoorganisationen. Vi tror att EMPE Diagnostics har en viktig roll att spela i den fortsatta kampen mot tuberkulos.”

I Sverige har bolaget uppmärksammats av bl.a. Klarna-grundaren Niklas Adalberths stiftelse Norrsken Foundation. Bolaget har även uppmärksammats av och etablerat kontakt med indiska folkhälsomyndigheten och Världshälsoorganisationen.

 

Sciety

www.sciety.se

Presskontakt

Andreas Lindblom, VD för Sciety: andreas.lindblom@sciety.se, tfn. 0703 75 73 73.

Pavan Asalapuram, VD för EMPE Diagnostics: pavan@empediagnostics.com, tfn. 0727 60 07 52.

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?