1515

SmslånOnline.se utmanar jämförelsesajter av smslån med ny metod

För snart ett år sedan trädde den nya snabblånelagen i kraft, vilket bland annat lett till ett räntetak, kostnadsbegränsningar och en begränsning av antal förlängningar. Många smslån omvandlades i samma stund till kontokrediter. SmslånOnline.se utmanar nu andra jämförelsesajter med en ny metod för prisuppskattningar som bygger på transparens och tydlig information där målet är att konsumenten i slutändan själva ska kunna fatta ett välinformerat beslut.

Lånebranschen är en hård bransch, och idag finns det också oändligt många jämförelsesajter av lån. För att vara kvar i matchen så krävs det att konstant vara under utveckling, men framför allt att sticka ut från mängden. SmslånOnline.se som länge varit en av Sveriges största jämförelsesajter inom Sms-lån erbjuder idag ett unikt verktyg för att konsumenter själva ska kunna fatta beslutet om vad som är bästa lånet med vägledning av prisjämförelsefunktionen.

Många jämförelsesajter låter konsumenter jämföra olika lån men prisuppskattningarna tar inte hänsyn till att olika beräkningar krävs för olika produkter – eller räknar med för låga räntor. SmslånOnline.se lägger därför stort värde i att kunna erbjuda sina besökare en tillförlitlig jämförelsetjänst genom att förklara hur olika snabblåneprodukter fungerar och genom att informera om vilka fallgropar som finns. Målet med SmslånOnline.se är att besökaren i slutändan själv ska förstå vilket lån som lämpar sig bäst för sin egen situation.

  • SmslånOnline.se har en fördel med att vi kan branschen och har kunskapen om låneprodukterna som de var både efter och innan lagändringarna, säger Simon Nyström, grundare av SmslånOnline.se.

I sektionen för smslån på SmslånOnline.se hittar man extensiv information om smslån, kontokrediter, olika sätt att amortera och mycket mer. Här kan man läsa om vad de största problemen som smslån bestod i och varför detta så småningom ledde till att nya lagar krävdes för att stoppa låneformer som byggde på affärsmodeller där ekonomiskt svaga personer lätt hamnade i kläm. Sedan den 1:a september 2018 så gäller nämligen nya och striktare regler för snabblån. Syftet är att skydda de mest utsatta låntagarna genom att begränsa eller rent sagt omöjliggöra för lånföretagen att kapitalisera på svaga låntagare genom att täppa till tidigare luckor som gick att missbruka. Därmed tvingas idag låneföretagen numera bedriva en mer ansvarsfull utlåning. Den nya lagen innebär också att en högkostnadskredit inte får ha en årsränta som överstiger 40% plus referensräntan.

  • Med lite extra information om amortering och hur olika låneprodukter fungerar har konsumenten sedan en bra chans att göra ett val som denne blir nöjd med - utan några otrevliga överraskningar, fortsätter Simon.

Att endast lista smslån för jämförelse utan någon ytterligare information eller förklaring som berör denna låneprodukt hade nästintill varit oansvarig från företagets sida. Som en jämförelsesajt måste man utgå från att alla konsumenter inte har samma förståelse för hur ett smslån fungerar, vad skillnaderna mellan andra lånetyper är och vad man som låntagare bör ha i åtanke innan man tar ett smslån. Vägleder man däremot konsumenterna korrekt och tydlig information om låneformen, så tror SmslånOnline.se att detta bidrar markant till att konsumenten blir tillfreds med sitt nya lån.

Med sitt transparenta verktyg vill SmslånOnline.se utmana det traditionella sättet att jämföra lån, detta för att konsumenten själv ska kunna fatta beslutet om vad som är bästa lånet med vägledning av prisjämförelsefunktionen.

Man bör helt enkelt ge låntagaren chansen att förstå fallgroparna med inte bara höga räntor utan även låga månadsbelopp som kombineras med långa löptider.

Om företaget:

SmslånOnline.se har lång erfarenhet inom lånebranschen och av konsumentkrediter och har funnits på marknaden sedan 2013. Idag är vi en av Sveriges största jämförelsesajter inom smslån.

Kontaktinformationen till pressansvarig:

Simon Nyström, grundare av SmslånOnline.se
Telefon: 070-2798050
Mailadress: simon.nystrom@gmail.com

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från PayerAnnons

Returpack väljer Payer för en ny digital utbetalningslösning för pantpengar

Returpack har valt betalningsbolaget Payers plattform för att ta in pantsystemet i en ny och digital era. 

Den nya digitala utbetalningslösningen börjar nu rullas ut på Returpacks egna storpantarautomater, Pantamera Express, i hela landet.

Sedan 1980-talet har svenskarna vallfärdat till landets pantmaskiner för att lämna in sina burkar och flaskor. Returpack är företaget som införde pantsystemet och bolaget hanterar nu över 2 miljarder burkar och flaskor varje år.

Returpack valde 2019 Payer som partner att digitalisera pantsystemets utbetalningslösning av pantpengar och bolaget har nu utvecklat den tekniska plattformen som gör det möjligt att starta tester och utrullning över hela landet.

Utbetalning till bankkontot

88% av alla flaskor och burkar som säljs i Sverige i dag pantas och materialåtervinns genom Returpacks pantsystem.

Returpack jobbar med att ständigt utveckla systemet för att förenkla och öka tillgängligheten för pantaren. Att kunna betala ut pant på fler sätt än via det traditionella pantkvittot är ett av förnyelseområdena. Den digitala överföringen direkt till det egna bankkontot ger en smidig lösning och följer digitaliseringsutvecklingen i samhället. 

Returpack har implementerat denna lösning i de egenägda storpantarautomaterna,  Pantamera Express. Ett test ihop med dagligvaruhandeln planeras och därefter tas beslut om vidare implementeringar.

– Pantamera Express-automaterna är en viktig del i vårt utvecklingsarbete kring framtidens pantsystem. Här har vi haft möjlighet att testa en ny digitaliserad utbetalningslösning i stor skala och kan nu erbjuda en säker, enkel och smidig tjänst för överföring av pantpengar direkt in på bankkontot, säger Carita Classon, produktchef på Returpack/Pantamera.

Internet-of-things – kommunikation mellan pantmaskin och mobilapp

Payer valdes för att utveckla motorn, en digital betalningslösning direkt till konsumentens bankkonto. Lösningen fungerar i en kombination mellan pantmaskinen, molnet och en mobilapp. Den nya Pantamera-appen är tillgänglig för både iOS och Android. Redan efter två månader har appen laddats ned 20 000 gånger.

Innan appen kan användas första gången kopplas bankkontot genom Mobilt Bank-ID av användaren. Det är en process som tar mindre än 1 minut att genomföra. Efter att pantaren hällt i sina burkar och PET-flaskor i Pantamera Express, skannar pantaren en QR-kod med mobilappen för att slutföra transaktionen.

I den första fasen av utrullningen ingick Returpacks 57 egenägda storpantarautomater, Pantamera Express. Dessa står utplacerade på större återvinningscentraler över hela landet. Under 2020 pantades 90 miljoner förpackningar via Pantamera Express.

Under pilotfasen har över 25% av användarna valt den digitala lösningen. Det är något som Returpack tror kommer öka snabbt ju fler svenskar som känner till appen. Den digitala lösningen är ett komplement till papperskvittot som kommer finnas kvar.

– Payer har varit mycket lyhörda för våra önskemål och vi har hela tiden känt oss trygga med att dom levererat en stabil och säker lösning för vårt digitala genombrott, säger Henric Oscarsson, Utvecklingsansvarig på Returpack/Pantamera.

– Vi på Payer är otroligt stolta över att vi fick förtroendet att utveckla nästa generations utbetalningslösning i det svenska pantsystemet. Ett system som alla svenskar har en relation till och bidrar till. Förutom att det är smidigt för konsumenten att få pengarna direkt på kontot, när man pantar, säger Peder Berge, vd och grundare av Payer.

Klicka här för att läsa mer om samarbetet mellan Returpack och Payer 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?