Annons

Net Trading Group NTG AB (publ) Delårsrapport 1 januari – 30 juni 2019

Styrelsen och verkställande direktören för Net Trading Group NTG AB (publ) avger härmed delårsrapport för koncernens verksamhet under första halvåret 2019.

Sammanfattning koncernen perioden januari – juni 2019

  •  Nettoomsättningen uppgick till 38 952 kSEK (43 295 kSEK)
  •  Rörelseresultatet uppgick till -2 776 kSEK (-2 497 kSEK)
  •  Resultat per aktie efter utspädning -0,18 SEK (-0,16 SEK)
  •  Likvida medel uppgick vid perioden utgång till 5 226 kSEK (7 820 kSEK)

Sammanfattning moderbolaget perioden januari – juni 2019

  • Nettoomsättningen uppgick till 30 372 kSEK (37 753 kSEK)
  • Rörelseresultatet uppgick till 816 kSEK (-1 237 kSEK)
  • Trots lägre omsättning redovisas vinst för första halvåret
  • Förbättrad marginal, uppgår nu till ca 43%

Sammanfattning koncernen perioden april – juni 2019

  •  Nettoomsättningen uppgick till 17 559 kSEK (24 596 kSEK)
  •  Rörelseresultatet uppgick till -882 kSEK (-1 431 kSEK)
  •  Resultat per aktie efter utspädning -0,06 SEK (-0,09 SEK)

Sammanfattning moderbolaget perioden april – juni 2019

  • Nettoomsättningen uppgick till 15 366 kSEK (21 115 kSEK)
  • Rörelseresultatet uppgick till 640 kSEK (-646 kSEK)
  • Trots lägre omsättning redovisas vinst för kvartalet

Väsentliga händelser under perioden

  • Positivt rörelseresultat för den norska verksamheten i maxgodis.se.
  • Väsentligt högre marginal, från ca 22% till ca 43%, nu när all försäljning går genom egen hemsida.
  • Omsättningen genom maxgodis.se har ökat. Den redovisade omsättningsminskningen är hänförlig till samarbetet med Lets Deal som avslutades vid utgången av januari.
  • 1 juni lanserades MaxSnus.no i Norge. Verksamheten redovisar ett positivt resultat redan under den första månaden.
  • Verksamheten i Finland har sålts till MatSmart under andra kvartalet, MatSmart säljer genom MatSmart.fi och fokuserar på den finska marknaden.
  • Verksamheten i Finland redovisar negativt resultat även under andra kvartalet.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

  • NTG Åland har erhållit första avräkning från MatSmart. Avräkningen avser ersättning för konverteringen av kunder från maxikarkki.fi till MatSmart.fi.
  • Under juli/augusti fick NTG och MaxSnus mycket medieuppmärksamhet i Norge för MaxSnus.no. Detta har inneburit att försäljningen av snus överträffat budget.
  • Försäljningen genom MaxGodis.se har fortsatt öka under juli och hittills i augusti, jämfört med samma period föregående år.

VD Morten Hansson kommenterar

Som tidigare meddelats har vi sedan 1 januari 2019 fokuserat på vinst före omsättning. Verksamheten i moderbolaget har under året haft positivt rörelseresultat varje månad. Första kvartalet redovisades 177 kSEK och under andra kvartalet 640 kSEK totalt 816 kSEK för första halvåret.
När det gäller de negativa resultat för verksamheten i Finland beräknar vi att det inte tillkommer ytterligare förluster under tredje och fjärde kvartalet.

NTG kommer fortsatt fokusera på MaxGodis.se i Norge och det nya företaget MaxSnus.no. MaxSnus lanserades den 1 juni och verksamheten uppnådde ett positivt resultat redan under sin första driftsmånad. Snusmarknaden fortsätter att växa kraftigt i Norge och omsättningen för snus i norska butiker överstiger 8 miljarder NOK per året, exklusive gränshandel. MaxSnus erbjudande till norska konsumenter ligger 20-25% under normalt detaljhandelspris.

Jag tror starkt på att vår nya snussatsning och att den kan öka företagets försäljning med ca 30% under en 12-månadersperiod.

NTG (ex Finland) har nu mer än 125 000 kunder, och vi kan se att både konverteringsgraden och kundlojaliteten ökar. Baserat på en stark, lojal kundportfölj letar vi ständigt efter nya produktområden som vi enkelt kan implementera i vårt tidigare attraktiva produktsortiment.

Göteborg den 27 augusti 2019
Morten Hansson, VD

    
För ytterligare information kontakta Morten Hansson, VD, Net Trading Group NTG AB,
Tel +47 908 44 078, morten@maxgodis.se

Denna information är sådan information som Net Trading Group NTG AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 augusti 2019.

    
Net Trading Group NTG AB (publ) har etablerat en e-handelsplattform för försäljning av FMCG (Fast Moving Consumer Goods) såsom konfektyg, godis, läsk, snacks, vitaminer, hälsokost, djurgodis och andra närrelaterade produkter såsom tex snus. NTGs målsättning är att bli den primära e-handelsplattformen för FMCG till den nordiska marknaden.

Net Trading Group NTG AB (publ), c/o Mcon AB, Södra Larmgatan 4, 411 16 Göteborg
Tel: +47 908 44 078, www.maxgodis.se

Följande bilagor finns för nedladdning:
Hela Rapporten (PDF)

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?