350 miljoner sedan 2012 - Ehandelsgeniet om hur SEO gjorde dem till raket

Cykelkraft är e-handlaren som har lyckats med konststycket att sälja krångliga och dyra produkter till en bred publik online. SEO har varit högsta prioritet sedan starten. Och principerna är fortfarande desamma.

Cykelkraft är e-handlaren som har lyckats med konststycket att sälja krångliga och dyra produkter till en bred publik online. Sökmotoroptimering (SEO) har varit högsta prioritet sedan starten. Och principerna är fortfarande desamma. 

Grundarna till Cykelkraft hade precis skapat och sålt online-däckfirman Bythjul. Han letade nu efter ett nytt affärsområde med ”logistiskt krångliga grejer som håller startups och Amazon borta”.


Cykelintresset ledde Christoffer och hans medgrundare till att börja analysera cykelmarknaden på nätet. Ambitionen var att skapa en e-handelsplattform som kunde blanda stora och okända varumärken. Men året var 2012, och de var lite för tidigt ute visade det sig. 
”Vissa leverantörer är väldigt traditionella i sitt tänk. Den största cykeltillverkaren i Sverige tackade till exempel nej till oss eftersom de bara ville distribueras genom en fysisk butik. Så det blev nästa utmaning.”


Sagt och gjort. De hittade butiken Cykelkraft i Täby, med en omsättning på nio miljoner kronor, varav en tredjedel på webben. Därifrån kunde de utveckla online-verksamheten utan att någon leverantör höjde på ögonbrynen. Tillväxttakten är hög – 2018 omsatte Cykelkraft 250 miljoner kronor, och för 2019 räknar man med 350 miljoner. 


SEO alltid i fokus


För Christoffer Tyrefors var SEO ingenting nytt, utan tvärtom en utpräglad och affärskritisk dimension redan från början. Han upptäckte dessutom att cykelbranschen var medioker när det kom till sökmotoroptimering. 


”Sportbutikerna var ganska duktiga, men för dem var cyklar bara en av många avdelningar. Konverteringsgraden på sökordet ”cyklar” är dessutom väldigt låg eftersom det är så oerhört brett. Det är betydligt enklare att dra in kunder via tillbehör och reservdelar. För att få en longtail-effekt såg vi en poäng i att istället ligga högt på ord som ’cykeldäck’ och ’cykelslang’.”


I dag rankar Cykelkraft skyhögt på samtliga av de mest relevanta sökorden, men för Christoffer finns det inget självändamål i att ligga högst på sökordet ”cyklar”.


”Det är mer en egotripp än relevant för affärerna. En cykel kan kosta allt från 199 kronor till 300 000 kronor, så att lyckas hitta rätt produkt till rätt kund är väldigt svårt.”


Tio år med Brath


Redan innan tiden med Cykelkraft började Christoffer Tyrefors anlita SEO-byrån Brath, grundad av sökmotorexperten Magnus Bråth i Örnsköldsvik. Under de senaste tio åren har samarbetet stärkts. 


”Vi jobbar själva med sökordsanalyser, struktur och texter, medan Brath har hjälpt oss med länkar och tekniska frågor. De har även gjort en del outreach för att få in organiska blogglänkar.”


För Cykelkraft har Brath inneburit ett viktigt bollplank under hela den viktiga tillväxtfasen. Enligt Christoffer råder det ingen tvekan om att beslutet varit klokt för att sticka ut i den stenhårda konkurrensen på nätet. 


”E-handel är inte krångligt – det handlar om att få in väldigt mycket trafik och därefter se till att leverera så bra som möjligt. Man kan vara hur duktig som helst, men det hjälps inte utan trafiken. I en rörig SEO-bransch menar jag att Brath ger tryggast resultat.”

Läs fortsättningen på Brath.se
 

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från Euro AccidentAnnons

Ohälsa – påtaglig risk för företag

Långtidsfrånvarande medarbetare är en påtaglig hållbarhetsrisk för de flesta företag. Därför erbjuder försäkringsbolaget Euro Accident även ett rehabiliteringsstöd i sin företagsbetalda sjukförsäkring. Ett stöd som hjälper åtta av tio att kunna fortsätta arbeta.

Hållbarhetsfrågan med sociala, miljömässiga och ekonomiska aspekter spelar en allt större roll för företag. Därmed har det också blivit viktigt för företag att förstå, identifiera och hantera sådana risker, vid sidan om till exempel affärsrisker och finansiella risker.

En av de viktigaste, men ofta förbisedda, hållbarhetsfrågorna handlar om hållbara medarbetare, alltså de egna medarbetarnas hälsa och välmående. Förutom de mänskliga sidorna så är kostnaderna för ohälsa höga i form av ökad sjukfrånvaro, högre personalomsättning och lägre produktivitet.

En modern sjukförsäkring

Att en medarbetare blir långtidsfrånvarande är emellertid en risk som du till viss del kan försäkra dig mot. Några som erbjuder en sådan försäkring är försäkringsbolaget Euro Accident Livförsäkring.

- Risken för sjukskrivning är högst påtaglig i dagens arbetsliv med många som blir långtidssjuka av stress och utmattning. Därför har vi skapat en modern sjukförsäkring som är bra både för medarbetaren som är försäkrad och för arbetsgivaren som betalar försäkringen, säger Jörgen Örnebrand, produktchef Tjänstepension, på Euro Accident Livförsäkring AB.

Vid risk för sjukskrivning

Förutom den ekonomiska ersättningen vid långtidsfrånvaro så ingår även ett rehabiliteringsstöd i Euro Accidents försäkring.

Rehabiliteringsstödet kan aktiveras redan vid första tecken på att en medarbetare riskerar att bli långtidssjukskriven eller för att hjälpa medarbetare att komma tillbaka i arbete igen. Efter en webbanmälan från närmaste chef samordnar en av Euro Accidents egna rehabiliteringskoordinatorer hela ärendet och ser till att rätt insatser kopplas in.

Goda chanser att hjälpa

Åtta av tio försäkrade som kommer in i Euro Accidents rehabiliteringsprocess genom sin sjukförsäkring blir inte långtidsfrånvarande.

- Om vi bara får möjlighet att starta processen tidigt så har vi en bra chans att komma in med rätt åtgärder innan det går för långt, säger Jörgen Örnebrand.

Det är inte alltid som rehabiliteringsstödet i försäkringen behöver aktiveras. Ibland kan det räcka långt med att medarbetaren själv tar ett eller flera samtal med psykolog, ekonom, jurist, ergonom eller hälsocoach genom samtalsstödet som också är en del av försäkringen.

- Samtalsstödet kan ge rådgivning och hjälp att komma vidare oavsett om det gäller privata eller arbetsrelaterade frågor. Det viktiga är att ta hjälp innan små problem växer sig stora, säger Jörgen Örnebrand.

Helförsäkring för trygga och friska medarbetare

Det här ingår i Euro Accidents Sjukförsäkring PlanSjuk som tecknas av företag för deras medarbetare:

- Samtalsstöd av psykolog, ekonom, jurist, ergonom och hälsocoach

- Chefs- och HR-stöd

- Rehabiliteringsstöd

- Ekonomisk ersättning för inkomstbortfall

Läs mer om Sjukförsäkring PlanSjuk  

Läs mer om Euro Accident

 

Mer från Euro Accident

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Euro Accident och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?