1515

350 miljoner sedan 2012 - Ehandelsgeniet om hur SEO gjorde dem till raket

Cykelkraft är e-handlaren som har lyckats med konststycket att sälja krångliga och dyra produkter till en bred publik online. SEO har varit högsta prioritet sedan starten. Och principerna är fortfarande desamma.

Cykelkraft är e-handlaren som har lyckats med konststycket att sälja krångliga och dyra produkter till en bred publik online. Sökmotoroptimering (SEO) har varit högsta prioritet sedan starten. Och principerna är fortfarande desamma. 

Grundarna till Cykelkraft hade precis skapat och sålt online-däckfirman Bythjul. Han letade nu efter ett nytt affärsområde med ”logistiskt krångliga grejer som håller startups och Amazon borta”.


Cykelintresset ledde Christoffer och hans medgrundare till att börja analysera cykelmarknaden på nätet. Ambitionen var att skapa en e-handelsplattform som kunde blanda stora och okända varumärken. Men året var 2012, och de var lite för tidigt ute visade det sig. 
”Vissa leverantörer är väldigt traditionella i sitt tänk. Den största cykeltillverkaren i Sverige tackade till exempel nej till oss eftersom de bara ville distribueras genom en fysisk butik. Så det blev nästa utmaning.”


Sagt och gjort. De hittade butiken Cykelkraft i Täby, med en omsättning på nio miljoner kronor, varav en tredjedel på webben. Därifrån kunde de utveckla online-verksamheten utan att någon leverantör höjde på ögonbrynen. Tillväxttakten är hög – 2018 omsatte Cykelkraft 250 miljoner kronor, och för 2019 räknar man med 350 miljoner. 


SEO alltid i fokus


För Christoffer Tyrefors var SEO ingenting nytt, utan tvärtom en utpräglad och affärskritisk dimension redan från början. Han upptäckte dessutom att cykelbranschen var medioker när det kom till sökmotoroptimering. 


”Sportbutikerna var ganska duktiga, men för dem var cyklar bara en av många avdelningar. Konverteringsgraden på sökordet ”cyklar” är dessutom väldigt låg eftersom det är så oerhört brett. Det är betydligt enklare att dra in kunder via tillbehör och reservdelar. För att få en longtail-effekt såg vi en poäng i att istället ligga högt på ord som ’cykeldäck’ och ’cykelslang’.”


I dag rankar Cykelkraft skyhögt på samtliga av de mest relevanta sökorden, men för Christoffer finns det inget självändamål i att ligga högst på sökordet ”cyklar”.


”Det är mer en egotripp än relevant för affärerna. En cykel kan kosta allt från 199 kronor till 300 000 kronor, så att lyckas hitta rätt produkt till rätt kund är väldigt svårt.”


Tio år med Brath


Redan innan tiden med Cykelkraft började Christoffer Tyrefors anlita SEO-byrån Brath, grundad av sökmotorexperten Magnus Bråth i Örnsköldsvik. Under de senaste tio åren har samarbetet stärkts. 


”Vi jobbar själva med sökordsanalyser, struktur och texter, medan Brath har hjälpt oss med länkar och tekniska frågor. De har även gjort en del outreach för att få in organiska blogglänkar.”


För Cykelkraft har Brath inneburit ett viktigt bollplank under hela den viktiga tillväxtfasen. Enligt Christoffer råder det ingen tvekan om att beslutet varit klokt för att sticka ut i den stenhårda konkurrensen på nätet. 


”E-handel är inte krångligt – det handlar om att få in väldigt mycket trafik och därefter se till att leverera så bra som möjligt. Man kan vara hur duktig som helst, men det hjälps inte utan trafiken. I en rörig SEO-bransch menar jag att Brath ger tryggast resultat.”

Läs fortsättningen på Brath.se
 

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från AkaviaAnnons

Här finns de bäst betalda chefsjobben

Chefer inom åklagarväsendet samt bank och finans är de som har bäst betalt bland cheferna. Det visar statistik från Akavia, det nya fackförbundet för akademiker.

– De har höga krav på sig att fatta tunga beslut och ta ansvar för dem. Därför värderas deras prestationer högt, säger Akavias löneexpert, Caroline Lindeberg. 

Som chef bär du ett stort ansvar och det ska du ha betalt för. Lönen ska spegla din skicklighet, hur svårt och ansvarsfullt ditt arbete är och hur du bidrar till verksamhetens utveckling. 

Lönen påverkas även av andra faktorer som exempelvis var i landet du arbetar. Chefer i norra Sverige har en medianlön på knappt 58 000 kronor i månaden, medan stockholmscheferna tjänar 70 000 kronor i månaden. 

Expertens 10 bästa tips för högre lön 

Ansvar betalar sig 

Akavias lönestatistik visar att chefers medianlön i kommunal sektor ligger lägre än för chefer i den privata sektorn, 60 000 kronor respektive 70 500 kronor i månaden. Statligt anställda chefer har en medianlön på 64 700 kronor.

– Och ser vi till branscher är det chefer inom bank och finans, försäkring och telekom som tjänar mest, omkring 80 000 och 81 000 i månaden, säger Caroline Lindeberg. 

– Även titeln spelar roll, om du är chef ska du undvika titlar som gruppledare eller ansvarig och istället förhandla till dig en chefstitel då det kan motivera en högre lön i organisationen. Du ska ha en titel som tydligt speglar ditt ansvar inom organisationen. 

Insyn i företagets ekonomi 

Akavia bildades i januari 2020 av Jusek och Civilekonomerna och samlar i dag 130 000 ekonomer, jurister, samhällsvetare, it-akademiker, personalvetare, kommunikatörer och chefer. Som medlem har du inte bara tillgång till inkomstförsäkring och individuell rådgivning, utan också Sveriges bästa lönestatistik för akademiker.  

– Med vår statistik får du en uppfattning om löneläget för chefer och ett bra riktmärke inför ditt lönesamtal. Men det är först när du finfördelar den som den blir riktigt spännande och användbar. Då blir den ett vasst verktyg i löneförhandlingen, säger Lee Wermelin, ordförande i Akavia.

Var också medveten om att det är när du byter jobb som du har chansen att göra de stora lönekliven. Framför allt om du byter arbetsgivare, men även om du byter tjänst inom organisationen och får nya arbetsuppgifter. 

– En viktig aspekt om du är chef är att du har insyn i företagets ekonomi. Det kan vara en stor fördel i löneförhandlingen, men även en nackdel. Om du vet att det går dåligt för företaget finns en risk att du tar för stort ansvar och backar från den löneökning du är värd, säger Lee Wermelin.  

Så får du rätt lön som chef  

Mer från Akavia

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Akavia och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?