1515
Annons

350 miljoner sedan 2012 - Ehandelsgeniet om hur SEO gjorde dem till raket

Cykelkraft är e-handlaren som har lyckats med konststycket att sälja krångliga och dyra produkter till en bred publik online. SEO har varit högsta prioritet sedan starten. Och principerna är fortfarande desamma.

Cykelkraft är e-handlaren som har lyckats med konststycket att sälja krångliga och dyra produkter till en bred publik online. Sökmotoroptimering (SEO) har varit högsta prioritet sedan starten. Och principerna är fortfarande desamma. 

Grundarna till Cykelkraft hade precis skapat och sålt online-däckfirman Bythjul. Han letade nu efter ett nytt affärsområde med ”logistiskt krångliga grejer som håller startups och Amazon borta”.


Cykelintresset ledde Christoffer och hans medgrundare till att börja analysera cykelmarknaden på nätet. Ambitionen var att skapa en e-handelsplattform som kunde blanda stora och okända varumärken. Men året var 2012, och de var lite för tidigt ute visade det sig. 
”Vissa leverantörer är väldigt traditionella i sitt tänk. Den största cykeltillverkaren i Sverige tackade till exempel nej till oss eftersom de bara ville distribueras genom en fysisk butik. Så det blev nästa utmaning.”


Sagt och gjort. De hittade butiken Cykelkraft i Täby, med en omsättning på nio miljoner kronor, varav en tredjedel på webben. Därifrån kunde de utveckla online-verksamheten utan att någon leverantör höjde på ögonbrynen. Tillväxttakten är hög – 2018 omsatte Cykelkraft 250 miljoner kronor, och för 2019 räknar man med 350 miljoner. 


SEO alltid i fokus


För Christoffer Tyrefors var SEO ingenting nytt, utan tvärtom en utpräglad och affärskritisk dimension redan från början. Han upptäckte dessutom att cykelbranschen var medioker när det kom till sökmotoroptimering. 


”Sportbutikerna var ganska duktiga, men för dem var cyklar bara en av många avdelningar. Konverteringsgraden på sökordet ”cyklar” är dessutom väldigt låg eftersom det är så oerhört brett. Det är betydligt enklare att dra in kunder via tillbehör och reservdelar. För att få en longtail-effekt såg vi en poäng i att istället ligga högt på ord som ’cykeldäck’ och ’cykelslang’.”


I dag rankar Cykelkraft skyhögt på samtliga av de mest relevanta sökorden, men för Christoffer finns det inget självändamål i att ligga högst på sökordet ”cyklar”.


”Det är mer en egotripp än relevant för affärerna. En cykel kan kosta allt från 199 kronor till 300 000 kronor, så att lyckas hitta rätt produkt till rätt kund är väldigt svårt.”


Tio år med Brath


Redan innan tiden med Cykelkraft började Christoffer Tyrefors anlita SEO-byrån Brath, grundad av sökmotorexperten Magnus Bråth i Örnsköldsvik. Under de senaste tio åren har samarbetet stärkts. 


”Vi jobbar själva med sökordsanalyser, struktur och texter, medan Brath har hjälpt oss med länkar och tekniska frågor. De har även gjort en del outreach för att få in organiska blogglänkar.”


För Cykelkraft har Brath inneburit ett viktigt bollplank under hela den viktiga tillväxtfasen. Enligt Christoffer råder det ingen tvekan om att beslutet varit klokt för att sticka ut i den stenhårda konkurrensen på nätet. 


”E-handel är inte krångligt – det handlar om att få in väldigt mycket trafik och därefter se till att leverera så bra som möjligt. Man kan vara hur duktig som helst, men det hjälps inte utan trafiken. I en rörig SEO-bransch menar jag att Brath ger tryggast resultat.”

Läs fortsättningen på Brath.se
 

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se


Innehåll från HaglöfsAnnons

Haglöfs Restored – second hand gear for first hand adventures

Alla produkter går igenom en rigorös reparationsprocess som säkerställer att de uppfyller Haglöfs kvalitetsstandarder.
Alla produkter går igenom en rigorös reparationsprocess som säkerställer att de uppfyller Haglöfs kvalitetsstandarder.

Begagnade kläder återställs och blir lika funktionella och fina som nya, samtidigt som avfall, utsläpp och resursanvändning minskar. Nu gör Haglöfs Restored det enklare för oss att minska vårt avtryck.

I över hundra år har Haglöfs tillverkat produkter som inspirerar människor att uppleva naturen. Att bidra till att naturen bevaras och kan upplevas i många generationer framöver ligger i företagets dna. Som ett led i hållbarhetsarbetet har varumärket skapat Haglöfs Restored, en kollektion med begagnade kläder som är lika funktionella som nyproducerade produkter, men som har en hel del extra fördelar för miljön. 

– För att tillverka kläder krävs resurser som energi, vatten och råvaror. Varje gång vi kan förlänga en produkts livslängd genom produktvård, reparation eller återanvändning så utnyttjar vi de resurserna på ett bättre sätt. Och framför allt undviker vi att använda ytterligare resurser genom att producera nya produkter, säger Fredrik Ohlsson, vd på Haglöfs.

Stort intresse för att handla begagnat

Till Haglöfs Restored kommer kläder på grund av produktionsfel, garantier och returer, eller för att konsumenten helt enkelt tröttnat på sitt plagg. Oavsett ursprung går alla produkter igenom en rigorös rengörings-, reparations- och impregneringsprocess som säkerställer att de uppfyller Haglöfs kvalitetsstandarder. Genom att återställa gamla produkter som ingen längre vill ha bidrar Haglöfs till mindre avfall, utsläpp och vattenanvändning i produktionsprocessen, samtidigt som de håller fortfarande högkvalitativa material borta från soptippen. Och intresset för att handla begagnat är stort.

– I arbetet med att ta fram Haglöfs Restored gjorde vi konsumentstudier som visade på ett stort sug efter att handla secondhand som man vet håller måttet. Att så många vill göra ett aktivt val att minska miljöavtrycket genom att köpa begagnat är väldigt glädjande, säger Fredrik Ohlsson.

Från slit och släng till cirkulärt

För Haglöfs startar hållbarhetsarbetet redan i företagets designfilosofi. Genom att skapa tidlösa kläder av hög kvalitet så ökar förutsättningarna att de får leva länge. Med konceptet Haglöfs Restored har man nu också skapat ett sätt att ytterligare förlänga livslängden på produkterna.

– För oss handlar det både om att se till att produkter används så länge som möjligt, och om att utforska nya affärsmodeller som innebär att vi inte alltid behöver producera nya produkter för att fortsätta växa som företag. Haglöfs Restored är en del av en process som syftar till att förändra hur vi handlar; att ta oss från en linjär modell med en slit-och-släng-filosofi till ett cirkulärt och mer resursåterhållsamt köpbeteende, säger Fredrik Ohlsson.

Fakta Haglöfs
Svenska outdoorvarumärket Haglöfs grundades 1914 av Wiktor Haglöf. De designar och utvecklar kläder, skor, ryggsäckar och sovsäckar i Stockholm och är verksamma i Europa och delar av Asien. Läs mer på www.haglofs.se 

www.haglofsrestored.com

 

Mer från Haglöfs

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Haglöfs och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?